رضایی پور

صندوق ضمانت صادرات ایران به تازگی از برنامه های دهگانه خود در راستای تحقق جهش تولید در سال ٩٩ رونمایی کرده که تسهیل و ایجاد مزیت برای فروش کالا در رینگ صادراتی بورس کالا و انرژی به صورت مدت‌دار از جمله مهم ترین برنامه های این صندوق عنوان شده است. در این زمینه حسن رضایی پور کارشناس بازار سرمایه این رویکرد صندوق ضمانت صادرات را مثبت می داند و معتقد است اگر با هماهنگی گمرک، بانک مرکزی، صندوق ضمانت صادرات و بورس کالا، تشریفات صادرات تجمیع شود تا صادرکنندگان با عرضه محصول خود در بورس، به تمامی مجوزها دسترسی داشته باشند شاهد رونق صادرات و تحقق جهش تولید خواهیم بود.

به گزارش «کالاخبر»؛ قائم مقام کارگزاری توسعه کشاورزی در خصوص تسهیل شرایط عرضه محصولات در رینگ صادراتی بورس کالا از سوی صندوق ضمانت صادرات برای ترغیب شرکت ها و صادرکنندگان برای صادرات از این طریق به ایسنا گفت: در این خصوص بورس کالای ایران اقدامات و پیگری های لازم را انجام داده است ولی چند نکته در این میان وجود دارد تا این کار بتواند سریع تر انجام شود.

وی ادامه داد: اولین نکته موضوع نقل و انتقال ارز است زیرا اگر بخواهیم کالاهایی را صادر کنیم قطعا خریدار خارجی داریم که باید نوع تسویه، نوع ارز و محل تهاتر را تعیین کنیم لذا این موارد برای صادرات محصولات از محل رینگ صادراتی بورس کالا باید در نظر گرفته شود.

رضایی پور اظهار کرد: این در حالی است که در محموله های صادراتی مانند قیر و زعفران که در بورس کالا تجربه شده است؛ این محموله ها با نرخ ارز منطقه آزاد به صورت ریالی تسویه می شد لذا اگر سازوکاری که برای قیر در نظر گرفته شده است برای سایر محصولات در نظر گرفته شود، می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد.

وی در خصوص روند صادرات قیر از بورس توضیح داد: در قیر قرارداد ثبت شده در بورس کالا به منزله مجوز خروج کالا از گمرک است یعنی گمرک، قیری که در بورس کالا معامله می شود را به منزله مجوز می شناسند و شرکت ها می توانند از این مسیر و در زمانی کوتاه این محصول را صادر کنند زیرا اخذ مجوزهای لازم از سایر سازمان ها کوتاه شده که اگر این روند برای سایر کالاها نیز در نظر گرفته شود، قطعا موثر است.

به گفته ی رضایی پور، محصولات دیگر باید تشریفات زیادی برای صادرات طی کنند اما اگر پکیجی در بورس کالا تجمیع شود تا صادرکنندگان با عرضه محصول خود در بورس، به تمامی مجوزها دسترسی داشته باشند در این صورت قطعا شاهد رونق صادرات خواهیم بود. 

به گفته ی قائم مقام کارگزاری توسعه کشاورزی، برای انجام این کار باید هماهنگی های لازم بین  گمرک، بانک مرکزی و بورس کالای ایران صورت بگیرد تا تشریفات صادرات تجمیع شود زیرا بورس کالا برای پذیرش یک محصول برخی موارد همچون مشخصات و تضامین را اخذ می کند بنابراین اگر بورس کالا بتواند تشریفات لازم را از سازمان های دیگر استعلام کند، صادرکنندگان در شرایط فعلی بسیار استقبال می کنند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در حال حاضر صادرکنندگان برای صادرات با انواع تشریفات مواجه هستند تا جایی که از صادرات محصول خود پشیمان می شوند زیرا باید انواع مجوزها را اخذ کنند لذا اگر بورس کالا بتواند با هماهنگی سایر نهادها این تشریفات را تجمیع کند برای صادرات محصولات از بورس می توان آینده روشنی متصور بود. 

رضایی پور با بیان اینکه صادرات کالاها از بورس کالا عاملی در جهت جهش تولید و رقابت به جای ایجاد رانت در اقتصاد است، گفت: مثلا فرض کنید کشاورز و تولید کننده کارخانجات فرآوری زعفران در استان خراسان زمانیکه محصول خود را در رینگ صادراتی عرضه کند و تشریفات صادرات نیز از طریق بورس کالا انجام شود، قطعا فروشنده خارجی محصول را خریداری می کند و این یعنی شفافیت اطلاعات و قیمت؛ به طوری که با قیمت صادراتی محصول، قیمت داخلی آن نیز مشخص می شود یعنی می تواند با مراجعه به سایت بورس کالا قیمت صادراتی را ببیند و قیمت داخلی را مشخص کند که با این روش رانت و واسطه های مخرب نیز حذف شده و تشریفات کمتر می شود و در بستر الکترونیک انجام می شود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا از طریق ابزارهای مالی بورس کالا همچون معاملات آتی و قراردادهای بلندمدت مثل کشف پریمیوم می توان ضمانتی در خرید و فروش محصولات و پوشش ریسک های قیمتی ایجاد کرد؟ گفت: قطعا همینطور است این ابزارها در حال حاضر در بورس کالای ایران فعال هستند به طوری که در زعفران به راحتی از ابزارهای قرارداد آتی برای پوشش ریسک و قرارداد کشف پریمیوم در حوزه فرآورده های نفتی استفاده می شود و شرکت ها با این شیوه ها خود را در برابر نوسانات بازار بیمه می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها