برنج

برنج از محصولات ارزشمندی است که در کشورهای بسیاری غذای اصلی مردم را تشکیل می‌دهد و طی سالیان اخیر، با تقاضای زیادی هم در بورس‌های کالایی مواجه است.

به گزارش «کالاخبر»، برنج از محصولات ارزشمندی است که در کشورهای بسیاری غذای اصلی مردم را تشکیل می‌دهد و طی سالیان اخیر، با تقاضای زیادی هم در بورس‌های کالایی مواجه است.

 اهمیت این محصول در تأمین غذای دنیا باعث شد تا درامد این صنعت در سال‌های اخیر، روند صعودی داشته باشد. نرخ رشد درآمد این صنعت در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۵ درصد بوده است، ولی میزان درآمد این صنعت در سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۹۶ درصد بیش از سال ۲۰۱۰ پیش‌بینی شده است.

 طبق گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی (فائو) در سال ۲۰۲۰ میلادی درامد صنعت برنج در دنیا برابر با ۳۳۱ میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار خواهد بود و در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ میلادی، ارزشان سالانه ۴.۶ درصد رشد می‌کند.

درآمد سرانه ۴۴.۵ دلاری

همچنین سرانه درامد دنیا از تولید برنج برابر با ۴۴.۵ دلار در هر سال است و متوسط مصرف سالانه به رقمی معادل ۴۶.۴ کیلوگرم خواهد رسید. هند بزرگ‌ترین تولیدکننده برنج در دنیاست و درامد این کشور از محصول برنج برابر با ۵۷ میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۰ درامد صنعت برنج در جهان ۱۶۸ میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار بود که از آن سال تاکنون همواره درآمد این صنعت رشد کرده است. اما باوجوداینکه ادعا می‌شد بازار برنج به اوج خود رسیده است، مطالعات حکایت از تداوم رشد این بازار در سال‌های پیش رو دارد.                          

رشد مداوم

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ درامد صنعت تولید برنج در دنیا به ۳۵۲ میلیارد و ۳۹۲ میلیون دلار برسد و در سال ۲۰۲۲ از مرز ۳۶۵ میلیارد و ۲۳۳ میلیون دلار فراتر برود. علاوه براین، در سال ۲۰۲۳ ارزش درآمد این صنعت در دنیا برابر با ۳۷۹ میلیارد و ۴۸۳ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

 در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تاکنون، بالاترین نرخ رشد درآمد در صنعت برنج در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ مشاهده شد که در هر دو سال نرخ رشد در صنعت برابر با ۸.۴ درصد بود. انتظار می‌رود در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ درآمد این صنعت، به ترتیب ۶.۳ و ۶.۴ درصد رشد کند، ولی در سال ۲۰۲۲ این رشد به مرز ۳.۶ درصد و در سال ۲۰۲۳ به مرز ۳.۹ درصد در هر سال برسد.

درآمد صنعت برنج در طول سالیان

نرخ رشد سالانه درآمد (درصد)

درآمد صنعت برنج (میلیارد دلار)

سال

-

۱۶۸.۷۲۰

۲۰۱۰

۷.۸

۱۸۱.۸۰۹

۲۰۱۱

۵.۶

۱۹۱.۹۶۱

۲۰۱۲

۷

۲۰۵.۳۸۷

۲۰۱۳

۸.۴

۲۲۲.۶۷۶

۲۰۱۴

۵.۷

۲۳۵.۴۰۸

۲۰۱۵

۷.۶

۲۵۳.۳۴۴

۲۰۱۶

۸.۴

۲۷۴.۷۲۹

۲۰۱۷

۶.۷

۲۹۳.۰۱۳

۲۰۱۸

۶.۴

۳۱۱.۶۳۱

۲۰۱۹

۶.۳

۳۳۱.۲۹۸

۲۰۲۰

۶.۴

۳۵۲.۳۹۲

۲۰۲۱

۳.۶

۳۶۵.۲۳۳

۲۰۲۲

۳.۹

۳۷۹.۴۸۳

۲۰۲۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها