کودلکو

«نلسون پیزارو» مدیر اجرایی «کودلکو» در ماه می امسال گفت: کودلکو با هر یک پنی افت قیمت مس ۳۶ میلیون دلار و دولت شیلی ۵۰ میلیون دلار از دست می دهد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بر اساس تحقیق Bank of America Merrill Lynch بازار جهانی مس در حال توازن است. چندین سال قبل، طلا و مس فلزاتی بودند که سرمایه گذاران به آنها علاقه نشان می دادند. دیری نگذشت که مس از ۴ دلار به ۲ دلار در هر پوند افت کرد، چون مازاد عرضه به قیمت ها آسیب رساند و نبض اقتصاد چین بزرگ ترین مصرف کننده مس کند شد.

Bofa Merrills بر این باور است که حالا این روند در حال بازگشت است و اوج رشد عرضه مس را پشت سر گذاشتیم. به عبارت دیگر تعداد کمی از پروژه های جدید در حال تحریک رشد عرضه هستند.

به نظر می رسد تولیدکنندگان بزرگ مس مانند «بی اچ پی بیلیتون» موافق این موضوع باشند. «دانیل مالچاک»، سرپرست بخش مس این شرکت اواخر پارسال به سرمایه گذاران گفت: اگرچه در کوتاه مدت مازاد عرضه وجود داشت، اما این موضوع می تواند در درازمدت با رشد تقاضا جبران می شود.

شیلی، جایی است که فرضیه بانک Bofa Merrills می تواند مورد بررسی قرار گیرد و شرکت  BHPنیز در یکی از بزرگ ترین معادن مس جهان-اسکوندیدا- شراکت دارد. تحلیلگران بانک خاطرنشان کردند، تولید معدن اسکوندیدا این اواخر افت داشته و این افت در کاهش ۳ درصدی کل تولید مس شیلی در فصل نخست ۲۰۱۶ موثر بوده است.

از سوی دیگر افزایش ۱۱ درصدی عرضه توسط«کودلکو»- بزرگ ترین تولیدکننده مس شیلی- اتفاق افتاده است. اگرچه تحلیلگران بانک Bofa Merrills از ترس قابل توجه بازار در مورد افزایش عرضه صحبت می کنند، اما کودلکو مجموعه ای منحصر به فرد است که پیش بینی فعالیت های آن دشوار است.

دولت شیلی به درآمدهای کودلکو وابسته است و گرچه گاهی بین منافع دولتی و تجاری تضادهای به وجود می آید، اما در نهایت دولت طناب را به سمت خود می کشد.

 اقتصاد شیلی از سوی بانک جهانی به عنوان اقتصادی با درآمد بالا در نظر گرفته شده و بالاترین میزان اسمی تولید ناخالص داخلی را در آمریکای لاتین دارد. همچنین بین ۳۴ کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه(OECD) کمترین مالیات را دریافت می کند. «نلسون پیزارو» مدیر اجرایی «کودلکو» در ماه می امسال گفت: خطراتی در مورد ارزان شدن مس وجود دارد. کودلکو با هر یک پنی افت قیمت مس ۳۶ میلیون دلار از دست می دهد و دولت شیلی ۵۰ میلیون دلار.

هزینه های تولید هر پوند مس برای کودلکو در سال گذشته ۱.۳۹ دلار بود که به معنای حاشیه سود مناسب برای این شرکت است.

قیمت مس چندی پیش از ۵۰۰۰ دلار در تن عبور کرد که منجر به کاهش قابل توجه در نظم تولید شد. این وضعیت می تواند نگران کننده باشد، چون امسال به ۶۷۰ هزار تن کاهش عرضه نیاز است تا بازار مس تصفیه شده به توازن برسد.

 این به معنای آن است که تعطیلی معادنی مانند Capstone، Jinchuan، Imperial Metals و Atlas Mining  و همچنین تعطیلی های بیشتر باید قبل از اینکه عرضه بالا، روند حرکت قیمت مس را متوقف کند، دنبال شود.

   منبع: هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها