اوپک

عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان گروه اوپک پلاس با طرح مکزیک برای کاهش تولید نفت به میزان کمتر از ۴۰۰ هزار بشکه در روز که از این کشور خواسته شده است، به شدت مخالفت کردند.

به گزارش «کالاخبر»، منابع آگاه در گروه اوپک پلاس اظهار کردند که این اختلاف مانع از تلاشها برای نهایی کردن توافق کاهش تولید شده است و دلیل تاخیر چندین ساعته انتشار بیانیه وزیران انرژی گروه جی ۲۰ پس از خاتمه مذاکراتشان بود.

در این بیانیه هیچ اشاره ای به کاهش تولید نفت نشده بود و در عوض به تعهد برای انجام اقدامات فوری و ضروری به منظور تضمین ثبات بازار انرژی اشاره شد و اکنون معلوم نیست پیمان کاهش تولید اوپک پلاس چگونه نهایی خواهد شد.

کشورهای اوپک و غیراوپک شامل روسیه که گروه اوپک پلاس را تشکیل می دهند، پنج شنبه گذشته بر سر پیمانی برای کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند. همچنین روسیه و اوپک از تولیدکنندگان خارج از این گروه شامل آمریکا و کانادا خواستند تولیدشان را پنج درصد کاهش دهند. کانادا و نروژ که خارج از گروه اوپک پلاس هستند، اعلام کرده اند اگر پیمان کاهش تولید این گروه اجرا شود، آنها هم تولیدشان را کاهش خواهند داد.

تحت توافق جدید اوپک پلاس، همه اعضا باید تولیدشان را به میزان ۲۳ درصد کاهش دهند در حالی که عربستان سعودی و روسیه هر یک باید تولیدشان را ۲.۵ میلیون بشکه و عراق بیش از یک میلیون بشکه در روز در ماههای مه و ژوئن کاهش دهند. بحران بازار نفت باعث شد که عربستان سعودی و روسیه اختلافاتی که پس از نشست مارس داشتند را کنار بگذارند.

ریاض و مسکو موافقت کردند که مبنای کاهش تولیدشان سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ باشد که ۱۱ میلیون بشکه در روز بود. تحت این پیمان، محدودیت عرضه اوپک پلاس از ژوییه تا دسامبر به هشت میلیون بشکه در روز و در فاصله ژانویه سال ۲۰۲۱ تا آوریل سال ۲۰۲۲ به شش میلیون بشکه در روز تسهیل می شود.

اما تلاشها برای نهایی کردن این توافق با مخالفت مکزیک برای کاهش تولید درخواستی از سوی اوپک پلاس به مانع خورده است. این کشور اعلام کرده که تنها می تواند تولیدش را ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

اندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکزیک روز جمعه اعلام کرد که ترامپ پیشنهاد کرده است آمریکا کاهش تولید بیشتری از طرف مکزیک انجام دهد. این پیشنهاد از طرف رییس جمهور آمریکا که همواره مخالف اوپک بود، پیشنهاد غیرمعمولی بود.

ترامپ که عربستان سعودی را به وضع تعرفه روی واردات نفت در صورت عدم حل مشکل اشباع عرضه بازار تهدید کرده است، اعلام کرد واشنگتن با برعهده گرفتن بخشی از این کاهش تولید، به مکزیک کمک خواهد کرد اما توضیحات بیشتری در این باره نداد.

به هرحال پیشنهاد برای نهایی شدن یک توافق کافی نیست و به گفته منابع آگاه، عربستان سعودی روز پنج شنبه و روز جمعه که میزبانی نشست وزیران انرژی گروه جی ۲۰ را برعهده داشت، با مکزیک درگیر شد.

دن برویت، وزیر انرژی آمریکا در کنفرانس روز جمعه گفت: آمریکا از کاهش طبیعی تولید نفت که بر مبنای عوامل اقتصادی صورت می گیرد، حمایت خواهد کرد. اگرچه این کاهش تولید رسمی نیست اما به منزله تغییر عمده از سوی کشوری است که هرگز در اقدامات هماهنگ به اوپک نپیوسته است.

برویت اظهار کرد که تولید نفت آمریکا ممکن است بین دو تا سه میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کند که کاهش بزرگی در یک مدت کوتاه به شمار می رود.

بر اساس گزارش رویترز، بازارها روز جمعه تعطیل بودند اما قیمتهای نفت روز پنج شنبه پس از مذاکرات اوپک پلاس برای کاهش تولید موفق به صعود نشدند زیرا چشم انداز کاهش عرضه جهانی حداکثر ۱۵ درصدی نفت برای رفع اشباع عرضه که با افت ۳۰ درصدی تقاضا ایجاد شده است، کافی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها