• ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
  • کد خبر: 38945
فولاد

کارشناسان بر این باورند که شیوع شدید ویروس کرونا بر اقتصاد دنیا آسیب وارد نموده و ممکن است تولید فولاد جهان را به شدت کاهش دهد و در نتیجه قیمت مواد اولیه و تقاضای آن را پایین تر خواهد آورد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران؛ با شیوع ویروس کرونا در چین و پس از آن با توجه به گسترش آن در اروپا، امریکا و هند و تاثیر گذاری آن بر مصرف کننده های فولاد و کارخانه ها ،حال اختلالات ایجاد شده در بازارهای فولاد و صنعت معدن روندی رو به افزایش دارد. کارشناسان معتقدند این ویروس بازارهای فولاد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و شاید مقایسه اثر آن با رکود مالی سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نیز دیگر صحیح نباشد چرا که میلیاردها انسان را در سراسر دنیا درگیر خود کرده که در قرنطینه به سر می برند که این امر فعالیت بازارها را مختل کرده و مصرف فولاد را پایین تر هم می آورد.

برخی از کارشناسان اروپایی بر این باورند که تولید فولاد امسال به کمتر از میزان تولید سال های رکود ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ خواهد رسید. میزان کاهش تولید فولاد اروپا نسبت به سال قبل چندین میلیون تن افت را تجربه خواهد کرد. در اروپا از جمله آلمان تاکنون خطوط تولید زیادی فعالیت را به حداقل رسانده اند و پس از  هماهنگی های لازم و برنامه ریزی ها باید منتظر تعطیلی ها و برنامه های تعمیرات اجباری باشیم. کاهش تولید ها صرفا به خاطر پیش بینی کاهش تقاضا نخواهد بود بلکه نبود نیروی کار تحت تاثیر قرنطینه و مقررات جدید دولت ها نیز مطرح است.

در این بین تحلیلگران بر این باورند که تقاضای سنگ آهن در چین در آینده نزدیک ممکن است تحت تاثیر کرونا ضعیف تر شود. چین موجودی محصولات فولادی بازار خود را در سطح یک ماه کل تولید فولاد خود نگه داشته چرا که رکود بازارهای جهانی  و احتمال اختلال در زنجیره عرضه بر بهبود اقتصادی چین اثر منفی خواهد داشت. فولادسازان چینی در حال حاضر می خواهند تنها سنگ آهن خلوص متوسط یا پایین خریداری کنند چون نگران تقاضای فولادند. این ماه قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد بین ۸۰ تا ۹۰ دلار هر تن خشک سی اف آر چین بوده است. تقاضا به ویژه خارج از چین کمتر شده است.

با نگاهی به بازارهای مالی و کومودیتی ها می بینیم که تنها کالاهایی که قیمت های بالایی دارند سنگ آهن و زغال سنگ هستند . تقاضای فولاد کمتر شده و قراضه ارزان تر و از طرفی نفت خام و گاز طبیعی نیز این ماه نزولی بوده اند. قیمت پایین گاز به معنای مصرف کمتر کک در اروپاست. از طرفی فشار هزینه ها می تواند همه چیز را در دراز مدت تغییر دهد. تعطیلی ها و تعمیرات ناخواسته یک گزینه موقتی است و خریداران مواد اولیه بیش از پیش به هزینه ها توجه خواهند داشت و باید منتظر تغییرات در تولید فولاد و بررسی میزان نیاز مواد اولیه بر اساس اهداف تولیدی کمتر باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها