خادمی

هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با بیان اینکه در راستای عدم مداخله دولت در خرید گندم و امکان استفاده از سازوکار بازار و ابزارهای مالی نوین باید مقدمات عرضه گندم در بورس کالا را فراهم کرد، گفت: این اقدام مهم نیاز به برنامه ریزی و برخی زیرساخت ها و هماهنگی ها دارد که اگر از امروز به فکر آن باشیم بدون شک رویدادی بزرگ و به سود گندمکاران کشور رقم می خورد.

به گزارش «کالاخبر»؛ خادمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه مشکلات مربوط به خرید تضمینی گندم و محدودیت های بودجه ای دولت به ما اعلام می کند که زمان عرضه گندم در بورس کالا فرارسیده است، عنوان کرد: عرضه گندم در بازار بورس اتفاق خوبی است که باید به عنوان کار و عرضه درازمدت مد نظر قرار گیرد. در این میان باید توجه داشت عرضه این محصول استراتژیک در بورس کالا به مقدماتی نیاز دارد که در صورت فراهم شدن این مقدمات، شاهد تحولی مثبت در بخش کشاورزی خواهیم بود.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، عدم مداخله دولت در خرید گندم و امکان استفاده از ابزارهای مالی نوین از مزیت‌های مهم عرضه گندم در بورس کالا برشمرد و افزود: به طور یقین عرضه گندم در بورس به نفع گندمکاران خواهد بود چرا که ﯾﮑﯽ از مهمترین اﺛﺮات اﺟﺮای ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻗﯿﻤﺖ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ ﺑﺮای ﮔﻨـﺪم اﯾـﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﺸﺎورز اﯾﻦ اطﻤﯿﻨﺎن ﺧﺎطﺮ را دارد ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺤﺼﻮل را ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺖ ﺑﺎزار در ﺑﻮرس به فروش ﺑـﺮﺳﺎﻧﺪ و اگر قیمت بازار از نرخ اعلامی دولت پایین تر بود، در وهله اول ﻋﻤﺪه وﺟﻪ ﻣﺤﺼﻮل را در دو روز از ﺑﻮرس درﯾﺎﻓﺖ می کند در وهله دوم ﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت ﻧـﺮخ واﻗﻌﯽ ﮔﻨﺪم ﺑﺎ ﻧﺮخ ﻗﯿﻤﺖ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ از سوی دولت به کشاورز پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: بورس کالا طی سال های گذشته نقش موثری در تنظیم بازار و شفافیت ایفا کرده و ضمن اینکه کشف قیمت کالاها عادلانه تر شده و به دلیل ایجاد رقابت و واقعی شدن بازارها، پیش بینی برای تولیدکنندگان ممکن شده است. باید به این نکته توجه داشت عرضه محصولات کشاورزی از جمله گندم در بورس کالا در کنار ایجاد رقابت، عرضه محصولی با کیفیت و با قیمت مناسب را برای بازار کشاورزی به ارمغان می آورد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بورس کالا به عنوان یکی از چهار بورس کشور و یکی از ارکان بازار سرمایه محلی است که اثرات مثبتی را در بازار و اقتصاد کشور به ویژه کاهش فساد دارد چرا که با توجه به مکانیزمی که در بازار سرمایه وجود دارد شرکت ها ملزم هستند هر سه ماه یکبار روی کدال، تراز مالی و پیش بینی مالی خود را ارسال کنند که این امر موجب خواهد شد هم راندمان شرکت افزایش یابد هم شفافیت مالی ایجاد شود.

خادمی تصریح کرد: عرضه کنندگان و متقاضیان واقعی کالاها می توانند پس از احراز هویت به صورت آزادانه در بورس کالا حضور پیدا کنند و بنا بر کیفیت کالایی که عرضه می شود قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند که در نهایت واقعی ترین قیمت برای آن کالا مشخص می شود. این موضوع باعث شده است تا عرضه کننده از بازارهای حاشیه ای و کاذبی که در اختیار واسطه ها قرار می گیرد تا حدود زیادی رهایی پیدا کند.

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بورس کالا به دلیل دارا بودن چندین ابزار مالی بهترین در زمانی نه چندان دور به جذابترین گزینه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و حوزه کشاورزی تبدیل می شود، گفت: اصولا ابزارهای مالی موجب گسترش و عمق بازارها می شوند ضمن اینکه این ابزارها برای پوشش ریسک به بنگاه های اقتصادی کمک زیادی کرده و منافع آن ها را در رقابت ها تأمین می کنند؛ نگاهی به فراگیری استفاده شرکت ها در سراسر دنیا از ابزارهای مالی به ما اعلام می کند که در آینده ای نزدیک سهم تامین مالی شرکت ها از بازار سرمایه به شدت افزایش می یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها