گزارش تصویری فصل برداشت زعفران در تربت حیدریه

پنجاهمین جلسه میز تخصصی کالایی بورس کالای ایران با محوریت بررسی بازار نقدی و معاملات زعفران در بورس برگزار شد که در این جلسه رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران از پیشنهادش به بانک مرکزی برای تهاتر ارزی صادرات زعفران با واردات کالاها از کانال بورس کالا خبر داد.

به گزارش «کالاخبر» ، امیرمسعود پژمان پور مدیرعامل تعاونی روستایی استان خراسان رضوی، علی شریعتی مقدم مدیرعامل شرکت نوین زعفران و جمعی از مسوولان و کارشناسان انبارهای بورسی و نماینده تامین سرمایه سپهر به عنوان بازارگردان معاملات گواهی سپرده زعفران به همراه مدیران بورس کالای ایران از حاضران در این نشست تخصصی بودند.

در ابتدای این نشست اکبر میرزاپور سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران به اوضاع بازار زعفران اشاره کرد و مواردی همچون علل وجود تفاوت قیمت زعفران در بازار نقدی و گواهی سپرده بورس، روند ورود و خروج محصول به انبارهای بورسی و نیز نحوه ترغیب کشاورزان به نگهداری محصول در انبارها و معامله در بورس کالا را بررسی کرد که این محورها با حاضران در جلسه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

تهاتر ارزی زعفران با واردات کالاها

اما در ادامه شریعتی مقدم مدیرعامل شرکت نوین زعفران و رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران علاوه بر بررسی موضوعات مطرح شده، اعلام کرد که باید نقش جدیدی برای بورس کالا در حوزه بازار زعفران کشور قایل شد.

وی با بیان اینکه مذاکراتی با بانک مرکزی برای حل مشکلات مربوط به ایفای تعهدات ارزی در حوزه صادرات زعفران در حال انجام است، گفت: پیشنهاد ما این است که صادرات زعفران از مسیر بورس کالا انجام شود تا در حوزه درآمدهای ارزی ناشی از صادرات زعفران امکان واردات گروه های کالایی و تهاتر ارزی مهیا شود؛ چراکه بورس مکانی است که می توان به آن اعتماد داشت و هر کالایی از بورس خریداری شود تحت نظارت های دقیق و با استانداردهای مورد تایید است.

شریعتی مقدم تاکید کرد: بر همین اساس باید نقش جدیدی را برای حضور زعفران در بورس برای این بازار قایل شویم که منجر به حل مشکلات فعالان این حوزه شود و به زنجیره ارزش زعفران کمک کرده و روند سرمایه گذاری در بورس را توسعه دهد.

به گفته وی، استاندارد نگهداری زعفران به کمک بورس ارتقا پیدا کرده و برای توسعه این معاملات پیشنهاد می شود فروش صادراتی در بورس را کلید زد تا این زنجیره به بیرون از کشور نیز هدایت شده و گردش مالی جدیدی ایجاد کرده و سرمایه های مردم را به این بازار جذب کند.

اهمیت آموزش به کشاورزان

پژمان پور مدیرعامل تعاونی روستایی استان خراسان رضوی نیز با بیان اینکه اگر معاملات زعفران در بورس کالا بین المللی شود شاهد توسعه صنعت زعفران در کشور خواهیم بود، گفت: می توان برای رونق بیشتر این معاملات، همانند دو سال گذشته معاملات زعفران خرید توافقی شده را با تمهیداتی در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس انجام داد.

کمالی معاون مالی و اداری شرکت طلای سرخ نیز عدم آگاهی کشاورزان از مکانیسم معامله در بورس را عاملی در عدم مراجعه برخی کشاورزان به انبارهای بورسی برای تحویل محصول دانست و گفت: در این زمینه ما در محل انبار کلاس های آموزشی برای آشنایی کشاورزان برگزار کرده ایم که این روند باید ادامه دار باشد. چون برخی کشاورزان هنوز با بورس غریبه هستند اما تجربه ثابت کرده وقتی در کلاس ها شرکت می کنند از معامله در این بازار استقبال می کنند.

تنوع دارایی پایه

وی افزود: نکته دیگری که می تواند برای کشاورزان جذابیت بیشتری ایجاد کند تنوع بخشی به نوع دارایی پایه است. چراکه محدودیت در نوع دارایی پایه در بورس مانع از جذب بخشی از محصول برداشت شده از جمله سوپر نگین و شبه نگین به انبارهای بورسی می شود.

همچنین، جدی نماینده صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه با توجه به نوع کشش بازار باید در زمینه تنوع بخشی به دارایی پایه اقدام کرد، در این جلسه گفت: بورس در زمینه کالاهای کشاورزی عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته است و برای توسعه این معاملات باید گروه فعالان هر بازار را بیشتر شناخت و نحوه عرضه محصول توسط کشاورز را مدیریت کرد. اما نکته ای که حائز اهمیت است اینکه بازار کالاهای کشاورزی نیازمند هایپر مارکت بورسی است تا مردم دسترسی بیشتری به آن داشته باشند و بیشتر به معاملات آن توجه کنند؛ بر همین اساس باید تبلیغات گسترده تری در خصوص مکانیسم معامله در بورس صورت گیرد تا خریداران عادی به بورس تنها به دید معاملات سکه و یا کالاهای صنعتی نگاه نکنند.

وی افزود: در بازار اطلاعات و آگاهی افراد نسبت به بورس، نحوه عرضه و معامله آن کم است و باید در خصوص کیفیت، امنیت و سهولت انجام معامله به کمک بورس اطلاع رسانی کنیم.
خبرنگار: محسن نعمتی
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها