کرونا

روز سوم فوریه که بازار سهام چین بعد از یک هفته تعطیلی دوباره فعال شد، افت بالغ‌بر ۹ درصدی ارزش سهام در این بازارها مشاهده شد. اما این روند کاهشی در روزهای بعد از آن‌هم ادامه پیدا کرد. حتی تصمیم بانک مرکزی چین برای تزریق ۱۷۱ میلیارد دلار به اقتصاد کشور برای احیای اقتصاد هم ثمربخش نبود و نتوانست از روند نزولی بازارها جلوگیری کند.

به گزارش کالاخبر، دلیل اولیه برای افت شاخص‌های سهام، انتشار ویروس کرونا و اثرات مخرب اقتصادی آن برای کشور چین عنوان شد. در ابتدا تصور می‌شد شروع کار بازارهای مالی در چین بعد از شیوع ویروس باعث ایجاد یک شوک منفی شده باشد. طرفداران این دیدگاه بیان می‌کردند که شاخص‌ها دوباره رشد می‌کند و این وضعیت موقتی است، ولی با تداوم روند کاهشی بازارهای مالی این سؤال ایجاد شد که چرا بازارها نگران هستند؟

«چاینا دیلی» در این زمینه نوشت: در ابتدا ویروس کرونا یک بحران انسانی و سلامتی بود که به بازارها شوک وارد کرد، ولی هم‌اکنون به یک چالش بزرگ اقتصادی نه‌تنها برای چین بلکه برای تمام دنیا تبدیل شده است و همین مسئله باعث شد تا ارزش سهام در بازارهای مالی برای چند روز متوالی کاهش یابد. انتظار می‌رودتا زمانی که راهی برای کنترل ویروس کرونا یافته نشود، نتوان شاهد رشد بازارهای مالی به‌خصوص در کشور چین بود.

طبق این گزارش اهمیت اقتصاد چین در دنیا و سهم بالای این کشور در تجارت جهانی موجب تداوم افت بازارهای مالی و انتظار تشدید بحران در این بازارها شده است.

«کریستینا جورجیوا»، مدیرکل صندوق بین‌المللی پول هم اخیراًمصاحبه‌ای با «سی ان ان» انجام داد و در این مصاحبه به بررسی آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت شیوع ویروس کرونا پرداخت. وی گفت: در کوتاه‌مدت کاهش نرخ رشد اقتصادی دنیا و نزول نرخ رشد تجارت، امری اجتناب‌ناپذیر است و در بلندمدت تأثیراتبزرگ‌تر و چشمگیرتر خواهد بود.

وی در مورد ابعاد اثرگذاری این بحران در بلندمدت گفت: هم‌اکنوننمی‌توان به‌طور دقیق، بزرگی اثرگذاری ویروس کرونا را ارزیابی کرد، ولی با توجه به سهم بالای چین در اقتصاد دنیا و با توجه به اهمیت این کشور در عرصه تجارت جهانی می‌توان اطمینان داشت که اقتصاد جهان سال سختی در پیش دارد و اثرات ان تا سال ۲۰۲۲ هم در اقتصاد مشاهده خواهد شد.

اقتصاددانان اولین و اصلی‌ترین تأثیر این بحران را روی نرخ رشد اقتصادی دنیا می‌دانند که طبق برآوردهای کنونی ۰.۶ درصد کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها