• ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
  • کد خبر: 37396
بورس

شاخص‌های بورسی جهانی با افزایش محسوسی بسته شدند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سی ان بی سی، ورود جدی بانک مرکزی چین به بازارهای مالی این کشور برای جلوگیری از هرج و مرج بیش‌تر، موجب دلگرمی معامله‌گران شده است. پس از آن که بورس شانگهای بدترین روز پنج سال اخیر خود را سپری کرد و ارزش دلار به بالای هفت یوان رسید، بانک مرکزی چین اقدام به تزریق ۱۷۳ میلیارد دلار به بازارهای مالی کرد و با تداوم این روند در این هفته، اکنون کل نقدینگی تزریق‌شده توسط بانک مرکزی به ۲۴۲ میلیارد دلار رسیده که این مساله با استقبال معامله گران روبرو شده است.

کماکان حدود دو سوم اقتصاد چین این هفته نیز به منظور کاستن از شدت شیوع بیماری ویروسی جدید تعطیل خواهند بود. رودریگو کاتریل، استراتژیست ارشد ارزی در بانک ملی استرالیا گفت: بازارها در حال بازگشت از روزهای تلخ قبل هستند و بخش زیادی از روند صعودی اخیر ناشی از اقدامات موثر بانک مرکزی چین برای کاستن از تبعات اقتصادی ویروس کرونا بر روی اقتصاد این کشور بوده است.

انتظار می‌رود رشد اقتصادی نقاط مختلف به ویژه در شرق آسیا تحت تاثیر این ویروس در سه ماهه نخست امسال کاهش یابد. هنگ کنگ، چین، تایلند، مالزی و کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که احتمالا بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد.

کینکی کروزبی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه "پرودنشیال فایننشیال" گفت: این ویروس روی همه چیز سایه انداخته است. اگر چه تاکنون شیوع این ویروس در سطح جهانی محدود بوده اما نگرانی‌ها از پیامدهای آن جدی است؛ به ویژه روی اقتصاد چین که کانون این ویروس بود.

از طرف دیگر اکنون انگلیس به نخستین کشوری تبدیل می‌شود که اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. با وجود گذشت سه سال از زمان رای مردم انگلیس به خروج از این اتحادیه، دو طرف احتمالا یک دوره گذار یک ساله را در نظر خواهند گرفت. اگر چه انتظار نمی‌رود با توجه به در نظر گرفتن دوره گذار، برگزیت تاثیر محسوسی روی متغیرهای کلان اقتصادی کشورهای اروپایی در کوتاه مدت داشته باشد اما پیامدهای این خروج تاریخی به تدریج در حال آشکار شدن است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی به برگزیت واکنش نشان داد و گفت که این مساله بار دیگر ثابت می‌کند اتحادیه اروپا نیاز به اصلاحات ساختاری اساسی دارد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس اتحادیه اروپا را تهدید کرده است که اگر به شرایطی مشابه روابط این اتحادیه اروپا با کانادا رضایت ندهد، انگلیس به شرایط برگزیت سخت باز خواهد گشت و تجارت دو طرف تابع قوانین سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

در حوزه جنگ تجاری نیز پس از ۱۷ ماه اختلاف گسترده، نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن فاز نخست توافق تجاری با آمریکا را امضا کرد. این پیمان که بخشی از یک توافق بزرگ‌تر خواهد بود، چین را مکلف به افزایش خرید از آمریکا در ازای برداشته شدن بخشی از تعرفه های آمریکا روی محصولات چینی می‌کند. به نظر می رسد تا زمانی که چین موفق به مهار ویروس کرونا نشود، از سرگیری مذاکرات تجاری بین دو اقتصاد برتر جهان برای رسیدن به فاز دوم توافق دور از ذهن باشد.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۱.۴۴ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۸۰۷.۶۳  واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۱.۵ درصد افزایش تا سطح ۳۲۹۷.۵۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با صعود ۲.۱ درصدی در سطح ۹۴۶۷.۹۷ واحدی بسته شد.

هم‌چنین در تحولات داخلی آمریکا، مجلس سنای آمریکا در حال رسیدگی به استیضاح دونالد ترامپ است. قرار است امروز چهارشنبه، این مجلس در خصوص استیضاح ترامپ رای گیری کند، هر چند با توجه به اکثریت جمهوری خواهان در این مجلس، امید چندانی برای رای به استیضاح وجود ندارد.

دونالد ترامپ در مجمع ایالتی آیوا موفق شد نماینده حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده معرفی شود اما حزب دموکرات هنوز نامزد ایالتی را معرفی نکرده است. ترامپ توانست بیش از ۹۰ درصد آرای جمهوری خواهان را در رقابت با دو نفر دیگر به دست آورد. با این حال با توجه به وزن بسیار بالای آرای ایالتی تگزاس و کالیفرنیا در تعیین نامزد نهایی دو حزب، نگاه ها بیشتر معطوف به نتایج این دو ایالت است.

استیو کوچران، تحلیل گر بازار در موسسه " مودی آنالتیکس" گفت: هر روزی که مردم بیشتر در قرنطینه نگه داشته شوند، کارخانه‌ها بسته می‌مانند و فعالیت های اقتصادی در سطح حداقلی خواهد بود. بخش حمل و نقل و خرده فروشی بیشترین زیان را متحمل می شوند و تجارت، املاک و تولید نیز آسیب می‌بینند.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۵۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۴۳۹.۸۲ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۱.۷۶ درصدی در سطح ۵۹۳۵.۰۵ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۱.۸۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۲۸۱.۴۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۶۸ درصد بالا رفت و به ۹۵۶۲.۹۰ واحد رسید.

از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۱.۱۲ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۳۴۲.۱۵ واحدی بالا رفت. شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۰۶ درصد ریزش کرد و در سطح ۲۶ هزار و ۶۵۸.۷۰ واحد بسته شد.

در چین شاخص " شانگ‌های  کامپوزیت " جهش ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۸۱۱.۵۲ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۳۹ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۹۷۶.۱۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها