1860.jpg

طی هفته گذشته رويدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پيرامون بورس كالای ايران بود كه در اين گزارش مروری داريم بر اين رويدادها.

شفافيت آمارهای بخش کشاورزی از طريق بورس كالا

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مديرعامل بورس كالاي ايران گفت: با استفاده از مکانیسم بورس کالا، اطلاعات شفاف در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد و کاملا مشخص می شود چه کسی یک محصول را خریداری کرده، چه کسی محصولی را به فروش رسانده است و حجمی که در بازار عرضه می شود چه میزان است.

خامد سلطاني نژاد در پاسخ به این پرسش که کدام بخش قانون در بودجه سال ۹۵ بر بورس کالا تاثیرگذار خواهد بود؟ اظهار داشت: بخش‌هایی که بیشتر مربوط به حوزه کشاورزی است در بورس کالا اثرگذار است همچنین بخش‌هایی که مربوط به تامین مالی از طریق انتشار اوراق بهادار در بازار سرمایه است.

حامد‌‌‌ سلطانی‌نژاد افزود: در مجموع در قوانین بودجه سال ۹۵ برای شركت هايي که پیش از این برای تامین سرمایه در گردش و برای پروژه ها به سیستم بانکی مراجعه می‌کردند، مجوزهایی برای حضور آنها به بازار سرمایه صادر شده است تا بخشي از تامين مالي ها از طريق بازار سرمايه شكل بگيرد.

اختصاص ارز مبادله ای برای واردات جو متوقف شد

مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام هفته گذشته از توقف اختصاص ارز مبادله ای برای واردات جو خبر داد و گفت: تخصیص ارز آزاد به جای مبادله ای برای واردات به نفع بخش کشاورزی است.

احمد اباذری افزود: واردات ارزان قیمت برخی محصولات کشاورزی به کشور، همان عاملی است که به تولید ملی ضربه می زند، از این رو دولت با اختصاص ارز آزاد به جای ارز مبادله ای، مقدمات کاهش واردات محصولات کم یا بی کیفیت کشاورزی را فراهم کرده که یکی از این محصولات، جو است.

مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام اضافه کرد: با تخصیص ارز آزاد به جای ارز مبادله ای برای واردات جو، از شدت واردات این محصول کاسته خواهد شد که این موضوع علاوه بر تعادل قیمت ها، باعث افزایش حجم خرید مصرف کنندگان از کشاورزان ایرانی به جای محصول وارداتی ارزان قیمت می شود.

احمد اباذری یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی را واردات محصولات ارزان قیمت به کشور عنوان کرد و گفت: تولیدکننده داخلی با وجود کیفیت مناسب محصولش، توان رقابت با محصول وارداتی را از لحاظ قیمت ندارد و از طرفی نیز قیمت تمام شده داخلی دیگر جایی برای کاهش ندارد.

رونق تدريجی معاملات جو در بورس كالا

به دنبال اعلام سیاست های دولت مبنی بر توقف ثبت سفارش جو وارداتی و همچنین پایان تخصیص ارز مبادله ای به واردات این محصول، که در راستای حمایت از تولید داخل این محصولات اعمال گردیده است، خریداران محصول جو دامی بالاخره بر تردید خود غلبه نموده و اقدام به خرید از تابلوی معاملات بورس کالای ایران نمودند.

در معاملات روزهای گذشته، به میزان ۱۷۱۰ تن از استان خوزستان با قیمت پایه و معاملاتی ۶۸۰۰ ریال، ۱۵۰  تن از استان قم با قیمت معاملاتی ۷۶۰۰ ریال، ۳۰ تن از استان بوشهر به قیمت ۷۱۰۰ ریال و به میزان ۶۹۰ تن از استان اصفهان با قیمت معاملاتی ۷۳۰۰ ریال از روی تابلوی بورس توسط مصرف کنندگان و اتحادیه ها خرید انجام شده است که با توجه به اطمینان خریداران از مناسب بودن قیمت های تابلوی بورس کالای ایران که توسط شرکت پشتیبانی امور دام اعلام گردیده است به نظر می رسد این روند طی روزهای آینده استمرار یافته و تقویت گردد.

بورس كالا از ابزارهای رسيدن به اقتصاد آزاد

بورس‌های کالایی به عنوان یکی از مظاهر اقتصاد مبتنی بر بازار در این خصوص می‌توانند نقش موثری در پیاده‌سازی و موفقیت سیاست‌های آزادسازی اقتصادی ایفا کنند.

یک اقتصاددان، سوق كشور به سمت اقتصاد آزاد و مبتنی بر بازار را مورد بررسي قرار داد و گفت: مهم ترین مولفه در اقتصادهای پیشرفته، شفافیت است؛ همان فاکتوری که اقتصاد ایران به دنبال آن می گردد و برای رسیدن به آن باید از ابزارهایی استفاده کند.

آلبرت بغزیان با بیان اینکه بورس های کالایی یکی از ابزارهای رسیدن به اقتصاد شفاف و رقابتی در دنیا هستند، گفت: در کشور ما برخی ها برداشت نادرستی از اقتصاد آزاد دارند و گمان می کنند اقتصاد آزاد به معنای آزاد گذاشتن همه چیز است؛ اما واقعیت این است که در باز ترین اقتصادهای دنیا نیز نظارت های دولت وجود دارد و بازارها براساس قوانین و چارچوب های مشخصی فعالیت می کنند.

این اقتصاددان اظهار داشت: در این میان عده ای اعلام می کنند که فلان محصول باید از بورس کالا خارج شود و دلیل آن را حرکت کشور به سمت اقتصاد آزاد عنوان می کنند در صورتیکه خود بورس کالا نماد اقتصاد آزاد و رقابتی است؛ ادعای این امر نیز وجود بورس های کالایی قدرتمند و پرنفوذ در کشورهای توسعه یافته دنیا که سمبل اقتصاد آزاد هستند، است.

انتشار فهرست جديد قيمت مواد پلیمری و شیمیایی

هفته گذشته فهرست جديد قيمت پايه محصولات پتروشيميايي منتشر شد كه مقایسه قیمت محصولات پلیمری در تاریخ ۹ و ۲۳ خرداد نشان می دهد که اکثر کالاها روندی نزولی داشته اند.

بیشترین افت قیمت متعلق به پلی پروپیلن های نساجی با ۴.۴ درصد کاهش بود، این کالاها از ۳ هزار و ۲۸۹ به ۳ هزار و ۱۴۵ تومان رسیده اند.

پلی پروپیلن های شیمیایی نیز ۳.۶ درصد کاهش نرخ داشت و رده دوم بیشترین افت قیمت ها قرار گرفتند، به طوری که از رقم ۳ هزارو ۸۷۸ به ۳ هزارو ۷۳۷ تومان رسیدند.

همچنین مقایسه قیمت محصولات شیمیایی در تاریخ ۹ و ۲۳ خرداد نشان می دهد که برخی از کالاها روندی افزایشی و برخی دیگر نزولی داشته اند.

بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات شیمیایی متعلق به دی اتیلن گلایکول با ۵ درصد رشد بوده است، به طوری که این کالا از رقم یک هزار و ۶۳۸ به یک هزار و ۷۲۰ تومان رسیده است.

در رده دوم افزایش قیمت نیز متانول با ۱.۵ درصد رشد و اسیدترفتالیک نیز در رده سوم رشد قیمت ها با ۱.۱ درصد قرار دارد.

لزوم راه اندازی بازار آتی ارز

«استفان کیله»، مدیرعامل شرکت آسپین اینوست معتقد است؛ حال که ایران پس از سال ها از بند تحریم ها رها شده، جذب سرمایه گذاران خارجی در اولویت برنامه های دولت قرار گرفته است. این درحالی است که یکی از مهمترین دلایلی که در عدم سرمایه گذاری تجار خارجی در بازار سرمایه ایران موثر است، ریسک نوسانات نرخ ارز در ایران است که همواره به عنوان سایه ای بر سر سرمایه خارجی ها گسترده شده است.

وي اظهار داشت: در این راستا همواره خلا وجود ابزاری برای پوشش ریسک نوسانات ارز احساس شده است. به این ترتیب اقتصاد رو به رشد ایران که حضور سرمایه گذاران خارجی در آن از اهمیت بالایی برخوردار است، راهی جز راه اندازی بازار مشتقه ارزی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها