نفت

بانک سرمایه‌گذاری "یو بی اس" پیش‌بینی کرد همزمان با کاهش محدودیت‌های قرنطینه و سفر در اقتصادهای درگیر پاندمی ویروس کرونا در ماه جاری و محدودیت تولید در واکنش به افت قیمت‌ها و کاهش هزینه سرمایه توسط تولیدکنندگان بزرگ، تقاضا برای نفت رو به بهبود خواهد گذاشت.

به گزارش «کالاخبر»،تحلیلگران بانک "یو بی اس" در یادداشتی نوشتند: ما انتظار داریم که بازار نفت در سه ماهه سوم متعادل شود و در سه ماهه چهارم با کمبود عرضه روبرو شود و قیمت هر بشکه نفت برنت تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۴۳ دلار و تا اواسط سال ۲۰۲۱ به ۵۵ دلار بهبود پیدا خواهد کرد.

شاخص قیمت بازار جهانی آخرین بار حدود ۲۹ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه معامله شد، در حالی که وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۲ دلار و ۱۱ سنت بود. بهای نفت برنت امسال حدود ۵۶ درصد و وست تگزاس اینترمدیت بیش از ۶۰ درصد نزول کرده است. شاخص قیمت نفت آمریکا ماه گذشته که شیوع ویروس کرونا کشورهای سراسر جهان را به وضع قرنطینه وادار کرد و تقاضا برای نفت را به شدت کاهش داد، برای نخستین بار منفی شد.

به گفته تحلیلگران "یو بی اس"، تقاضا برای نفت در سه ماهه جاری به میزان قابل توجهی رشد منفی پیدا خواهد کرد و اکنون انتظار می‌رود که در سه ماهه دوم بر مبنای سالانه ۱۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

این بانک با اشاره به تعطیلی اجباری تولید در آمریکای شمالی و جنوبی در فضای قیمت‌های اندک، پیش بینی کرد که عرضه جهانی نفت در سه ماهه دوم حدود شش میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند. روند احیای تقاضا برای نفت احتمالا در نیمه دوم امسال تداوم پیدا خواهد کرد و تغییر رفتار مصرف کننده به دلیل شیوع ویروس کرونا ممکن است مانع از بهبود سریع و بازگشت مصرف به سطح پیش از این بحران شود.

در بخش عرضه، تسهیل محدودیت‌های عرضه باعث خواهد شد دو میلیون بشکه در روز به تولید نفت اوپک در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ افزوده شود.

اجرای رسمی توافق کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز توسط گروه اوپک پلاس که شامل اوپک، روسیه و شمار دیگری از تولیدکنندگان است، از روز جمعه آغاز شد.به گفته تحلیلگران "یو بی اس"، با این حال تولید نفت غیراوپک که از قیمت‌های پایین آسیب دیده است، در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ همچنان متوقف خواهد ماند.

"یو بی اس" قیمت هر بشکه نفت برنت را ۳۲ دلار در سه ماهه سوم و ۴۳ دلار در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ و ۵۰ دلار در سه ماهه اول و ۵۵ دلار در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرد.

بر اساس گزارش رویترز، پیش از اعلام دورنمای مثبت یو بی اس، بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس هم پیش‌بینی خود از قیمت نفت را بالا برده بود. این بانک آمریکایی قیمت مورد پیش‌بینی برای هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۱ را از ۵۲ دلار و ۵۰ سنت به ۵۵ دلار و ۶۳ سنت افزایش داد. همچنین قیمت مورد پیش‌بینی برای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا را از ۴۸ دلار و ۵۰ سنت برآورد قبلی، به ۵۱ دلار و ۳۸ سنت افزایش داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها