• ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
  • کد خبر: 39789
نفت

در حالی که برخی از تولیدکنندگان نفت نظیر کویت گفته اند که برای جبران سقوط تقاضا در بازار به سرعت برای کاهش عرضه نفت خود اقدام می کنند، قیمت نفت روز جمعه شاهد افزایش بود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۶۰ سنت معادل ۲.۸ درصد رشد به ۲۱ دلار و ۹۳ سنت رسید. روز پنجشنبه قیمت نفت برنت ۵ درصد رشد داشت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم پس از رشد ۲۰ درصدی در جلسه قبل امروز با ۶۶ سنت معادل ۴ درصد رشد به ۱۷ دلار و ۱۶ سنت رسید.

اما صرف نظر از رشد قابل توجه قیمت در آخرین روز معاملات هفتگی، قیمت ها در مسیر ثبت هشتمین افت قیمت هفتگی در طی ۹ هفته گذشته قرار دارد. در این هفته با منفی شدت قیمت نفت خام آمریکا و رسیدن نفت برنت به پایین ترین رقم ۲ دهه گذشته، یکی از پرنوسان ترین هفته های تاریخ بازار نفت رقم خورد.

موسسه کپیتال اکونومیکس در یادداشتی نوشت: «اختلال ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب شدیدترین افت تولید ناخالص داخلی جهان پس از جنگ دوم جهانی خواهد شد.» این موسسه پیش بینی کرده که اقتصاد جهانی امسال ۵.۵ درصد کوچک شود که افت منفی نیم درصد در جریان بحران مالی جهانی در مقابل آن رقمی ناچیز خواهد بود. «زمانی که ویروس کنترل شده و تولید از سر گرفته شود، سال ها طول خواهد کشید تا اقتصاد جهان به دوره قبل از ویروس باز گردد.»

بر اساس توافق به دست آمده میان اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و چند تولیدکننده دیگر از جمله روسیه تولید نفت این کشورها از ابتدای ماه می یعنی ۶ روز دیگر روزانه ۹.۷ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت. اما کویت دیروز اعلام کرد برای کاهش عرضه نفت خود به بازارهای جهانی تا ابتدای ماه می منتظر نمی ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها