• ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
  • کد خبر: 40660
طلا

در هفته گذشته قیمت طلا به بالاترین سطح طی یک ماه گذشته رسیده است. هر اونس طلا آخرین بار با ۱۷۵۵ دلار معامله شد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری کیتکو؛نه تنها این افزایش پس از برخی گمانه زنی ها در ابتدای هفته آغاز گشت بلکه حتی پس از آنکه رئیس فدرال رزرو جروم پاول رسما تایید کرد که وارد نرخ‌های بهره پایین تر و حتی در محدوده منفی نخواهد شد، نتوانست جلوی رشد قیمت طلا را بگیرد.

پاول اشاره داشت که نرخ های بهره منفی چیزی نیستند که در حال حاضر در نظر گرفته شوند و در خصوص شرایط موجود ابزارهای دیگری نیز در اختیار دارد. به گفته پاول در نشست خبری از راه دور در روز چهارشنبه، ابزارهایی که فدرال رزرو در حال حاضر از آنها استفاده می کند تلاش برای پیشروی رو به جلو و همچنین خرید دارایی هاست.

به گفته برخی تحلیلگران آنچه اکنون به طلا کمک می کند و علیرغم صحبتهای پاول این است که بازارها قیمت گذاری شان را بر حسب نرخ های بهره منفی انجام می‌دهند. جاسپر لالر، رئیس تحقیقات گروه سرمایه گذاری لندن به این امر اشاره کرد که این انتظارات مربوط به نحوه قیمت گذاری بازار هستند و عملاً از خود فدرال رزرو نشأت می گیرند.

وی افزود به جای ورود به نرخ‌های بهره منفی ابزاری که فدرال رزرو در دست دارد و در قدم بعدی باید از آن بهره برد، کنترل پول رایج است. این مسئله می‌تواند صفحه بازی را برای طلا برهم زند چرا که ارزش بالا و وضعیت قوی دلار می تواند مانعی مهم برای روند افزایشی طلا به حساب آید.

کلی همیلتون تحلیلگر کالاهای بانک مونترال اشاره کرد که با این دید که فدرال رزرو همچنان پول به بازارهای مالی تزریق می‌کند طلا نیازی ندارد تا به دنبال این باشد که پس از ورود به بازه نرخ های بهره منفی افزایش خود را شروع کند. با اینکه طلا در مسیری محدود روند افزایشی خود را طی می کند صحبت های پاول مانعی برای از بین رفتن خوش بینی به فلز های ارزشمند نشد. در ابتدای هفته جاری پیش بینی رشد طلا با افزایش همراه بود و هر اونس آنرا تا پایان سال نزدیک به هزار و ۹۰۰ دلار تخمین زدند.

با این وجود تا کنون بیشترین پیش بینی برای افزایش قیمت طلا مربوط به فلوریان گرامز مدیر عامل شرکت مشاوره ای میداس تاچ است. وی طی مصاحبه ای با خبرگزاری کیتکو اشاره داشت که قیمت هر اونس طلا طی بازه ۵ تا ده ساله می تواند تا ۹ هزار دلار نیز بالا رود.

اگر به این مسله در  چشم انداز بلند مدت نگاه کنید، تنها می‌توانید این وضعیت افزایشی را با دهه ۱۹۷۰ مقایسه کنید. زمانی در سال ۱۹۷۶ روند افزایشی بازار مجدداً آغاز شد و تا ۴ سال پیاپی ادامه یافت، قیمت ها عملاً از ۱۰۰ دلار به ۸۹۰ دلار رسیدند که تقریبا می توان گفت ۹ برابر شده است. اگر از همین مقیاس برای اعداد امروز استفاده کنید آینده طلا بین ۸ هزار تا ۹۰۰۰ دلار در هر اونس پیش بینی می شود اما این مسئله منوط به بازی ۵ الی ۱۰ ساله است.

تنها بازار طلا نیست که شاهد خوش بینی روز افزون است. سرمایه‌گذاران توجه ویژه‌ای نیز به بازار نقره دارند. با نزدیک شدن به آخر هفته بازار نقره به بالاترین رکورد دو ماهه خود رسید و هر اونس آن نزدیک به ۱۷ دلار معامله شد.

طی گزارشی که در این هفته منتشر شد تحلیل‌گران ارکید ریسرچ اعلام کردند که انتظار دارند نقره در فصل دوم سال از طلا پیشی بگیرد چرا که روند فعالیت سرمایه گذاران این مسئله را نشان می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها