آتی

در گزارش «کالاخبر» جدیدترین پیش بینی های کارشناسان و موسسه های مطرح جهان در مورد وضعیت بازار کالاها در سال ۲۰۲۰ را می خوانید.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، سال ۲۰۱۹ از انگیزه ای که بازار کالا برای رونق به آن نیاز دارد، خبری نبود، چراکه تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین نه فقط بازار کالایی، بلکه کل اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داد و بازار برخی کالاها حتی با وجود تقاضای نسبتا مناسب در رکود باقی ماند. این وضع چنان تاثیر بدی از خود بر جای گذاشت که بسیاری از کارشناسان و حتی مدیران شرکت های تولیدی با دیده تردید و ابهام نسبت به بهبود و رونق آن می نگریستند. به عنوان نمونه، مدیر اجرایی شرکت «کودلکو» در شیلی، بزرگ ترین تولیدکننده مس جهان در سپتامبر ۲۰۱۹ گفته بود: «همه چیز نشان می دهد که قیمت مس سال آینده بهبود نخواهد یافت». اکتاویو آراندا که در آن هنگام به تازگی به این سمت گمارده شده بود، افزود: پیش بینی نتیجه جنگ تجاری کار دشواری است.

البته هر چه به پایان سال ۲۰۱۹ نزدیک می شدیم، اخبار امیدوار کننده ای از کاهش تنش تجاری شنیده شد. این اخبار از مسائل درگوشی دیپلمات ها گرفته تا اخبار رسمی حاکی از کاهش تنش های دو قدرت بزرگ اقتصادی-آمریکا و چین- بود.

ژان سباستین ژاک، مدیر اجرایی ریوتینتو در نوامبر گفت: برای حل تعرفه های جنگ تجاری بین دو قدرت اقتصادی جهان که به شدت بازارهای جهانی را درگیر کرده، خوش بین است تا اینکه گلوبال تایمز، نشریه وابسته به حزب کمونیست چین گزارش داد که آمریکا و چین در حال نزدیک شدن به توافق در فاز نخست توافق تجاری هستند. بعد از آن اخبار دیگری از طرف آمریکایی منتشر شد و به نظر می رسد با مواضع اخیر دونالد ترامپ و کاهش تنش های جنگ تجاری، بازارهای کالایی در سال ۲۰۲۰ متفاوت از سال ۲۰۱۹ به کار خود ادامه خواهند داد.

 با این وجود آنچه در بیشتر پیش بینی های اخیر بانک ها و موسسات مالی از قیمت کالاها مشاهده می کنید، نگاه تردیدآمیز درباره برخی کالاهاست. 

در گزارش «کالاخبر» جدیدترین پیش بینی های کارشناسان و موسسه های مطرح جهان در مورد وضعیت بازار کالاها در سال ۲۰۲۰ را می خوانید.

Fitch Solutions

تحلیلگران «فیچ سولوشن» پیش بینی کرده اند که قیمت مس در سال آینده از نگرانی های کلان اقتصادی و احساس تضعیف بازار در نتیجه جنگ تجاری آمریکا و چین رنج خواهد برد.

بر اساس پیش بینی فیچ، قیمت مس در سال ۲۰۲۰ به طور میانگین ۵۷۰۰ دلار در تن خواهد بود که از ۶۰۰۰ دلار سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰۰ دلار کمتر است.

فیچ اعلام کرد: اعلامیه نوامبر مبنی بر اینکه آمریکا و چین در تلاش برای رسیدن به مرحله یک توافق تجاری هستند، قیمت ها را اندکی بالاتر برد. البته پیش از اینکه لفاظی دونالد ترامپ درباره پتانسیل پیشرفت در مذاکرات تجاری در اوایل دسامبر، بار دیگر قیمت ها را در شرایطی بالا برد که تصویب قانون حقوق بشر و دموکراسی در هنگ کنگ از سوی مجلس سنای آمریکا بر قیمت ها، فشار نزولی وارد کرده بود.

فیچ بر این باور است که توافق مهم تجاری احتمالا تا انتخابات ۲۰۲۰ به تعویق بیفتد که به عدم قطعیت بیشتر بازار و فشار بر قیمت ها خواهد افزود. همچنین علاوه بر تنش های تجاری ایالات متحده و چین، انتظار می رود ترس از رکود اقتصادی جهانی به قیمت کلی فلزات آسیب برساند.

فیچ در ادامه این گزارش در مورد آسیب جنگ تجاری بر تقاضای چین، پیش بینی کرد که روند راکد این کشور ادامه یابد و رشد اقتصادی آن کند تر شود.

 این موسسه در بازبینی گزارش خود از تولید ناخالص داخلی چین برآورد کرد که تولید ناخالص واقعی این کشور در سال ۲۰۱۹ از ۶.۳ درصد به ۶.۱ کاهش یابد و برای سال ۲۰۲۰ به ۵.۹ درصد برسد. این رشد ضعیف در کارکرد بخش های خودرو، صنایع برق و ماشین آلات نمایان خواهد شد. فیچ پیش بینی کرد، طی سال ۲۰۲۰ تولید و فروش خودرو در چین راکد بماند و تقاضای بخش برق نیز کند شود.

در نتیجه انتظار دارد، تقاضای تعدادی از فلزات مورد استفاده در این بخش ها از جمله مس ضعیف بماند.

در بخش خودرو، مس برای تولید وسایل نقلیه برقی بسیار مهم است. به گزارش فیچ، موتور خودروهای برقی تقریبا چهار برابر بیشتر از موتورهای احتراق داخلی معمولی مس استفاده می کنند. براساس داده های منتشر شده از سوی انجمن خودروهای مسافری چین، میزان فروش وسایل نقلیه مصرف کننده انرژی های نو در این کشور طی نوامبر در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۱.۷ درصد کاهش یافته است. بنابراین با توجه به مشکلات چین، این موسسه پیش بینی کرده که مازاد بازار مس به ۳۶ هزار تن افزایش یابد که نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از دو برابر خواهد بود.

فیچ انتظار دارد، کاهش عرضه سبب ایجاد کسری بازار مس بعد از سال ۲۰۲۱ خواهد شد که روند بهبود قیمت را تا سال ۲۰۲۳ تحریک خواهد کرد.

براساس گزارش فیچ، توسعه بخش های برق و ساخت و ساز چین، هنوز هم از تقاضای مس حمایت خواهد کرد. صنعت برق چین ۴۵ درصد و صنعت ساخت و ساز ۱۰ درصد از مصرف نهایی مس را تشکیل می دهد. به گزارش گروه بین المللی مطالعات مس، چین ۵۱ درصد از مس تصفیه شده جهان در سال ۲۰۱۸ را مصرف کرده است.

فیچ اعلام کرد: چشم انداز بلند مدت مس پس از سال ۲۰۲۱ نیز ممکن است با رشد تقاضای هند، افزایش تولید خودروهای برقی و رشد تقاضا در صنعت انرژی های تجدیدپذیر پشتیبانی شود.

ING Economic & Financial Analysis

 به گزارش «کالاخبر»، «وارن پترسون» مدیر استراتژی کالاها و «ونیو یائو» استراتژیست ارشد گروه ING با ارائه گزارشی با عنوان «پیش نمایش ۲۰۲۰» به پیش بینی وضعیت کالاها پرداختند. بر اساس این گزارش، خوش بینی به گفت و گوهای تجاری در نیمه نخست ۲۰۱۹ از بازار کالا حمایت کرد، در حالی که کندی فعالیت جهانی و کاهش نوسانات از ویژگی های نیمه دوم سال بود.

نفت: در مورد بازار نفت پیش بینی می شود که بازار در نیمه نخست ۲۰۲۰ به مازاد بازگردد و بنابراین قیمت در این مدت تضعیف شود. این موسسه برای قیمت نفت برنت در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ رقم ۵۹ دلار و برای کل سال، میانگین ۶۲ دلار در هر بشکه را پیش بینی کرده است. به گفته ING، فرض بر این است که اوپک نه تنها توافق کاهش کنونی را تمدید می کند، بلکه دست به کاهش بیشتری می زند.

 رشد تقاضای نفت به عنوان محرک کلیدی قیمت در سال ۲۰۱۹ ناامیدکننده بود. عدم اطمینان جنگ تجاری و کند شدن رشد اقتصادی جهان بر تقاضای نفت تاثیر داشته است و در حالی که انتظار می رود، تقاضا در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد، این موضوع بستگی به میزان موفقیت چین و آمریکا در حل و فصل جنگ تجاری دارد.

مس: پیش بینی ING درباره قیمت مس بر نگرانی های جنگ تجاری و کندی فعالیت های تولیدی جهان تمرکز دارد. این موسسه پیش بینی کرد با حرکت به سمت ۲۰۲۰، رشد عرضه معدنی بیشتر شود که این چشم انداز به اختلال های عرضه هم توجه کرده است.

 پیش بینی می شود، هزینه فرآوری و تصفیه برای سال آینده به ۶۲ دلار در تن کاهش یابد و بر این اساس حاشیه سود کارخانه های ذوب کاهش خواهد داشت. پیش بینی قیمت مس این موسسه در سال ۲۰۲۰ اندکی نزولی است و قیمت پایه مس سه ماهه لندن به طور میانگین ۵۷۵۰ دلار در تن پیش بینی می شود.

تقاضا در چین امیدوار به حمایت برخی اقدامات محرک از زیرساخت هاست، اما خوش بینی به بهبود تقاضای جهانی تا مشاهده نشانه هایی از ثبات فعالیت های جهانی و تحولات تجاری چین و آمریکا، خیلی زود است.

سنگ آهن: سال ۲۰۱۹ برای بازار سنگ آهن سال بی ثباتی بود و این کالا نوسان قیمتی بالایی داشت.

حادثه ناگوار سد واله در برزیل، نگرانی های عرضه را افزایش داد و واله طی مدتی مجبور شد، حدود ۹۰ میلیون تن ظرفیت را از بازار خارج کند. این وضعیت، قیمت این کالا را تا ۱۲۴ دلار در تن افزایش داد و در این زمینه برخی فعالیت های سفته بازانه هم تاثیر داشت.

با بازگشت برخی ظرفیت های از دست رفته و بهبود ذخایر بندری چین، قیمت ها دوباره تحت فشار قرار گرفت و تا کمتر از ۸۰ دلار در تن هم داد و ستد شد.

برای سال ۲۰۲۰، همچنان نسبت به قیمت سنگ آهن چشم انداز نسبتا نزولی را حفظ می کنیم و انتظار داریم که ظرفیت بیشتر برزیل طی سال به بازار بازگردد، در حالی که هنوز عدم قطعیت زیادی در اقتصاد جهان وجود دارد و بنابراین به احتمال زیاد فشار بر حاشیه سود کارخانه های فولاد را حفظ خواهد کرد.

پیش بینی می کنیم که قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط ​​۸۱ دلار در هر تن باشد.

زغال سنگ: قیمت زغال سنگ تحت فشار قرار دارد، به طوری که قیمت های اروپایی از ابتدای سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۵ درصد کاهش یافته است. برای اروپا، چشم انداز قیمت ها به دو دلیل ضعیف است. نخست اینکه، قیمت کربن اتحادیه اروپا نسبتا قوی بوده است. دوم، قیمت گاز در اروپا بسیار ضعیف بوده است.

به دلیل اینکه پروژه های صادراتی LNG در حال افزایش است، مقدار قابل توجهی LNG وارد منطقه می شود. این دو عامل از سوئیچ زغال سنگ به گاز برای تولید نیرو پشتیبانی کرده اند که این امر بر میزان تقاضای زغال سنگ تاثیر گذاشته است.

سویا: سویا، پوستری از جنگ تجاری آمریکا و چین است. به تازگی که مواردی در زمینه پیشرفت مرحله نخست توافق تجاری مطرح شده، خریداران چینی دوباره به بازار سویا آمریکا بازگشته اند و دولت سهمیه های بدون تعرفه را در نظر گرفته است. البته به برداشتن کامل تعرفه ها تا اختصاص سهمیه نیاز است تا شاهد رونق بازار باشیم.

با توجه به جنگ تجاری، کشاورزان کشت سویا را کاهش دادند. بنابراین کاهش سطح زیر کشت همراه با بازدهی ضعیف تر نشان می دهد که تولید سویا در آمریکا کاهش می یابد. سطح زیر کشت در سال ۲۰۲۰، وابسته به گفت و گوهای مربوط به جنگ تجاری در فصل نخست است. انتظار داریم که قیمت سویا روند حرکتی بالاتری را در سال ۲۰۲۰ داشته باشد، به طوری که قیمت ها به طور متوسط ​​۹.۱۰ دلار به ازای هر بوشل در طول سال باشد. با این وجود، حل سریع جنگ تجاری می تواند به معنای صعود بیشتر باشد.

در حالی که توافق تجاری برای افزایش قیمت سویا مناسب است، اما برای قیمت نقدی سویای برزیل حالت نزولی ایجاد می کند، چراکه خریداران چینی دوباره به سمت سویای آمریکا تغییر جهت خواهند داد.

طلا: طلا سال قدرتمندی را پشت سر گذاشت و قیمت این فلز در یک مرحله تا ۲۱ درصد افزایش یافت. با توجه به عدم قطعیت روزافزون در اقتصاد جهانی، کاهش رشد و تشدید تنش های تجاری، این قدرت نباید تعجب آور باشد. این عوامل باعث افزایش تقاضا برای دارایی های امن مانند طلا می شود.

علاوه بر این، سیاست های جدید بانک های مرکزی نیز از طلا حمایت کرده است. در نتیجه عدم قطعیت تجاری و نگرانی های مربوط به رشد جهانی، قیمت طلا را مناسب می بینیم. پیش بینی می کنیم، قیمت طلا در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط ۱۴۷۵ دلار در هر اونس باشد.

مورگان استنلی

 «مارتین راتز» و «سوزان بیتز» استراتژیست های مورگان استنلی بر این باورند که چشم انداز کالاها در سال آینده ضعیف خواهد بود، چراکه به گفته آنها از هر چیزی به میزان زیاد وجود دارد.

بخشی از چشم انداز گسترده استراتژی جهانی ۲۰۲۰ این بانک در هفته گذشته منتشر شد. از دیدگاه سرمایه گذاری، نبود تورم، تقاضای ضعیف و محدودیت عملکرد منحنی ها در حال آسیب رساندن به شاخص های بازار کالاست.

ضعف در تجارت و تولید جهانی هنوز وجود دارد و در این صورت همچنان شاهد میزانی از تضعیف تقاضا خواهیم بود. این بانک، قیمت نفت در سال آینده را ۶۰ دلار در هر بشکه می بیند و برای گاز، قیمتی نزدیک به نرخ های امسال متصور است.

 به باور مورگان استنلی، مس قوی ترین اصول بنیادی را بین فلزات حفظ و قیمت آن ۷ درصد رشد خواهد کرد. برای آلومینیوم رشد ۲.۴ درصدی(با وجود خطر فشار نزولی) پیش بینی می شود و برای طلا محدوده ۱۵۰۰ دلار به ازای هر اونس در نظر گرفته شده است.

نگاه بانک در مورد قیمت سنگ آهن نزولی است، چون وضعیت این کالا در حال عادی شدن است و عرضه برزیل پس از خرابی سد باطله و تعلیق حاصل از عملیات واله پس از ژانویه ۲۰۱۹ بهبود می یابد.

در طرف تقاضا، رکود مسکن در چین با افت ۱.۵ درصدی تولید فولاد در سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده است و قیمت هر تن سنگ آهن ۷۹ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۰ پیش بینی می شود.

مورگان استنلی تا حدودی به ذغال سنگ حرارتی و متالورژی خوش بین تر است. ذغال سنگ متالورژی به پایین ترین سطح سه سال اخیر رسیده که بیشتر در معرض ضعف چین در تولید فولاد و عرضه کافی بوده است. با توجه به چشم انداز ضعیف تقاضا، انتظار بهبود متوسطی در قیمت وجود دارد. پیش بینی قیمتی مورگان استنلی برای ذغال سنگ متالورژی در فصل نخست ۲۰۲۰ میلادی، ۱۶۵ دلار و برای کل سال ۱۶۰ دلار است.

از سوی دیگر، ذغال سنگ حرارتی حمل شده از راه دریا با عرضه مازاد مواجه بوده است.

تقاضای ذغال سنگ اروپا به سرعت در حال کاهش است، زیرا گاز طبیعی ارزان بوده و واردات کره با افزایش دسترسی به انرژی هسته ای، ۷ درصد کاهش یافته است. فقط واردات هند در حال رشد است، زیرا تولید داخلی آن جوابگوی تقاضا نیست و با وجود زمینه ضعیف، روسیه و اندونزی صادرات را گسترش می دهند و به مازاد بازار اضافه می کنند.

با این وجود، پیش بینی می شود، قیمت ها در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ به ۶۷ دلار در هر تن فوب استرالیا و ۶۹ دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.

رابو بانک(محصولات کشاورزی)

به گزارش واحد پژوهش کالاهای کشاورزی «رابو بانک»، تب خوکی آفریقایی و وضعیت نامشخص آب و هوایی، تاثیر مهمی بر کالاهای کشاورزی در سال ۲۰۱۹ گذاشت و احتمالا در سال ۲۰۲۰ عامل موثر کلیدی بر قیمت ها خواهد بود.

با توجه به پیش بینی افزایش تولید گندم و رکورد ذخایر، پیش بینی می شود، این عوامل محدودیتی برای صعود قیمت ایجاد کند و گندم هیات تجاری شیکاگو بین ۵۱۱ تا ۵۲۰ سنت در هر بوشل طی سال ۲۰۲۰ داد و ستد شود. سویا همچنان در معرض جنگ تجاری آمریکا و چین، اما با روندی بالاتر از ۲۰۱۹ خواهد بود، در حالی که پیش بینی می شود، تجارت روغن پالم با کاهش فاصله بین عرضه و تقاضا، سال به سال بیشتر شود.

این بانک، برای شکر پیش بینی انتقال به وضعیتی با محدودیت بیشتر و بزرگ ترین کسری چهار ساله را کرده است و انتظار دارد، قیمت در بورس ICE به ۱۴ سنت در هر پوند تا فصل چهارم ۲۰۲۰ افزایش یابد.

 همچنین در مورد پنبه، پیش بینی کرده که قیمت در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.

در همین حال، تحلیلگر ارشد رابو بانک پیش بینی کرد، استرالیا با دلار کنونی قیمت گندم صادراتی را ۲۸۵ تا ۲۹۰ دلار استرالیا برای فصل برداشت آینده لحاظ خواهد کرد.

به گفته وی، برای جو، افزایش ذخایر و کاهش تقاضای چین بر بازار جهانی تاثیر خواهد گذاشت و قیمت شکر استرالیا به بالاتر از ۴۵۰ دلار استرالیا حرکت خواهد کرد.

فوکوس اکونومیکز

 نظر سنجی از هیاتی ۳۰ نفره از سوی موسسه «فوکوس اکونومیکز» در ماه دسامبر انجام شد و آنها بر این باور بودند که قیمت مس در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ بالاتر از سطوح کنونی خواهد بود و قیمت برای کل سال نیز بهبود خواهد یافت. این موسسه خاطر نشان کرده که بین برخی از پیش بینی ها اختلاف زیادی وجود داشته است. به عنوان نمونه، بالاترین رقم متعلق به گلدمن ساکس با پیش بینی قیمت ۷۰۰۰ دلار برای فصل چهارم ۲۰۲۰ بود و کمترین رقم متعلق به «کامرز بانک» و «جی پی مورگان» با ۶۰۰۰ دلار در تن است. میانگین پیش بینی قیمت مس در فصل چهارم سال بعد، ۶۲۵۰ دلار در تن بوده است.

Bank of America Merrill Lynch

 پیش بینی می شود، تولید ناخالص جهان از ۳.۸ درصد سال ۲۰۱۸ به ۳ درصد در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کاهش یابد. تولید ناخالص اروپا روی یک درصد تثبیت خواهد شد، در حالی که تصور می شود، رشد چین از ۶.۱ به ۵.۶ درصد کاهش یابد.

انتظار نمی رود که فدرال رزرو اقداماتی برای افزایش نرخ انجام دهد، مگر آنکه تغییر در چشم انداز موجب چنین اقدامی شود. پیش بینی می شود، رشد آمریکا با وجود فاندامنتال های قوی، کند شود و به طور میانگین به ۱.۷ درصد طی دو سال آینده برسد. همچنین انتظار تضعیف دلار در سال ۲۰۲۰ وجود دارد. یورو و پوند باید از عدم قطعیت برگزیت بهره ببرند.

احتمال چرخش مثبت در کالاها می تواند از قیمت ها در سال ۲۰۲۰ حمایت کند. این بانک، پیش بینی قیمت ۷۰ دلاری را برای نفت برنت به عمل آورده است. احتمال افزایش مس و نیکل و احتیاط در مورد طلا و فلزات گرانبها در پیش بینی بانک مطرح شده است.

منابع گزارش:

  • Financial Review
  • spglobal.com
  • think.ing.com
  • graincentral.com
  • mining.com
  • Businesswire

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها