عنایت

بررسی کارکرد بورس های کالایی دنیا بیانگر آن است هر کشوری که دارای بورس کالای شفاف و با حجم معاملات قابل توجه و نه لزوما قدرتمند و بین المللی است، تورم کمتر و واقعی تری داشته که البته این اتفاق در سایه اعتقاد دولت ها به مکانیسم بازار، سازوکار بورس های کالا و ابزارهای بورسی همچون قراردادهای آتی محقق شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری بانک سپه با بیان مطلب فوق به «کالاخبر» گفت: نرخ تورم بالا در کشور ما در حالی است که می توان با تمرکز کامل عرضه محصولات مهم در بورس کالا و بهره گیری صنایع از ابزارهای مالی در جهت کنترل تورم به مراتب بهتر عمل کرد که این تجربه در کشورهای مختلف دنیا سپری شده است؛ به این معنا که هر قدر دولت ها به مکانیسم بورس های کالایی اعتماد کرده و عرضه محصولات را در این بستر شفاف متمرکزتر کرده اند، مردم آن جامعه با تورم کمتر و واقعی تر روبه رو بوده اند که به نظر می رسد این دست تحقیقات باید به صورت گسترده تری انجام شده و نتایج آن به گوش مسوولان برسد تا همگی نسبت به ظرفیت بالای بورس کالا واقف باشیم.

ابراهیم عنایت در ارزیابی عملکرد و نقش بورس کالا در اقتصاد ایران گفت: کارنامه عملکرد بورس کالای ایران نیز در این سال ها حاکی از موفقیت آن است. در واقع اگر بورس کالا در اقتصاد ایران شکل نمی گرفت، کماکان شرکت ها به شکل سنتی و با قیمتی دولتی محصولاتشان را می فروختند و عملا توسعه ای در این صنایع اتفاق نمی افتاد. به طوری که، این بازار از بدو تاسیس تا امروز با هدف ایجاد شفافیت در بازار کالا راه‌اندازی شد و طی این سال ها توانسته به‌خوبی در مسیر توسعه قدم برمی‌دارد و اقدامات مثمرثمری را در جهت افزایش شفافیت در معاملات کالاها انجام داده است.

سرمایه گذاری مجدد درصنایع با پرهیز از قیمت گذاری

وی با تاکید بر اینکه اگر اجازه دهیم، تولیدکننده محصول خود را به قیمت واقعی در بورس بفروشد بخش قابل توجهی از این سود به خود تولیدکننده برمی گردد و در همان صنعت سرمایه گذاری مجدد می شود، اظهار کرد: نظیر این اتفاق در صنعت فولاد و پتروشیمی افتاده است و سودهای محقق شده طی سنوات گذشته، صرف توسعه در این صنایع بزرگ و اشتغال زای کشور شده است. پس شک نکنید با واقعی شدن قیمت ها و کسب اصل سود ناشی از تولید توسط تولیدکننده، طرح های توسعه جدیدی اجرا می شود. ولی قیمت گذاری های دستوری نقشی منفی در توسعه طرح های تولیدی کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از تاسیس بورس کالا، معاملات کالاها در بازارهای غیررسمی با نوسان‌های کاذب قیمتی از سوی واسطه ها و بدون هیچ شفافیتی روبه رو می شد، گفت: بازارهای غیررسمی همیشه با نواقص و محدودیت‌های زیادی همراه هستند که یکی از آن‌ها وجود واسطه گران و کسب سود بیشتر از تولیدکننده محصولات است.

این کارگزار قدیمی بورس با تأکید بر اینکه کشف قیمت بر مبنای نظام عرضه و تقاضا از مزیت‌های مهم بورس کالاست، گفت: در حال حاضر آمار همه معاملات بورس کالا به‌طور کاملاً منسجمی ثبت می‌شود و امکان بازگشت به گذشته و بررسی آمار معاملات و قیمت کالاها در این بازار وجود دارد. این در حالی است که تا قبل از راه‌اندازی این بازار اطلاعات مربوط به تأمین مواد اولیه کارخانه‌ها در جریان عرضه و تقاضا به‌طور شفاف و کامل ثبت نمی‌شد و همیشه نواقصی داشت.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری بانک سپه با تأکید بر اینکه ظرفیت زیادی برای رشد و توسعه بورس کالا وجود دارد، افزود: در صورتی‌که سیاست گذاران به جای شیوه پرداخت یارانه غیراصولی و قیمت های دستوری به مکانیسم عرضه و تقاضا احترام بگذارند و از این شیوه حمایت کنند، بورس کالا به‌طورقطع می‌تواند جایگاه خود را در اقتصاد قوی‌تر و پررنگ‌تر کند؛ همزمان توسعه ابزارهای مالی نیز بر سرعت رشد بورس کالا می افزاید.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بورس کالا به کم کردن ریسک فعالان اقتصادی کمک می کند، گفت: این نیاز احساس می شود که باید درباره مسائل اقتصادی و ثبات شرایط به جامعه اطمینان دهیم و به طور قطع ابزارهای مالی بورس کالا می تواند این اطمینان خاطر و شرایط کاهش ریسک را برای جامعه فراهم کند.

به گفته عنایت، حدود ۲۵ درصد از جمعیت کشور به صورت مستقیم درگیر فعالیت های حوزه کشاورزی اند و چند میلیون کارگر فعال نیز مرتبط با این حوزه مشغول به کار هستند و بورس می تواند با میزبانی از عرضه عمده کالاهای کشاورزی به صورت غیرمستقیم به همه این افراد کمک کند.

امکان عرضه خودروهای وارداتی و اموال مازاد بانک ها

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص امکان ورود و عرضه کالاهای جدید در بورس کالا نیز اظهار داشت: ورود کالاهای جدید به این بازار با توجه به گستره وسیع صنایع و کالاهای استراتژیک در کشور ما مثل انواع محصولات کشاورزی، معدنی، فولادی، پتروشیمی و پالایشی و امثال این‌ها می‌تواند بورس کالا را به بازاری بزرگ تر و حتی بین‌المللی برای کشف نرخ و معاملات کالاهای استراتژیک تبدیل کند. 

وی افزود: در بازار فرعی بورس کالا نیز خودروهای وارداتی به صورتی شفاف امکان معامله پیدا می کنند؛ همانند اتفاقی که برای خودروهای داخلی افتاد و شرکت خودروسازی سایپا اقدام به فروش حدود ۲۰۰ دستگاه سراتو و تامین مالی حدود ۵ هزار میلیارد ریالی در بورس کالا کرد. این امر نشان می دهد که پتانسیل بالایی در اقتصاد برای تامین مالی بخش صنعت از مسیر بورس کالا وجود دارد. همچنین این بازار امکان عرضه اموال مازاد بانک ها که بیش از هزار میلیارد تومان ارزش دارند، را فراهم کرده؛ حال آنکه بانک ها نمی توانند به دلیل شرایط دشوار مناقصه و هزینه های برگزاری تشریفات مربوط به آنها این اموال را در روزنامه آگهی کنند. از این رو، می توانند از ظرفیت های بورس کالا برای واگذاری دارایی های مازاد خود استفاده کنند.

در خاتمه، عنایت با بیان اینکه باید بخش عمده محصولات اعم از محصولات صنعتی، معدنی و کشاورزی در بورس کالا معامله شود، گفت: فعالیت و نقش بورس کالا باید آنقدر در اقتصاد کشور توسعه یابد که تولیدکننده و خریدار در همه نقاط کشور برای معامله انواع کالاها به بورس دسترسی داشته باشند و بتوانند کالای خود را به صورت فیزیکی یا آتی فروخته و یا کالاهای موردنیاز خود را در بورس خریداری کنند. اگر معاملات قراردادهای آتی در کشور ما به شکل فراگیر اجرایی شود، می تواند به کنترل تورم کمک کند و آینده روشنی در پیش رو داشته باشد. در این مسیر، انگیزه زیادی هم برای آن وجود دارد؛ فقط باید مسوولان راه را برای تحقق آن باز کنند.

سودابه کیوان فر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها