آقامحمدی

علی آقامحمدی گفت: توجه فعلی به بازار سرمایه در حالی است که هنوز بورس ایران مرزهای ناشناخته زیادی دارد مثلا بورس کالا همچنان راه طولانی در پیش دارد و با وجود این بورس، معنی ندارد گندم را دولت خریداری کند و همه کالاها می تواند وارد بورس کالا شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از تسنیم؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره معطوف شدن توجه جامعه به سمت بازار سرمایه، مرزهای ناشناخته بازار سرمایه ایران را زیاد عنوان می کند و می گوید: ظرفیت های بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه بسیار بالاست به طوریکه با وجود این بورس، معنی ندارد گندم را دولت خریداری کند و همه کالاها می تواند وارد بورس کالا شود.

علی آقامحمدی در گفتگوی ویژه خبری گفت: بازار سرمایه دارای کادر و نیروی انسانی متخصص و جوانی است به طوری که اشخاصی که در بورس ها حضور دارند، باسواد هستند و سالیان متمادی در این بازار تجربه کسب کرده اند.

وی افزود: توجه فعلی به بازار سرمایه در حالی است که هنوز بورس ایران مرزهای ناشناخته زیادی دارد مثلا بورس کالا همچنان راه طولانی در پیش دارد زیرا با وجود این بورس، معنی ندارد گندم را دولت خریداری کند و همه کالاها می تواند وارد بورس کالا شود.

آقامحمدی اضافه کرد: بورس انرژی نیز برای رسیدن به جایگاه واقعی اش مسیری طولانی دارد به عنوان مقال اکنون که بازار انرژی به هم خورده و مشکلات خارجی داریم، باید بورس انرژی را سریع رشد دهیم.

براساس این گزارش، آقامحمدی به تازگی نیز بر لزوم توسعه بورس کالا در سراسر کشور تاکید کرده و گفته بود: بورس کالا در کشور طی سال های گذشته باعث نظم بخشیدن به مبادلات کالاها و برقراری یک سیستم منطقی و عادلانه برای کشف قیمت کالاها شده است که این بورس باید فراگیری و پوشش بیشتری را در مبادلات کالاهای سراسر کشور در بر بگیرد.

وی معتقد است، در حال حاضر بسیاری از مصرف کنندگان کالاها در کشور دسترسی مناسب و مستقیمی به تولیدکنندگان اصلی مواد اولیه را ندارند و ناچار به بازار آزاد و دلالان مراجعه می کنند از این رو با توسعه معاملات و ورود همه تولیدکنندگان به بورس کالا این دسترسی برای همه مصرف کنندگان در سراسر کشور فراهم می شود تا مواد مورد نیازشان را در رقابتی عادلانه و قیمتی شفاف خریداری کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رشد معاملات کالاها در بورس را عاملی برای خروج از انحصار می داند. به گفته وی، وقتی قیمت ها در یک چانه زنی منطقی میان خریدار و فروشنده تعیین می شود و تولیدکننده در اتاقی شیشه ای و براساس منطق اقدام به فروش محصولش می کند در واقع بازار آن محصول را از یک حالت انحصار خارج کرده ایم که این موضوع نیز از مزایای بازار سرمایه کشور به شمار می رود.

آقامحمدی با بیان اینکه ایجاد رقابت در بازار به سود صنایع است و قیمت گذاری کالاها نمی تواند به بازار کمک کند، گفت: بعضا مشاهده می شود که برخی ها به دنبال خرید مواد اولیه ارزان و قیمت گذاری روی کالاها هستند در صورتی که این اقدام باعث ایجاد رانت می شود براین اساس مخالف قیمت گذاری دستوری هستیم چراکه حاصل این کار ایجاد خاصه خرجی و تبعیض است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها