• ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
  • کد خبر: 38656
دلار

شاخص دلار از ۹۶ واحد عقب نشست.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری فرانسه، در جریان معاملات چهارشنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت صعودی قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. در شرایطی که شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۲۹ نفر افزایش یافته است، برخی از کارشناسان معتقدند باید شاهد کاهش بیشتر نرخ بهره در این کشور باشیم. پیش‌تر فدرال رزرو نرخ بهره را در اقدامی کم سابقه با ۰.۵ درصد کاهش به محدوده یک تا ۱.۲۵ درصدی کاهش داده بود.  

امیدواری‌ها از روند کاهشی شمار مبتلایان به چین اکنون جای خود را به نگرانی از شیوع گسترده ویروس در خارج از مرزهای چین داده و گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است.

رودریگو کارتیل، تحلیلگر بازار ارز در بانک ملی استرالیا گفت: انتظار می رود سیاست گذاران پولی به یک پاسخ مشترک برای تهدید کرونا برسند اما تا آن زمان عامل اصلی تعیین مسیر دلار، اخبار مربوط به نرخ بهره خواهد بود.  

رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه ششم رسید و  انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در شش ایالت این کشور، به طور همزمان در ایالت های آیداهو، میشیگان، می سی سی پی، واشنگتن، میسوری و داکوتای شمالی برگزار شد.

جو بایدن، معاون اول دوره ریاست جمهوری اوباما در چهار ایالت و برنی سندرز در دو ایالت پیروز شدند. اکنون جو بایدن در صدر سه نامزد باقی مانده دموکرات از حیث آرای متعهد قرار دارد. جزایر ماریانای شمالی مقصد بعدی انتخابات درون حزبی خواهد بود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد. نامزدی دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه قطعی شده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۴۹ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۵.۹۱۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۷۱۷ دلار اعلام شد. از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد و ویروس کرونا نیز به سرعت در حال گسترش در نقاط مختلف این قاره است. در نتیجه وخیم تر شدن وضعیت در ایتالیا، بسیاری از شرکت های هواپیمایی پروازهای خود به این کشور را لغو کرده اند.  

از طرف دیگر  مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا پس از یک وقفه یک ماهه،  مذاکرات خود را برای امضای پیمان تجاری جدید آغاز کردند. اظهارات اخیر مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا نشان داد که طرفین چه قدر تا رسیدن به یک توافق فراگیر فاصله دارند. میشل بارنیه گفت: اگر بخواهم با شما صادق باشم هنوز اختلافات زیادی وجود دارد که کاملا هم جدی هستند.  

یک سخنگوی دولت انگلیس در گفتگو با رویترز با تایید وجود اختلافات تهدید کرده است که اگر اتحادیه اروپا با انگلیس به توافقی نظیر آن چه با کانادا دارد دست پیدا نکند، این کشور در روابط آینده تجاری تابع مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود و اولویت خود را از اتحادیه اروپا به استرالیا و آمریکا تغییر خواهد داد. با این حال آملی مونتشلین، دستیار رییس جمهور فرانسه در امور اروپایی آب پاکی را روی دست انگلیسی ها ریخته و گفته است: شما (انگلیسی ها) کانادا نیستید، استرالیا هم نیستید. شما یک کشور اروپایی هستید.  

سام لووه، کارشناس ارشد تحقیقات در مرکز اصلاحات اروپایی گفت: رسیدن به یک توافق کلی بین انگلیس و اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ هنوز هم ممکن است اما چنین مساله ای نیازمند آن است که دو طرف اندکی از مواضع سرسختانه خود کوتاه بیایند و این به نفع همه خواهد بود.

اکنون بسیاری از کشورهای آسیایی در حال بررسی گزینه های موجود برای تقویت رشد اقتصادی خود هستند. بر طبق برخی گزارشات، به دنبال رشد منفی هفت درصدی اقتصاد ژاپن در سه ماهه پایانی سال قبل، اکنون دولت و بانک مرکزی این کشور در حال رایزنی با یکدیگر برای اتخاذ سیاست های محرک بیشتر هستند. نخست وزیر استرالیا نیز از آماده شدن یک بسته جدید برای تقویت رشد اقتصادی خبر داده است.  

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش  ۰.۸۷ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۳۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۹ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۳ به ۱.۱۳۶۱ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۷۱۶ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۸۹۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین از ابتدای ماه‌ آینده میلادی آغاز شود. با وجود متوقف ماندن بسیاری از پروازها به چین، شرکتهای خارجی در حال برنامه ریزی از سرگیری تولید خود هستند؛ هر چند که موج جدیدی از تعلیق پروازها و تعلیق فعالیت ها در کشور همسایه یعنی کره جنوبی به راه افتاده است. سامسونگ و هیوندای دو شرکت مهمی هستند که بخشی از خطوط تولید خود در کره جنوبی را به دلیل ویروس کرونا تعطیل کرده اند. کره جنوبی پس از چین دومین کانون کرونا از نظر تعداد مبتلایان در شرق آسیا به شمار می‌رود.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۳۹ درصد کاهش به ۱۰۴.۳۵۷۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۳۸۱ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۴۷۷ یوان چین اعلام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها