فولاد

گزارش هفتگی بازار جهانی فولاد منتشر شد.

سنگ آهن

به گزارش «کالاخبر»،هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی در چین نوساناتی داشت و اواسط هفته تا کمتر از ۸۲ دلار بود ولی در نهایت پایان هفته حدود ۸۴ دلار هر تن خشک سی اف آر چین ثبت شد که نسبت به هفته قبل کمتر از ۲ دلار رشد داشت.

در حالی که سنگ آهن سال ۲۰۱۹ یکی از بهترین عملکرد ها را بین کومودیتی ها داشته انتظار می رود سال جاری با توجه به افزایش احتمال شدت گرفتن رکود اقتصادی در سطح دنیا سالی ضعیف و رو به پایین داشته باشد.

برخی از تحلیلگران قیمت کمتر از ۸۰ دلار را برای سنگ آهن در سال جاری امری طبیعی می دانند در حالی که سال ۲۰۱۹ حدود ۹۴ دلار و در اوج ۵ سال اخیر بود. اروپا پس از چین دومین وارد کننده بزرگ سنگ آهن دنیاست و این تعطیلی های کارخانه ها به دلیل پاندمی کرونا قطعا بازار این ماده اولیه را تحت فشار بیشتری قرار می دهد.

قراضه

 هفته گذشته قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ در ترکیه رشد شدیدی داشته از ۲۱۰ دلار به ۲۵۰ دلار هر تن سی اف آر رسید. حتی برخی از قیمت ۲۵۵ دلار هر تن سی اف آر در بازار خبر دادند.

هفته های اخیر قرنطینه و رکود ناشی از شیوع کرونا ورود قراضه به انبار عرضه کننده ها را کم کرده از این رو قیمت را بالا بردند تا به جمع آوری کنندگان قراضه انگیزه بیشتری بدهند. ظاهرا عرضه کننده ها در معاملات بعدی کمتر از ۲۶۰ دلار نخواهند فروخت چون جمع آوری قراضه به شدت کند شده است. در مقابل خریداران قراضه در ترکیه سعی دارند نیاز خود را با بیلت وارداتی رفع کنند چون موجودی بازار داخلی قراضه ترکیه نیز تقریبا خالی است.

قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن در حدود ۱۸۴ دلار هر تن فوب در ثبات بود. متوسط قیمت قراضه وارداتی در شرق آسیا ۲۳۳ دلار هر تن سی اف آر و بدون تغییر ماند.

در بازار داخلی آمریکا نیز قراضه خرد شده در ۲۳۶ دلار هر لانگ تن ثبات داشت.

بیلت

افزایش قیمت قراضه در ترکیه بیلت سی آی اس را بالا برد ولی به نظر فعالان بازار با توجه به رکود تقاضا در اغلب بازارها این رشد قیمت موقتی است. آخرین قیمت بیلت صادراتی سی آی اس ۳۴۵ تا ۳۵۵ دلار هر تن فوب شد در حالی که اوایل هفته قبل ۳۲۵ تا ۳۳۰ دلار بود. در بازار آسیا کمبود عرضه داخلی قراضه موجب شد تقاضای بیلت کمی بهتر شود  و محموله هایی در ۳۴۵ تا ۳۵۵ دلار هر تن سی اف آر معادل ۳۳۰ تا ۳۴۰ دلار هر تن فوب نهایی شد.

در کل در آسیا به ویژه چین بازار بیلت راکد شده چون پیش از این خرید های زیادی صورت گرفته بود. بیلت سی آی اس در چین ۳۷۰ تا ۳۷۵ دلار هر تن سی اف آر معادل ۳۶۰ دلار هر تن فوب شده است.همچنین در ترکیه بیلت وارداتی ۳۴۵ تا ۳۵۵ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد در حالی که هفته قبل تا ۳۶۰ دلار بود.

در جنوب شرق آسیا بیلت وارداتی از ۳۷۵ تا ۳۸۰ دلار هر تن سی اف آر اوایل آوریل به ۳۶۵ تا ۳۷۵ دلار رسید.

مقاطع

هفته گذشته مقاطع صادراتی سی آی اس رو به افزایش بود. رشد قیمت میلگرد و قراضه در ترکیه موجب شد عرضه کننده های سی آی اس نیز به فکر بالا بردن قیمت باشند. البته تثبیت قیمت های جدید در معاملات دشوار به نظر می رسد چون تقاضا کافی نیست. تناژ بالایی از میلگرد سی آی اس در ۳۶۵ تا ۳۷۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه به خاور میانه و افریقا فروخته شده در حالی که اوایل آوریل ۳۷۵ تا ۳۸۰ دلار بود.

البته قیمت های پیشنهادی جدید روسیه به ۳۹۰ دلار هر تن فوب رسیده است.

در ترکیه میلگرد صادراتی تا ۲۰ دلار بالا رفت و ۴۰۰ دلار هر تن فوب ثبت شد. میلگرد صادراتی چین نیز با ۴ دلار رشد ۳۹۶ دلار هر تن فوب ثبت شد.در بازار داخلی اروپا میلگرد  در ۴۷۵ یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار امریکا نیز میلگرد ۱۰ دلار افت داشته ۶۱۸ دلار هر شورت تن درب کارخانه شنیده شد.

ورق

هفته گذشته بازار ورق سی آی اس به شدت نزولی بود. آخرین قیمت پیشنهادی از ۴۱۵ تا ۴۲۵ دلار هر تن فوب به ۳۶۰ تا ۳۷۵ دلار هر تن فوب رسیده است. این روزها بازار وضعیت خوبی ندارد و اگر فروشنده ای به دنبال جذب مشتری باشد چاره ای جز کاهش شدید قیمت ندارد.

ورق گرم وارداتی در ترکیه از ۴۴۵ دلار یک هفته قبل به ۴۰۵ دلار هر تن سی اف آر رسید.ورق گرم صادراتی چین ۲ دلار افت داشت و ۴۰۵ دلار هر تن فوب ثبت شد. در جنوب شرق آسیا ورق گرم وارداتی ۳۹۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد در حالی که جمعه یک هفته قبل ۴۰۵ تا ۴۱۰ دلار بود.

هفته گذشته در بازار داخلی اروپا ورق گرم  با ۴ یورو  کاهش به ۴۶۹ یورو هر تن درب کارخانه رسید. در بازار امریکا نیز ورق گرم از ۵۲۸ دلار به ۵۰۳ دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها