• ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
  • کد خبر: 38940
لیر ترکیه

ترکیه تا پایان فوریه بیش از ۱۰۷ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز داشته است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، بانک مرکزی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد حجم ذخایر طلا و ارز این کشور تا پایان ماه فوریه به ۱۰۷.۷ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه ژانویه ۵.۱ درصد افزایش یافته است.

به گفته بانک مرکزی ترکیه، ۷۵.۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی به شکل اسکناس بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۲ درصد بیشتر شده است. از سوی دیگر اما میزان ذخایر طلای این کشور با افزایش ۱۰.۵  درصدی در ماه فوریه به ۳۰.۴ میلیارد دلار رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل میزان ذخایر طلا ترکیه ۴.۷ درصد درصد و میزان ذخایر ارزی ۲.۹ درصد کاهش پیدا کرده  است.

رکورد ذخایر طلا و ارز ترکیه درسال های اخیر مربوط به دسامبر سال ۲۰۱۳ بوده است که طی آن این کشور ۱۳۶ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز شامل ۲۱ میلیارد دلار طلا در اختیار داشت. سال گذشته و به دنبال بحران ارزی که منجر به سقوط ۳۰ درصدی ارزش پول ملی این کشور شد، بانک مرکزی مجبور شد بخش بزرگی از ذخایر ارزی خود را به بازار تزریق کند اما با بهبود تدریجی وضعیت، روند تقویت ذخایر ارزی مجددا آغاز شده است.

در ماه فوریه ترکیه ۱۸.۱  میلیارد دلار از تعهدات ارزی خود را پرداخت کرده است که از این مبلغ ۱۳.۲ میلیارد دلار اصل مبلغ وام و ۴.۹ میلیارد دلار نیز بهره وام‌های دریافت شده بوده است.

ترکیه تا پایان ماه فوریه ۱۲۷.۴ میلیارد دلار بدهی ارزی داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان دهنده افزایش ۸.۱ درصدی است. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، ۵۱.۲ درصد از کل بدهی های خارجی ترکیه بر حسب دلار، ۳۰.۱ درصد بر حسب یورو، ۱۳.۲ درصد بر حسب لیر و ۵.۵ درصد بر حسب سایر ارزها بوده است.

دولت ترکیه در مجموع ۱.۲۵ تریلیون لیر ( ۲۱۴.۸ میلیارد دلار) بدهی به قرض دهندگان داخلی و خارجی دارد که حدود نیمی از این بدهی‌ها باید بر حسب ارزهای خارج پرداخت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها