بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" تاکید وزیر اقتصاد بر فروش املاک مازاد دولت در بورس کالا"، " استقبال وزارت راه از راه اندازی تابلوی مصالح ساختمانی در بورس"، "جهش تولید با ایجاد مزیت فروش محصولات صادراتی در بورس کالا"، و " نقش موثر بورس کالا و انرژی در افزایش شفافیت زنجیره تولید" از مهم ترین آنها بود.

تاکید وزیر اقتصاد بر فروش املاک مازاد دولت در بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»؛ در هفته گذشته وزیر اقتصاد در نشست معاون اول رئیس جمهور با معاونان و مدیران وزارت اقتصاد به رویکرد وزارت اقتصاد در مولدسازی دارایی‌های دولت اشاره کرد و گفت: دارایی‌های راکد دولت بسیار زیاد است به طوریکه در حوزه فروش اموال مازاد، املاک بزرگی در تهران داریم که اگر آن را احراز کنیم و در بورس کالا بفروشیم به ثروت تبدیل خواهد شد.

فرهاد دژپسند گفت: اگر بازار سرمایه عملکرد مناسبی داشته باشد، عامل مناسبی برای جذب سرمایه‌های سرگردان و ثبات بخشی به بازار است و اگر از بورس به عنوان تکیه گاه تامین مالی استفاده شود بسیاری از مشکلات تامین مالی به ویژه در حوزه سرمایه در گردش حل می‌شود.

استقبال وزارت راه از راه اندازی تابلوی مصالح ساختمانی 

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که این وزارتخانه از راه اندازی تابلوی جدیدی در بورس کالا با عنوان مصالح ساختمانی استقبال می کند تا پروژه‌های مسکونی به کمک این سازوکار با قیمت کمتری اجرایی شود؛ در همین راستا قرار است به همراه عرضه مصالح ساختمانی، تأمین منابع مالی این حوزه نیز در بورس کالا صورت گیرد.

محمود محمودزاده اظهار داشت: مذاکرات ما در معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی با بورس کالا در خصوص عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا بوده که قرار است تأمین منابع مالی و عرضه مصالح ساختمانی در این بازار صورت گیرد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر صرفاً فولاد در بورس کالا عرضه می‌شود که مصالح ساختمانی، محصولاتی فراتر از میلگرد و تیرآهن را شامل می‌شود؛ ما خواهان راه اندازی تابلوی جدیدی در بورس کالا با عنوان مصالح ساختمانی هستیم که بتوان با قیمت کمتری پروژه‌های مسکونی اجرایی شود.

مزایای راه اندازی تابلوی مصالح ساختمانی

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: در کنار رشد شفافیت، یکی از آثار مهم راه اندازی تابلوی مصالح ساختمانی در بورس کالا، منطقی شدن قیمت این محصولات خواهد بود، با این اقدام مصالح ساختمانی براساس وضعیت بازار و میزان عرضه و تقاضا کشف قیمت خواهد شد و این روال منطقی به تعادل بازار کمک می کند.

علیم یارمحمدی گفت: با تحقق این اقدام، دست دلالان برای قیمت گذاری بر محصولات ساختمانی کوتاه می شود.

آخرین جزییات راه اندازی تابلوی مصالح ساختمانی

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران نیز از آغاز به کار تابلوی معاملات مصالح ساختمانی در نیمه نخست امسال خبر داد و تاکید کرد: این تابلو می‌تواند به شفافیت معاملات و تعیین قیمت های رقابتی کمک زیادی کند و فعالان صنعت ساختمان هم می توانند از طریق اوراق دین، انواع مصالح را به صورت نسیه مبادله کنند.

جهش تولید با ایجاد مزیت فروش محصولات صادراتی در بورس

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، تسهیل و ایجاد مزیت برای فروش کالا در رینگ صادراتی بورس کالا و انرژی به صورت مدت‌دار را از جمله مهم ترین برنامه های دهگانه این صندوق در سال جهش تولید عنوان کرد.

افروز بهرامی با اشاره به بسته حمایتی ویژه صندوق در راستای تحقق جهش تولید در سال ۹۹ نیز گفت: در راستای تحقق جهش تولید و کاهش آثار زیان بار تحریم در سال ۹۹ ابزارهای دهگانه برای صندوق در نظر گرفته شده است.

وی افزود: صدور ضمانت‌نامه‌های مستقیم مورد نیاز پیمانکاران برای ورود به مناقصات خارجی به عنوان جایگزین سیستم بانکی و گسترش دسترسی صادرکنندگان به تامین مالی از طریق بازار سرمایه ویژه طرح‌های صادرات محور نیز در این ابزارهای دهگانه در نظر گرفته شده است.

"کشف پریمیوم" ابزاری مناسب برای پوشش ریسک

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهداف گفت: در روزهایی که شاهد تغییرات سریع قیمتی در بازار کالاها هستیم، قرارداد کشف پریمیوم بورس کالا می تواند برای فروشنده و خریدار یک کالا در تصمیم گیری و برنامه ریزی تولید محصول و تامین مواد اولیه مصرفی، امنیت و اطمینان خاطر لازم را ایجاد کند و آنها را در مقابل نوسانات احتمالی در آینده بیمه کند.

مصطفی امیدقائمی افزود: بسیاری از شرکت های خریدار و فروشنده کالاها عمدتا دولتی و یا نیمه دولتی هستند و وقتی کالایی را پیش فروش یا پیش خرید می کنند ممکن است در زمان تحویل به دلیل نوسان شدید قیمت ها با زیان مواجه شوند. این در حالی است که به کمک ابزارهای مالی از جمله قراردادهای بلندمدت و معاملات کشف پریمیوم می توان مانع از این زیان ها شد.

نقش موثر بورس کالا و انرژی در افزایش شفافیت زنجیره تولید

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: یکی از کمک های بزرگی که بازار سرمایه به جهش تولید می کند، شفاف‌سازی قیمت مواد اولیه برای تولید و فراهم کردن فضای رقابتی برای فروش محصولات در بورس کالا و بورس انرژی است که خوشبختانه با عرضه محصولات در این دو بورس، بستر لازم برای عرضه و تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی فراهم شده و این روند نقش موثری در افزایش شفافیت در زنجیره تولید داشته است.

علی اسلامی بیدگلی در خصوص تحقق شعار سال ۹۹ در راستای جهش تولید اظهار داشت: در نخستین قدم باید سیاست‌های کشور در راستای بهبود فضای کسب و کار از طریق مختلف و رفع موانع موجود بر سر راه آنها قرار گیرد. در گام دوم، یارانه‌های رانت‌زا باید حذف شود تا فضای رقابتی یکسان برای همه بازیگران فعال در عرصه تولید کشور از صنایع بالادستی تا صنایع پایین دستی، فراهم شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها