image_fullsize_ceecb5d9-6b0d-4394-99db-88c21d4c0c19_cfb6bacd-e72c-45a6-bb10-c957ad20f03c_main-full.jpg

مدیرعامل بورس‌کالا از راه‌اندازی بازار گواهی سپرده ارزی پس از صدور موافقت‌های نهایی بانک مرکزی و سازمان بورس خبر داد و تأکید کرد: بازار گواهی سپرده ارز خطرات مبادلات ارزی را کاهش می‌دهد.

عکس: مسعود زارعی

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، گواهي‌هاي سپرده كه ابزار‌هاي جديدي براي انجام معاملات ثانويه هستند اين روز‌ها با استقبال زيادي در دنيا مواجه شده‌اند، اين ابزار جاي خود را در بورس كالاي ايران نيز باز كرده است. به تازگي با انجام بررسي‌هايي از سوي كميته فقهي سازمان بورس معاملات گواهي سپرده ارز هم بلامانع تشخيص داده شده است.اين معاملات همراستا با انجام معاملات آتي ارز صورت مي‌گيرد و منجر به آن خواهد شد كه تجارت ارز در ايران نسبت به گذشته آسان‌تر شود.

گواهي سپرده كالا نوعي اوراق بهادار است كه به پشتوانه يك كالا يا دارايي فيزيكي مبادله مي‌شود، در واقع با انباركردن يا سپرده‌كردن يك كالا قبض انبار يا گواهي سپرده منتشر مي‌شود كه اين گواهي به‌عنوان يك اوراق بهادار قابليت معامله در بورس به‌عنوان بازار ثانويه را دارد.

آن طور كه كميته فقهي به تازگي تشخيص داده است انجام معاملات گواهي سپرده ارز بلامانع است و مسئولان بورس كالا اكنون در انتظار صدور رأي نهايي از سوي اين كميته و همچنين بانك مركزي و سازمان بورس هستند.حامد سلطاني‌نژاد، مديرعامل بورس كالا در اين‌باره گفت: بازار اوراق بهادار به ما اجازه مي‌دهد كه هر دارايي كه يك دارايي اساسي محسوب مي‌شود و در عين حال نقد‌شوندگي بالا و مشتري زياد دارد را با استفاده از اوراق بهادار مورد معامله قرار دهد.

او افزود: اين كالا‌ها و دارايي‌ها به‌دليل اينكه معاملات زيادي روي آن انجام مي‌شود و هميشه قيمت‌هاي آن از سوي بخشي از افراد جامعه مورد تعقيب قرار مي‌گيرد، قابليت آن را دارد كه براي آنها اوراق بهادار منتشر شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بيان اينكه اين كالا‌ها بعضا با انگيزه پس‌انداز و تجارت مورد مبادله قرار مي‌گيرد به ارز اشاره كرد و گفت: به‌طور مثال در مورد ارز افرادي كه نياز به ارز دارند اما از يك سو نمي‌دانند كه اين ارز را به‌طور دقيق با چه نرخي و از چه جايي تهيه كنند و نهايتا در كجا نگهداري كنند مي‌توانند به وسيله گواهي سپرده ارز همه اين مشكلات از قبيل نگهداري ارز، تعيين دقيق قيمت و مراجعه حضوري براي خريد ارز را حل كنند.

مديرعامل بورس كالا با بيان اينكه نگهداري ارز با مخاطراتي همراه است گفت: چه لزومي دارد كه ما ارز را به‌صورت فيزيكي مبادله كنيم درحالي‌كه مي‌توانيم با استفاده از گواهي سپرده ارز، مبادلات‌مان را بدون ارز فيزيكي انجام دهيم با اين روش ما به جاي اينكه ارز را در خانه نگهداري كنيم آن را در صرافي‌ها، حساب‌هاي بانكي يا خزانه سپرده‌گذاري مي‌كنيم و سپس براساس اين دارايي يك گواهي سپرده منتشر مي‌كنيم پس از آن هر زمان كه نياز داشته باشيم اين ارز را به‌صورت آنلاين از طريق سيستم معاملات بورس كالا خريد و فروش مي‌كنيم.

سلطاني‌نژاد با بيان اينكه اين كار منجر به تسهيل تجارت ارز مي‌شود توضيح داد: اوراق بهادار كردن معاملات منجر به آن مي‌شود كه ما هميشه از قيمت دقيق ارز از طريق بازار ثانويه يعني بورس کالا مطلع باشيم و در عين حال همانطور كه انگشت‌مان روي ماشه است به‌صورت لحظه‌اي قادر به خريد و فروش ارز هستيم بدون اينكه به صرافي مراجعه كنيم يا ارز را در خانه‌هايمان نگهداري كنيم.

او با بيان اينكه انجام معاملات گواهي سپرده ارز نياز به الزاماتي داشت گفت: اين كار نياز به تأييد الزامات فقهي داشت به‌دليل اينكه ارز يك واحد پولي است و هميشه اين سوال مطرح بوده كه آيا مي‌توانيم رفتاري كه در مورد كالاها داريم در مورد ارز كه خود يك نوع وسيله مبادله است داشته باشيم.

مديرعامل بورس كالا ادامه داد: مسائل مطرح شده در مورد گواهي سپرده ارز در كميته فقهي سازمان بورس بررسي شده است و به‌نظر مي‌رسد مشكلي براي انتشار اين اوراق وجود ندارد.

او در پاسخ به اين پرسش كه گواهي سپرده ارز چه زماني منتشر خواهد شد؟ گفت: اين كار نياز به صدور مجوز‌هاي نهايي از سوي كميته فقهي، بانك مركزي و همچنين سازمان بورس دارد و طبيعتا با توجه به تجارب بورس كالا در زمينه انتشار اوراق گواهي سپرده كالا اين بورس آمادگي انجام اين معاملات را دارد.

سلطاني‌نژاد در پاسخ به اين پرسش كه كار انتشار اوراق آتي ارز به كجا رسيد؟ گفت: فرآیند های انتشار اوراق آتي ارز هم به‌صورت جداگانه در حال انجام است و در صورت تأييد نهايي از سوي نهاد‌هاي ناظر، معاملات آن آغاز خواهد شد ضمن اينكه مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه بازار نقد و مشتقه به‌طور عام همديگر را پوشش مي‌دهند و منجر به تسهيل مبادلات مي‌شوند. اين كار ريسك‌هاي ناشي از بازار را نيز پوشش مي‌دهد و منجر به تعيين استراتژي‌هاي صحيح مي‌شود.

منبع: همشهری

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها