• ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
  • کد خبر: 37142
بازار جهانی 2020

پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه چین ازنظر رشد اقتصادی از ایالات‌متحده پیشی بگیرد و تا سال ۲۰۲۰ به اقتصاد برتر جهان تبدیل شود، اغراق‌آمیز بود. در حقیقت، میزان تولید ناخالص داخلی اسمی (GDP) ایالات‌متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹، ۲۱.۵ تریلیون دلار بود و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ به ۲۲.۳ دلار برسد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، بر اساس پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان، اقتصاد چین تا سال ۲۰۲۰، از ایالات‌متحده سبقت نگرفته اما رشد اقتصادی آن سریع‌تر از اقتصاد ایالات‌متحده است.

بر اساس آمار منتشرشده، اقتصاد هند سریع‌ترین رشد را در بین ۱۰ کشور برتر جهان داشته است.

در این تجزیه‌وتحلیل که توسط شرکت  FocusEconomics انجام‌شده، پیش‌بینی‌شده چین در مکان دوم با حدود۱۵.۷ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی اسمی در سال ۲۰۲۰ قرار گیرد.

اقتصادهای برتر کنونی

در حقیقت، ایالات‌متحده و چین رهبران مقتدر ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان هستند و بعد از آنها ژاپن با ۵.۲ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی اسمی در سال ۲۰۱۹ قرار دارد و تخمین زده می‌شود این میزان در سال۲۰۲۰به ۵.۴ تریلیون دلار افزایش یابد.

تولید ناخالص داخلی اسمی آلمان در سال ۲۰۱۹، ۴.۲ تریلیون دلار بود و پیش‌بینی می‌شود در سال۲۰۲۰به ۴.۵ تریلیون دلار برسد.

تولید ناخالص داخلی اسمی انگلیس در سال ۲۰۱۹، ۳ تریلیون دلار بوده و تخمین زده‌شده به ۳.۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰برسد.

هند نیز تولید ناخالص داخلی اسمی سال ۲۰۱۹ آن ۲.۹ تریلیون دلار اعلام‌شده و پیش‌بینی می‌شود در سال۲۰۲۰ به ۳.۳ تریلیون دلار برسد.

فرانسه در سال ۲۰۱۹ تولید ناخالص داخلی اسمی ۲.۹ تریلیون دلار داشته و برآورد شده در سال ۲۰۲۰به ۳.۱ تریلیون دلار برسد.

تولید ناخالص داخلی اسمی ایتالیا ۲.۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ بود و تخمین زده‌شده در سال ۲۰۲۰ به ۲.۳ تریلیون دلار برسد.

برزیل با تولید ناخالص داخلی اسمی ۲.۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی می‌شود به ۲.۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ برسد.

تولید ناخالص داخلی اسمی کانادا در سال ۲۰۱۹، ۱.۸ تریلیون دلار بود و پیش‌بینی‌شده در سال ۲۰۲۰به ۱.۹ تریلیون دلار برسد.

با این‌وجود، چین با سرعتی سریع‌تر از ایالات‌متحده در حال رشد است. اقتصاد چین در سال ۲۰۱۹ حدود ۶.۳ درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰به این میزان ۶.۱ درصد افزوده شود.

نرخ رشد اقتصادی ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۹، ۲.۵درصد بوده است و پیش‌بینی‌شده ۱.۷ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش داشته باشد.

در حقیقت، انتظار می‌رود که رشد چین از میزان رشد هند فراتر رود. رشد اقتصاد هند در سال ۲۰۱۹، ۴.۴ درصد تخمین زده‌شده بود و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ نیز ۷.۴ درصد دیگر رشد داشته باشد.

نگاهی به گذشته

پنج اقتصاد برتر این فهرست همان پنج اقتصاد سال گذشته بودند. در سال ۲۰۱۵، هند به مقام ششم دست‌یافت و روسیه جایگزین کانادا در این فهرست شد.

در سال ۲۰۱۵، چین، هند و برزیل همه اقتصادهای نوظهور بازار محسوب می‌شدند و اکنون شاید بتوانیم اعلام کنیم که این اقتصادها ظهور کردند.

عوامل تأثیرگذار

اهمیت روزافزون اقتصادهای نوظهور بازار در سال ۲۰۲۰ پیامدهای گسترده‌ای برای تخصیص کالاهای مصرفی جهان، سرمایه‌گذاری‌ها و منابع محیطی خواهند داشت.

بازارهای گسترده مصرف‌کننده در اقتصادهای نوظهور فرصت‌های زیادی برای مشاغل داخلی و بین‌المللی فراهم می‌کند.

اگرچه درآمد سرانه در اقتصادهای توسعه‌یافته جهان بالاتر خواهد بود، اما انتظار می‌رود نرخ رشد درآمد سرانه در کشورهای مهم بازارهای نوظهور مانند چین و هند نیز بسیار قوی‌تر شوند.

الگوی گسترده‌تر

یکی از دلایل عمده رشد اقتصادهای نوظهور این است که اقتصادهای پیشرفته بازارهای بالغی هستند که ناگزیر به کندی رشد شدند.

از دهه ۱۹۹۰، اقتصاد کشورهای پیشرفته نسبت به اقتصادهای نوظهور مانند هند و چین رشد کندتری را تجربه کردند. بحران مالی جهانی که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ ایجاد شد، باعث کندی رشد اقتصادی در بین اقتصادهای پیشرفته شد.

به‌عنوان‌مثال، در سال ۲۰۰۰، ایالات‌متحده ۲۴ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داد. این میزان در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت و در سال ۲۰۱۸، کمی بیش از ۱۵درصد بود. بحران مالی و رشد سریع اقتصادهای نوظهور از عوامل اصلی این کاهش تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده اعلام‌شده است.

در اواسط دهه ۲۰۰۰، اقتصاد ژاپن پس از رکود طولانی‌مدت بهبود اقتصادی اندکی را تجربه کرد که تا حدی به دلیل سرمایه‌گذاری‌های ناکارآمد و به دلیل پشت سر گذاشتن حباب‌های قیمت دارایی‌ها بود. رکود اقتصادی جهانی به دلیل کاهش شدید قیمت نفت و وابستگی شدید این کشور به تجارت، تأثیر زیادی بر ژاپن داشت.

پیامدهای تغییر اقتصادی

با افزایش درآمد خانوار و گسترش جمعیت، بازارهای خدمات و کالاهای مصرفی فرصت‌ نمایی‌هایی را در بازارهای نوظهور ارائه می‌دهند. به‌طور خاص، تولیدکنندگان کالاهای لوکس با تغییر طبقه خانواده‌های کم‌درآمد به طبقه متوسط ، در این بازارها فرصت‌هایی پیدا می‌کنند.

یکی از بزرگترین پیامدها اهمیتی است که بر مصرف‌کنندگان جوان‌تر می‌گذارد. اگرچه در برخی از کشورهای نوظهور، ازجمله چین، جمعیت در حال پیر شدن است، اما جمعیت بازارهای نوظهور به‌طور قابل‌توجهی جوان‌تر از اقتصادهای پیشرفته است.

مصرف‌کنندگان جوان قدرت خرید قابل‌توجهی، به‌ویژه برای کالاهای بزرگ مانند اتومبیل و تجهیزات را نشان می‌دهند..

کشورهای نوظهور احتمالا به سرمایه‌گذاران مهم خارجی تبدیل می‌شوند و سرمایه‌گذاری‌های خارجی تنها در جهت تقویت نفوذ آنها در اقتصاد جهانی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها