رییس سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان گفت: با توجه به هماهنگی های انجام شده، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، کل اعتبار لازم برای اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت خوزستان تخصیص داده که به این ترتیب مابه التفاوت قیمت بورس با قیمت تضمینی ظرف دو هفته از سوی دولت به کشاورزان پرداخت می شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، کیخسرو چنگلوایی درباره اجرای سیاست قیمت تضمینی بر روی ذرت خوزستان، افزود: دولت امسال تصمیم گرفت برای ساماندهی بخش کشاورزی، حمایت از کشاورزان و جلوگیری از نوسان کاذب قیمت ها، سیاست قیمت تضمینی دو محصول جو کرمانشاه و ذرت خوزستان را براساس ماده ۳۳ قانون بهره وری کشاورزی اجرایی کند.

وی با اشاره به اینکه معاملات قیمت تضمینی جو کرمانشاه که از سوی بورس کالای ایران عملیاتی شد به پایان رسیده است، گفت: دولت با توجه به اینکه از ۶۵۰هزار تن ذرت خرید تضمینی کل کشور، ۲۷۰ هزار تن آن متعلق به استان خوزستان بوده و همه زیرساخت ها نیز در این استان فراهم است، خوزستان را برای شروع سیاست قیمت تضمینی انتخاب کرد که تا به امروز هماهنگی های لازم میان وزارت جهادکشاورزی، بورس کالای ایران، سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان، شرکت پشتیبانی امور دام، سازمان مرکزی تعاون روستایی و سایر دستگاه های مربوطه انجام شده است.

چنگلوایی با ابراز امیدواری به موفقیت این طرح، گفت: باوجود اینکه سیاست قیمت تضمینی طرحی تازه است و کشاورزان دغدغه های زیادی از جمله دریافت به موقع وجه معاملات را دارند، اما امیدوارم که با تلاش های دستگاه های اجرایی بتوانیم مزایای این طرح ملی را به دست اندرکاران بازار ذرت خوزستان معرفی کنیم.

به اعتقاد بنده پس از انجام نخستین معاملات در قالب این طرح و پرداخت سریع پول به کشاورزان، حجم معاملات افزایش می یابد و عمده معاملات از طریق بورس کالای ایران صورت می گیرد.

تامین اعتبار طرح

وی درباره جزییات این طرح، گفت: براساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری، کشاورزان محصول خود را روی تابلوی بورس کالا می برند که اگر آن محصول کمتر از قیمت تضمینی اعلامی از سوی دولت در بورس مورد معامله قرار گرفت، دولت مابه التفاوت قیمت را به کشاورزان پرداخت می کند؛ در اینجا پرداخت به موقع پول به کشاورزان در رونق این معاملات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان در پاسخ به این پرسش که آیا اعتبار لازم برای پرداخت مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت تضمینی اعلامی از سوی دولت در نظر گرفته شده است یا خیر؟ گفت: بله؛ سیاست قیمت تضمینی، مصوبه هیات وزیران است و در جلسه اخیری که باحضور دستگاه های اجرایی این طرح برگزار شد، مقرر گردید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور کل اعتبار لازم برای اجرای این کار را تخصیص دهد به این ترتیب مابه التفاوت قیمت بورس با قیمت تضمینی ظرف دو هفته از سوی دولت به کشاورزان پرداخت می شود.

همچنین پس از انجام معاملات در بورس کالا، وجه محصولات ظرف سه روز کاری از طریق بورس به حساب کشاورزان واریز می شود؛ این اتفاق به معنای دریافت سریع وجه معامله و رشد قابل توجه انگیزه کشاورزان برای تولید بیشتر با کیفیت بالاتر است.

تعهدات وزارت جهادکشاورزی

چنگلوایی در پاسخ به این پرسش که وظایف سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان برای اجرای قیمت تضمینی ذرت خوزستان به طور مشخص چیست؟ گفت: براساس هماهنگی های انجام شده وظایفی چون اطلاع رسانی، آموزش، هدایت کشاورزان به معامله در بورس، معرفی انبارها به بورس کالا و ارائه آمارهای مربوط به تولید ذرت خوزستان به بورس کالا از وظایف اولیه ما به شمار می رود.

به گفته وی؛ بورس کالا نیز براساس استانداردهای تعیین شده، اقدام به پذیرش انبارها و استقرار سامانه اینترنتی می کند؛ کارگزاران باید برای اجرای این طرح آماده باشند که این موارد تقریبا نهایی شده است.

وی افزود: قصد داریم برنامه ها را طوری پیش ببریم که تا ۲۰ روز قبل از آغاز برداشت، همه هماهنگی ها انجام شده باشد و در زمینه تخصیص اعتبار، انبارها و دستورالعمل ها هیچ ابهامی برای کشاورزان باقی نماند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان ادامه داد: این طرح سرانجام باید انجام می شد تا از معاملاتی سنتی به سمت بازاری مدرن، قانونمند و کارا حرکت کنیم که با توجه به همکاری های بورس کالای ایران، این امر درحال تحقق است.

وی افزود: همچنین سیاست قیمت تضمینی علاوه بر کاهش هزینه های دولت به رشد تولید و کیفیت محصولات منجر خواهد شد و که با همه این تفاسیر از سال آینده شاهد اجرای سیاست قیمت تضمینی روی سایر محصولات کشاورزی خواهیم بود.

منبع: ایرنا

FacebookTwitterGoogle+

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها