چین

بانک مرکزی چین اعلام کرد که به منظور بازگرداندن ثبات به بازارهای تحت تاثیر ویروس کرونا در این کشور، مبلغ ۲۱.۷ میلیارد دلار به بازار مالی تزریق خواهد کرد.

به گزارش «کالاخبر»؛  بلومبرگ امروز نوشت: سیاست گذاران چینی آماده اند تا بازارهای مالی را که در آستانه رکود هستند، در آغاز فعالیت بازار در روز دوشنبه حمایت کنند. بانک مرکزی چین و سایر ارگان‌های تنظیم بازار این کشور اعلام کردند که با هدف بازگرداندن آرامش به بازارهای مالی و کمک به شرکت‌ها، بانک ها و سرمایه گذاران شخصی متضرر از شیوع ویروس کرونا، طی تعطیلات آخر هفته، اقدامات و تدابیری را اتخاذ کرده اند.

بر اساس محاسبات بلومبرگ و با توجه به بیانیه امروز بانک مرکزی چین، این بانک فردا (دوشنبه) مبلغ ۱۵۰ میلیارد یوآن (معادل ۲۱.۷ میلیارد دلار) به بازارهای مالی تزریق خواهد کرد. این مبلغ با استفاده از قراردادهای بازخرید و به منظور حصول اطمینان از اینکه نقدینگی «از لحاظ منطقی در زمان شیوع کرونا کفایت می‌کند» تامین و به بازار تزریق خواهد شد؛ البته بانک جهانی چین به مفاد این قراردادها و نرخ بهره آنها اشاره ای نکرده است.

مجموع مبلغ تزریقی ۱.۲ تریلیون یوآن اعلام شده و بیشترین رقمی است که از سال ۲۰۰۴ تاکنون طی یک روز توسط بانک مرکزی چین به بازار تزریق می شود. «تامی ژی» اقتصاددان بانک او سی‌بی‌سی سنگاپور گفت: بانک مرکزی چین برای آنکه سرمایه گذاران در آغاز به کار بازار خیلی وحشت نکنند، باید این کار را انجام دهد. رقم خالص تزریقی زیاد نیست اما بانک مرکزی چین می خواهد بازار انعطاف پذیر بماند و این بدان معنا است که در صورت وخیم ماندن اوضاع در طول هفته، نقدینگی بازار افزایش یابد.

تاثیر اقتصادی ناشی از کرونا هنوز مشخص نیست اما بی شک تاثیرات تعطیلی بخش عمده ای از اقتصاد چین آن هم برای یک هفته دیگر و در راستای کُند کردن روند شیوع ویروس، چشمگیر خواهد بود. اعلامیه بانک مرکزی چین به دنبال بیانیه مشترک سایر وزارتخانه‌ها و ارگان های تنظیم بازار این کشور صادر شده است؛ بیانیه هایی که در آنها قول داده شده که عملیات‌های بازار باز، تسهیلات اعطای وام و سایر ابزارها از سر گرفته و از این طریق اطمینان حاصل شود که نقدینگی بین بانکی به اندازه ای است که بتواند نرخ بازار پول را ثابت نگه دارد.

بانک مرکزی چین از بانک های این کشور خواسته تا وام‌های تمام ارگان های اقتصادی کشور را افزایش دهند و علاوه بر این، اعلام کرده به منظور کمک به موسسات مالی در راستای تامین پول بیشتر برای شرکت های تحت تاثیر ویروس، مبلغ ۳۰۰ میلیارد یوآن اختصاص دهد. علاوه بر این، بانک ها باید موضوع تمدید مدت بازپرداخت وام ها و همچنین کاهش نرخ بهره را به منظور کمک به شرکت های متضرر از ویروس کرونا، در دستور کار قرار دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها