• ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
  • کد خبر: 40361
بورس کالا

در سال های گذشته و در بحبوحه راه اندازی بورس نفت، هرازگاهی بحث ورود مسکن به بورس نیز مطرح شد اما به دلیل نبود عزمی جدی این موضوع در حد یک وعده از سوی مسوولان وقت باقی ماند. اما امسال به نظر می رسد که همه چیز در رابطه با بازار سرمایه تغییر کرده و علاوه بر نگاه ویژه دولت به این بازار و تبدیل شدن بورس به نقل محفل هیات دولت، این بار برای بهره گیری از ظرفیت های بازار سرمایه، قرعه به نام مسکن افتاده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایلنا، با بررسی تاریخچه مباحث مطرح شده در خصوص راه اندازی بورس مسکن، به طور طبیعی باید به سراغ بورس کالای ایران برویم. بورسی که در سال های گذشته با وجود چالش های فراوان اقتصاد کشور ناشی از تحریم و نوسانات شدید ارزی، توسعه یافته و به مهره اصلی برای کشف قیمت کالاها، تامین مواد اولیه تولید و البته توسعه ابزارهای مالی در حوزه کالاها مبدل شده است. البته همواره انتقادهایی به نحوه سیاست گذاری در بازار کالاها از سوی برخی نهادها وجود دارد و کارشناسان بر لزوم تکیه صنایع به سازوکار مبتنی بر عرضه و تقاضای بورس کالا تاکید دارند اما دولت با رویکرد دستوری در اقتصاد بعضا از این نقطه مطلوب فاصله می گیرد؛ جدای از این بحث که در مجال گزارش فعلی نمی گنجد، موضوع روز بورس املاک است.

حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در ادامه تاکیدات خود بر توسعه و رونق بازار سرمایه در تماس تلفنی با فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی به راه اندازی بورس املاک و مستغلات اشاره کرد.

روحانی گفت: باید بررسی های لازم برای ایجاد بورس املاک و مستغلات برای عرضه املاک انجام و ساز و کار مربوط به آن تدوین شود.

این تاکید رییس جمهور در شرایطی است که وزیر اقتصاد هفته گذشته از راه اندازی بورس مسکن در آینده نزدیک خبر داده و در سمت مقابل معاون وزیر راه و شهرسازی نیز از انجام برنامه ریزی های نهایی برای تولید و عرضه مسکن از طریق سازوکار بورس کالا خبر داده است. امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی هفته گذشته اعلام کرد که برنامه ریزی به منظور تولید و عرضه بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکونی در فاز نخست احداث مسکن از طریق بورس کالا صورت گرفته است که این مرحله به زودی اجرایی و در مراحل بعدی با ابعاد وسیع تری عرضه واحدهای مسکونی متناسب با میزان سرمایه گذاری ادامه خواهد یافت.

حتی در تازه ترین توییت عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی نیز ردپای این موضوع دیده می شود به طوریکه در بخشی از نوشته همتی آمده است: امروز شرایط بازار سرمایه امکان خوبی برای بهبود شرایط تامین مالی در کنار تامین کسی بودجه، از راه عرضه سهام بنگاه ها و اموال مازاد فراهم کرده است.

درپایان گفتنی است این اظهار نظرها بیانگر جدیت مسوولان امر برای بورسی شدن املاک است که نگاهی به جزییات طرح های اعلامی نشان می دهد که این عرضه ها به املاک بزرگ و با ارزش دولت، املاک مازاد بانک ها و همچنین استفاده از ظرفیت بورس کالا برای تولید و عرضه مسکن های عمده مانند طرح مسکن مهر یا طرح ملی مسکن مربوط می شود و باید منتظر ماند دید، نخستین عرضه مسکن بر تابلوی بورس کالا چه زمانی رقم می خورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها