BN-MI705_cmdcop_P_20160129083431.jpg

بعد از اینکه مس در آوریل ۲۰۱۶ عملکرد نسبتا مناسبی از خود به نمایش گذاشت، دوباره در ماه می روند نزولی را در پیش گرفت.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قراردادهای سه ماهه مس LME در ماه می با افت حدود ۸ درصدی روبه رو شد. همچنین آلومینیوم و روی نیز در این ماه به ترتیب با افت ۷ و ۵.۶ درصدی مواجه شدند.

قیمت سنگ آهن معیار نیز به دلیل افت قیمت فولاد در چین، کاهش ۱۵ درصدی را در ماه می تجربه کرد، در حالی که قیمت فولاد در آمریکا به لطف تعرفه ها افزایش یافت.

نمودار ۱- قراردادهای مس درLME

 نمودار یک، روند قیمت مس در بورس فلزات لندن را طی ماه های اخیر نشان می دهد. با توجه به تنزل قیمت در هفته های پایانی می، جهت حرکت نمودار قیمت در حال سقوط به سمت قیمت های ژانویه بود.

در این شرایط، پرسش این است که آیا قیمت مس دوباره به سطوح ژانویه می رسد؟ برای پاسخ به این پرسش باید تمامی نماگرهای صنعت مس را مورد ارزیابی قرار بدهیم.

نماگرهای تقاضای چین

از زمانی که چین به بزرگ ترین مصرف کننده مس جهان تبدیل شده، ارزیابی تقاضای این کشور برای سرمایه گذاران اهمیت پیدا کرده است. بخش خودروهای سواری در چین طی چهار ماهه نخست ۲۰۱۶ شاهد فروش ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه بوده که از نظر سالانه رشد ۶.۶ درصدی داشته است. با این وجود، شاخص مدیران خرید چین(PMI) از ۵۰.۲ در ماه مارس به ۵۰.۱ در آوریل افت داشت.

فضای در حال ساخت و ساز توسط شرکت های توسعه املاک چین در چهار ماهه نخست ۲۰۱۶ با رشد ۵.۸ درصدی مواجه شد که این رقم مشابه سه ماهه نخست امسال بود. همچنین فروش ملک در چین طی چهار ماهه نخست امسال با رشد ۵۵.۹ درصدی همراه بود و ساخت و سازهای جدید سرانجام بعد از رکود دو سال اخیر در چهار ماهه نخست امسال، رشد ۲۱.۴ درصدی را تجربه کرد. در عین حال سرمایه گذاری روی دارایی های ثابت طی چهار ماهه نخست ۲۰۱۶ با رشد ۱۰.۵ درصدی مواجه شد و هرچند آمارهای ساخت و ساز و سرمایه گذاری های مرکب به پیش بینی ها دست نیافتند، اما بد هم نبودند.

نمودار ۲- روند ساخت و سازهای جدید در چین

 واردات مس چین از ابتدای ۲۰۱۶ تاکنون افزایش یافته است. البته بخشی از این واردات به جای اینکه در بخش محصول نهایی مصرف شود، راهی انبارهای شده است.

تقاضای مس آمریکا

آمریکا با مصرف ۹ درصدی، دومین مصرف کننده مس جهان محسوب می شود. همچنین بزرگ ترین بازار برای شرکت هایی نظیر «فریپورت مک موران» به شمار می رود.

فروش وسایل نقلیه در آمریکا از ابتدای ۲۰۱۶ تاکنون قوی بوده است. فروش خودروهای سبک در ماه آوریل به ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه افزایش یافت. البته با توجه به خلق و خوی این بازار به نظر می رسد بازار یکنواختی را شاهد باشیم.

در زمینه ساخت و ساز نیز می توان گفت، مجوزهای ساخت مسکن و فعالیت های مربوطه به عنوان نماگر اصلی فعالیت های این بخش شناخته می شود. آغاز ساخت و سازها در آوریل با رشد ۶.۶ درصدی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید.

کل هزینه های مربوط به ساخت و ساز در ماه مارس با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسید که در سال های اخیر بی سابقه بود. دو عامل ساخت و ساز و فروش خودرو برای مصرف مس در آمریکا مناسب است.

البته هر چه داده های اقتصاد آمریکا قوی تر شود، این موضوع می تواند انتظارات افزایش نرخ بهره توسط «فدرال رزرو» را بالا ببرد. بهبود انتظارات و پیش بینی ها از اقتصاد آمریکا از یک سو و برخی گمانی زنی ها از مقامات «فدرال رزرو» مبنی بر افزایش نرخ بهره از سوی دیگر سبب تقویت دلار شده است.

قیمت کالاها با دلار دارای ارتباط معکوس است و زمانی که دلار تقویت می شود، قیمت کالاها کاهش می یابد. به عبارت دیگر وقتی کالایی بر مبنای دلار قیمت گذاری می شود، تقویت این ارز می تواند کالا را برای دیگر ارزها گران کند.

ذخایر مس چین

در تجارت معمولی، واردکنندگان چین در بانک های خارجی ال سی باز می کنند و با این کار بخشی از کل هزینه را می پردازند. زمان پرداخت معمولی برای ال سی بین سه تا شش ماه است. این به معنای آن است که واردکنندگان چینی می توانند به وجوه ارزان دلار دسترسی پیدا کنند که آربیتراژ بین نرخ بهره چین و کشورهای در حال توسعه محسوب می شود.

از زمانی که چین ار ارزش یوان کاست و نرخ بهره را چندین بار کاهش داد، تجارت های کالایی سودآوری کمتری پیدا کرد. افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر ۲۰۱۵، تنها سوخت بیشتری به این آتش رساند و ذخایر تضمین شده چین افت بیشتری پیدا کرد.

 نمودار ۳- ذخایر تضمین شده مس چین

 ذخایر تضمین شده چین که در مناطق آزاد تجاری نگه داری می شود، طی ماه های اخیر رو به افزایش بوده است. این ذخایر در صورت افزایش نرخ بهره، می تواند وارد بازار فیزیکی شود.

نمودار ۴، روند موجودی مس در بورس شانگهای را نشان می دهد. همان طور که مشاهده می کنید موجودی مس از اواسط مارس شاهد افت ۱۳۷ هزار تنی بوده است.

نمودار ۴- موجودی مس چین

 موجودی مس چین اوایل امسال افزایش یافت، چون این کشور مس زیادی وارد کرد. از آنجا که افزایش واردات متناسب با تقاضای کاربران نهایی نبود، بخش مهمی از مس راهی انبارها شد. در آوریل این کشور ۴۵۰ هزار تن تولیدات مس و مس کار نشده وارد کرد که از ۵۷۰ هزار تن ماه مارس کمتر بود.

پیش بینی فلز سرخ در ژوئن ۲۰۱۶

رکورد زنی واردات مس چین به افزایش قیمت این فلز به بیش از ۵۰۰۰ دلار در تن طی ماه های ابتدایی ۲۰۱۶ کمک کرد. احتمال افزایش نرخ بهره از سوی «فدرال رزرو» آمریکا، داده های بدتر از پیش بینی برای اقتصاد چین و احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا سه عاملی است که می تواند قیمت مس را در ماه ژوئن کاهش بدهد. قرار است ۱۴ ژوئن در نشست «فدرال رزرو» آمریکا در مورد افزایش نرخ بهره تصمیم گیری شود.

منبع: هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها