• ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
  • کد خبر: 38723
اقدام نفتی امریکا

با افت شدید قیمت‌های نفت که تولید داخلی آمریکا را تهدید می‌کند، ممکن است این کشور موقعیت جدیدش به عنوان یک صادرکننده بزرگ نفت را به زودی از دست دهد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، تا یک دهه قبل آمریکا هر ماه از ۳۷ منبع خارجی نفت وارد می کرد و صادراتش تنها به کانادا محدود بود. اما پس از رفع محدودیت‌ها در اواخر سال ۲۰۱۵، صادرات نفت آمریکا پیوسته رشد کرد و به مقصدهای بیشتری رسید.

آمریکا در روزهای اخیر صادرات نفت بیشتری در مقایسه با واردات داشته است که به مدد رکورد بالای تولید نفت شیل در مناطقی مانند پرمیان باسین و تقاضا برای نفت سبک این کشور حاصل شده است.

اکنون که بزرگترین ریزش قیمت نفت در ۳۰ سال اخیر روی داده است، شرکت‌های حفاری آمریکایی با کاهش یک میلیون بشکه ای تولید روبرو هستند که ممکن است صادرات آمریکا را محدود کند و این کشور در زمینه خودکفایی در تامین انرژی پسرفت پیدا کند.

منابع بازرگانی آگاه اخیرا به رویترز گفتند: با اقدام عربستان سعودی در سرازیر کردن سیل نفت ارزان به بازار، صادرات نفت آمریکا در آوریل و مه حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد. شرایط اقتصادی مناسب صادرات نفت از آمریکا به جهان با کاهش اختلاف قیمت نفت برنت و آمریکا به کمتر از یک دلار در هر بشکه در روز جمعه، از بین برد.

کایلین بیرچ، اقتصاددان واحد اطلاعات اکونومیست در لندن در این باره گفت: روزهای آمریکا به عنوان یک صادرکننده بزرگ نفت به شماره افتاده است.

طبق برآورد بلومبرگ نیوانرژی فاینانس، آمریکا در چهار هفته از شش هفته گذشته میزان صادرات نفت و فرآورده های نفتی بیشتری در مقایسه با واردات داشته اما اختلاف آنها نسبتا اندک بوده است. اگر تولید نفت شیل امسال یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند، برای این که آمریکا از یک صادرکننده بزرگ به یک واردکننده بزرگ تبدیل شود، کافی خواهد بود.

رایان فیتس موریس، استراتژیست کالا در روبوبانک گفت: این مسئله برای کسانی که روی انقلاب شیل آمریکا حساب می کردند، ضربه بزرگی خواهد بود. در حالی که تقاضا برای نفت ممکن است اواخر امسال بهبود پیدا کند اما بهبود تولید نفت شیل به این سرعت اتفاق نخواهد افتاد.

شاخص قیمت نفت آمریکا دوشنبه گذشته ۲۵ درصد سقوط کرد و به ۳۱.۱۳ دلار در هر بشکه رسید که قیمت لازم برای سودآور ماندن بسیاری از تولیدکنندگان در میادین بزرگ نفت شیل آمریکا است. بانکهای بزرگ با تصمیم عربستان سعودی و روسیه برای سرازیر کردن عرضه فراوان به بازار و آغاز جنگ قیمت، به سرعت پیش بینی خود از قیمت نفت را تنزل داده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، افزایش عرضه ارزان به منزله ضربه شدیدتر به شرکت های اکتشاف شیل خواهد بود زیرا پالایشگاههای آمریکایی نفت خارجی را به نفت تولید داخل ترجیح خواهند داد.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات نفت خام آمریکا در سال ۲۰۱۹ بر مبنای سالانه ۴۵ درصد رشد کرد و به طور میانگین به ۲.۹۸ میلیون بشکه در روز رسید. این کشور سال گذشته به ۴۴ مقصد مختلف نفت صادر کرد و کانادا با سهم ۱۵ درصدی، بزرگترین خریدار نفت آمریکا بود و پس از آن کره جنوبی با سهم ۱۴ درصدی در رتبه دوم قرار گرفت.

هلند، هند، انگلیس، تایوان، چین، ایتالیا، تایلند و سنگاپور از دیگر خریداران بزرگ نفت آمریکا بودند. چین که در سال ۲۰۱۸ سومین خریدار بزرگ نفت آمریکا بود سال گذشته به دلیل جنگ تجاری با واشنگتن، تنها ۱۳۳ هزار بشکه در روز نفت آمریکا را وارد کرد و در انتهای فهرست خریداران این کشور قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها