حدادی

با پیشرفت تکنولوژی و پیچیده شدن روابط اقتصادی و تجاری در دنیا به ‌خاطر گستردگی ‌این روابط هر روز شاهد آن هستیم که تصمیم‌گیری در مسائل مربوط به تجارت پیچیده‌تر می‌شود، از ‌این رو تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان روابط اقتصادی در دنیا همواره در تلاشند تا با بهره‌گیری از شاخص‌های معین و یکسان بتوانند آینده بازار و اقتصاد را در سطح کلان پیش‌بینی کنند و از طرف دیگر اتفاقات و رخدادهای اقتصادی را در جهان جدای از مسائل و  رویدادهای سیاسی تجزیه و تحلیل کنند تا از ‌این طریق برای ادامه مسیر خصوصا در مواقع بحرانی، تصمیم های درست‌تری اتخاذ کنند.

در این راستا حوزه بازار به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فاکتورهایی که به خوبی قادر است وضعیت اقتصادی کشورها را منعکس کند بسیار اهمیت دارد که در این حوزه بورس‌ها به خصوص بورس‌های کالایی جایگاه ویژه ای پیدا می کنند.

نارسایی‌های بازارهای سنتی در شکل‌ نوسانات کاذب و عدم شفافیت در کشف قیمت و فقدان تضمین‌های لازم برای معامله‌گران از مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی بورس‌های کالایی در کشورهای مختلف بوده است. در چنین شرایطی راه‌اندازی بورس‌های کالایی و به تبع آن، استفاده از ابزارهای مشتقه به ایجاد یک نظام سازمان یافته دادوستد و توزیع کالاها درکشورهای مختلف منجر شده و راه ورود به بازارهای جهانی رابرای کشورها تسهیل کرده است. از این رو هم‌اکنون صدها بورس کالایی مدرن در سراسر جهان دایر است که از قدیمی‌ترین آن ها می توان به بورس تجاری شیکاگو، بورس فلزات لندن، بورس کالای نیویورک، بورس کالای توکیو، بورس کالای شانگهای و بورس کالای هند اشاره کردکه هر کدام از آن ها شاهد عرضه های مختلفی بوده اند.

در این حوزه بورس‌های کالایی ایران با وجود جوان بودن توانسته دادوستد کالاهای زیادی را در خود تجربه کند و به نظر می رسد به دلیل سابقه و کارنامه قابل قبول و تاثیرگذار، آمادگی و ظرفیت مناسب عرضه محصولات بیشتری را دارد.

در همین زمینه مدیرعامل تامین سرمایه امید ورود هر چه بیشترتولیدات کشور به بورس کالای ایران را موجب رونق اقتصاد کشور عنوان کرد و به «کالاخبر» گفت: دایره ورود محصولات مختلف در بورس های کالایی دنیا آنقدر وسیع شده که برای مثال بورس کالای هلند، معاملات گل را تجربه کرده است،بورس کالای ایران هم به عنوان یک بازار جوان و کارآمد قابلیت گسترش دارد، به طوری که این بازار مالی علاوه بر استاندارهای لازم و کیفیت مناسب برای خریداران، شرایطی فراهم آورده تا علاوه بر افزایش استاندارد محصولات، بازارهای کوچک هم بتوانند نقشی در رونق اقتصادی کشور داشته باشند.

حبیب رضا حدادی در رابطه راه اندازی ابزارهای معاملاتی جدید در بورس کالا گفت: اگر ما به سمتی حرکت کنیم که تمامی تولیدات مهم کشور وارد بورس کالای ایران شود علاوه بر بهبود عمق بازار و شناخت آن به تمامی سرمایه گذاران داخلی، دست واسطه گران نیز کوتاه شده و به توسعه جنبه بین‌المللی بورس ایران و شناساندن آن در بازارهای جهانی نزدیکتر می شویم.

به گفته وی اگر تولیدات کشور در بازار منظم و شفافی همچون بورس کالا دادوستد شود و ارزش و مقدارشان به صورت شفاف روی تابلوی این بازار مالی برای همگان آشکار باشد، در این زمان شرایطی فراهم می آید تا خریداران بیشتر جذب این بازار شوند، بنابراین هم خریدار و هم فروشنده می توانند در کوتاه ترین زمان و بهینه ترین قیمت محصولاتشان را دادوستد کنند و ارزش واقعی نصیب تولید کننده واقعی می شود و اینگونه چرخ اقتصاد کشور متوقف نمی شود.

پیش بینی استقبال از صندوق های کالایی

حدادی در ادامه به بازار گواهی سپرده سکه طلا هم اشاره کرد و گفت: قطعا بازار حرفه ای بازیگران حرفه ای هم می خواهد، بازارگواهی سپرده سکه و صندوق سرمایه گذاری طلا نیز مانند سایر بازارها در بورس کالا می تواند محلی قابل اطمینان برای تعیین قیمت ها و مبنایی برای انجام معاملات فیزیکی باشد.

وی توسعه صندوق های طلایی را در رونق بخشیدن به معاملات گواهی سپرده سکه طلا موثر دانست و گفت: ما در ابتدای راه هستیم و اکثر سرمایه گذارانی که با سابقه چندین ساله خرید وفروش فیزیکی طلا و سکه آشنا هستند، اطلاعات چندان زیادی درباره معاملات گواهی سپرده کالایی ندارند. در واقع باید در مقابل ابزار معاملاتی جوان صبور باشیم و در زمینه فرهنگ سازی بیشتر اقدام کنیم تا بتوانیم به جایگاه مناسب دست پیدا کنیم.

حدادی تاکید کرد: در رابطه با معاملات سکه، وابستگی به نرخ تورم، ارز و طلای جهانی وجود دارد که همواره این امر مشاهده می شود که تاثیر ناشی از بروز نوسانات بازارهای جهانی درقیمتی این متغیرها، به صورت آنی بر روند قیمتی سکه و حتی طلای داخلی اعمال می شود؛ اما در شرایطی که روند کاهش رخ می دهد نرخ سکه با سرعت پایینی از خود عکس العمل نشان میدهد که دلیل آن نبود چنین بازارهای منسجم و نهادینه ای است. ازاین رو، با توجه به اینکه اطلاعات مربوط به معاملات صندوق های سرمایه گذاری طلایی به سرعت توسط سرمایه گذاران مانیتور شده و در سایت اطلاعاتی صندوق ها نیز درج می شود، می تواند بازار این نهادهای مالی را به مبنایی برای تعیین قیمت تبدیل کند.

یکی از مزیت های صندوق های سرمایه گذاری برای بازار سرمایه ایجاد شفافیت است. کشف قیمت موضوع مورد معامله صندوق باتوجه به تعدد بازیگران و حجم معاملات به صورت منطقی تری صورت می گیرد و این کشف قیمت توسط تمامی بازیگران بازار رصد می شود.

حدادی چشم انداز صندوق های کالایی را از بابت استقبال سرمایه گذاران امیدوارکننده دانست و تاکید کرد: این صندوق‌ها، کالاها را تبدیل به دارایی استاندارد می‌کنند و کسانی که به دنبال یک بازار نظام‌مند برای سرمایه‌گذاری در حوزه کالا هستند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و چشم انداز آینده این صندوق ها روشن است.

به گفته وی، این صندوق‌ها از نوسانات بیهوده در بازار کالا جلوگیری می‌کند و جذب نقدینگی را به همراه دارد که این نقدینگی به سمت بازارهای رسمی جذب می‌شود و قابل کنترل است.

او اظهار داشت: رویکردهای ما در سازوکار بازار سرمایه و بازار پول باید اصلاح شود. در حال حاضر در بانک مرکزی این نتیجه حاصل شده که باید بازاری متناسب با بازار پول داشته باشیم. زیرا اگر بازار پول به درستی کار خود را انجام دهد، سایر بازارها نیز می توانند در همان راستابه یک استاندارد لازم دست یابند. در همین راستا، اصلاحات خوبی در بحث بانکداری از بابت اصلاح نرخ سود بین بانکی کهم نجر به فلج شدن سیستم بانکی شده بود، صورت گرفته است.

وی افزود: بورس کالا از جمله بازارهایی است باید روز به روز بزرگتر شود از این رو باید بازارهای موازی با بازار پول به وجود بیاید تا پاسخگویی مناسبی برای سرمایه گذاران صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها