چین

به دنبال شیوع ویروس کرونا در چین و افزایش شمار قربانیان آن، نگرانی‌هایی در مورد افت ارزش و حجم تجارت در دنیا و کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان مطرح شد. این ویروس باعث شد تا پروازهای چین به ۲۰ کشور متوقف شود و بسیاری از کشورهای دنیا از پذیرش توریست‌های چینی امتناع کنند.

به گزارش «کالاخبر»؛ تأثیر این ویروس روی بازارهای مالی دنیا هم چشمگیر است. در روز ۲ فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی ارزش شاخص‌های اصلی سهام در بورس‌های چین کاهش پیدا کرد. میزان کاهش شاخص در چین بین ۹ تا ۱۳ درصد اعلام شد و دلیلان نگرانی فعالان اقتصادی از همه‌گیر شدن این ویروس و ناتوانی دولت‌ها در کنترل اثرات مخرب انسانی و اقتصادیان بود.

در امریکا هم به دنبال اثبات حضور چندین نفر که مبتلا به ویروس کرونا بودند و نگرانی در مورد ورود ویروس به این کشور، ارزش سهام در بازارهای مهم مالی افت کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص‌های اصلی در بازارهای سهام امریکا بین ۳ تا ۷ درصد کاهش پیدا کردند و انتظار می‌رود در صورت افزایش شمار مبتلایان به این ویروس در امریکا روند کاهش شاخص ادامه داشته باشد.

در اروپا افت شاخص‌ها در بازارهای مالی چندان زیاد نبود. البته در اولین روزهای شیوع ویروس کرونا شاخص‌ها در بازارهای اروپا افت کرد، ولی بعد ازاینکه اخباری در مورد کم بودن نرخ مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس منتظر شد، ارزش شاخص‌ها بازهم افزایش یافت. طبق گزارش‌های رسمی تنها ۲.۹۱ درصد از افراد مبتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند که سهم کمی در مقایسه با ویروس‌های دیگر از قبیل سارس و آنفلونزای خوکی است.

باید در نظر داشت این سهم کم در شرایطی که از انتشار ویروس به دیگر کشورها جلوگیری شود و مردم در چین هم با رعایت اصول بهداشتی مانع از همه‌گیر شدن آن شوند، رقم اندکی است ولی اگر ویروس در دنیا گسترش یابد، همین نرخ کم مرگ‌ومیر هم می‌تواند فاجعه‌ای انسانی به همراه بیاورد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این بحران باعث شد تا قیمت طلا در بازارهای جهانی رشد کند ولی بعد از حدود ۱۰ روز افزایش، در روزهای اولیه ماه فوریه روند نزولی قیمت طلا در بازار جهانی آغاز شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها