• ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
  • کد خبر: 37969
تامین مالی

بورس کالای ایران در سال های گذشته با عرضه پرحجم کالاهای مهم و مواد اولیه و توسعه ابزارهای مالی همچون معاملات سلف، سلف موازی استاندارد، قراردادهای آتی و اختیار معامله، گواهی سپرده کالایی و صندوق های کالایی به تدریج به یکی از بورس های حیاتی کشور تبدیل شده است.

به گزارش «کالاخبر»؛ بورس کالا در راستای معرفی ابزارهای مالی جدید مانند اوراق خرید دین، معاملات مناقصه محور، تهاتری و ... و ورود دارایی های جدید به بازارهای مالی در مسیر رشد و بالندگی قدم برمی دارد. همچنین استقبال بالایی که از معاملات ابزارهای مالی در حوزه های مختلف صورت گرفته نشان می دهد که رفته رفته فعالان بازارها در حال آشنایی با شیوه های جدید معاملاتی هستند که این مهم با توجه به نیازهای اقتصاد ما در زمینه پوشش مشکلات ساختاری بازارها صورت گرفته است؛ مشکلاتی از قبیل نبود شفافیت و ابزارهای پوشش ریسک، نوسانات کاذب قیمت، عمل نکردن به تعهدات معامله و ... که باعث شده فعالان بازار به سمت بهره گیری از ابزارهای مالی بورسی روی بیاورند. در این راستا طی سال ۹۸ شاهد استقبال از معاملات طلا، زعفران، زیره و پسته در قالب قراردادهای مالی به همراه تامین مالی شرکت ها با انتشار اوراق سلف موازی و فروش فیزیکی محصولات به شیوه سلف بوده ایم که ادامه این روند به همراه توسعه ابزارها و ورود کالاهای جدید می تواند سکوی رشد بورس کالا در سال های آینده باشد. به همراه این موارد، تحولات اقتصادی کشور، نوسانات نرخ ارز و انتظارت تورمی، بی اعتمادی فعالان اقتصادی از آینده را منجر شده که این موضوع نیز به پتانسیلی برای استقبال از ابزارهای بورسی مبدل شده است؛ به عبارتی می توان از این شرایط ناپایدار اقتصادی به عنوان فرصتی طلایی برای توسعه ابزارهای مالی بازار سرمایه و آشنایی فعالان صنایع و سرمایه گذاران به روش های تضمین شده پوشش ریسک، یاد کرد. با این تفاسیر یکی از گام های بورس کالا در جاده توسعه را می توان ترغیب و ورود عرضه کنندگان کالاهای مختلف به بازارهای مالی به خصوص مشتقه دانست که البته این اتفاق به همراهی متولیان امر در کنار اقدامات توسعه ای بورس کالا نیاز دارد.

البته در کنار اهمیت توسعه ابزارهای مالی، نباید از ظرفیت های دیگر بورس کالا مانند رینگ صادراتی غافل شد؛ چراکه صادرات قیر و سنگ آهن طی سالیان گذشته از بورس کالا به بازارهای جهانی صورت گرفته و بر همین اساس می توان تابلوی بورس کالا را به عنوان یکی از مراجع استعلام قیمت در منطقه مطرح کرد و این اتفاق می تواند برای سایر محصولات از جمله پتروشیمی، سیمان، فولاد، زعفران و پسته رقم بخورد.

دست آخر اینکه بورس کالا در چند سال اخیر با درک معضلات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به ریل گذاری برای بزرگ شدن بازارهای مالی اقدام کرده که شاید سهم کالاهای کشاورزی در این مسیر بیش از سایر حوزه ها بوده است؛ اما به مرور با ورود چند کالای صنعتی و پتروشیمی به معاملاتی همچون گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی و تشکیل صندوق های کالایی به طور حتم در آینده ای نه چندان دور شاهد فراگیر شدن معاملات قراردادهای جدید کالایی در بازارهای مالی این بورس خواهیم بود تا با توجه به کارکردهای پوشش ریسکی ابزارهای نوین، دیگر نوسانات قیمتی برای تولیدکنندگان یک معضل بزرگ نباشد.

مصطفی پدرام؛ کارشناس بازار سرمایه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها