سعیدی

عضو هیات مدیره بانک آینده از آغاز فعالیت خزانه این بانک به عنوان انبار سکه در بازار گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران با ظرفیت ۱۵۰ هزار قطعه سکه از هفته آینده خبر داد.

علی سعیدی با اعلام این خبر به «کالاخبر» گفت: با صدور مجوزهای لازم از سوی بورس کالای ایران، خزانه بانک آینده از هفته آینده آماده تحویل سکه از سوی مشتریان و صدور گواهی سپرده سکه طلا خواهد بود و هم اکنون خزانه بانک در حال انجام امور نهایی و تکمیل الحاقیه قرارداد دریافتی از سوی بورس کالاست تا پس از تایید بورس کالا، شاهد بازگشایی نماد معاملاتی گواهی سپرده سکه خزانه بانک آینده باشیم. تلاش این است که مخزن یکی از شعب نزدیک به بازار سکه طلا در تهران و چند شهر دیگر که شرایط استاندارد بورس کالا را دارند، به این موضوع اضافه شود.

قابلیت تبدیل دارایی ها به اوراق بهادار

وی در خصوص مزایای استفاده از این ابزار نوین مالی اظهار داشت: یکی از ویژگی های مهمی که در بازار سرمایه وجود دارد امکان تبدیل دارایی ها به اوراق بهادار است. بر این اساس، هرچه بتوانیم کالاهایی را که سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در آن را دارند در بورس کالا به اوراق بهادار مبتنی بر کالا تبدیل کنیم، صنعت مدیریت دارایی در کشور به بلوغ بیشتری می رسد. سکه طلا نیز یکی از کالاهایی است که افراد زیادی به دنبال سرمایه گذاری در آن هستند؛ اما سرمایه گذاری در بازار سنتی سکه مسایل و مشکلات مربوط به خود را دارد؛ مشکلاتی از جمله اطمینان از اصالت سکه و امنیت در حمل و نقل و نگهداری و از همه مهمتر غیرشفاف بودن معاملات.

این عضو هیات مدیره بانک آینده تاکید کرد: این مشکلات در حالی برای سرمایه گذاری در بازار سنتی سکه مشاهده می شود که ریسک های مذکور در بازار گواهی سپرده سکه قابل پوشش بوده و سرمایه گذار نگرانی خاصی از بابت تایید اصالت سکه و نحوه نگهداری آن ندارد و برای خرید نیز نیازی به مراجعه حضوری نبوده و معاملات به شیوه آنلاین و به صورت غیر حضوری انجام می شود. ضمن اینکه معاملات ثبت می شود و دولت نیز حقوق خود از بابت معاملات را بصورت نقد اخذ می کند.

امکان تنوع بخشی در سبد سرمایه گذاری

وی گفت: نکته مهم دیگر این است که وقتی بر پایه یک کالا گواهی سپرده صادر می شود، آن کالا قابلیت قرار گرفتن در سبد سرمایه گذاری افراد را پیدا می کند. به این ترتیب، شرکت های سبدگردانی نیز می توانند سبد متنوعی از انواع دارایی ها را برای مشتریان خود تشکیل داده و به نحو بهتری سرمایه افراد را مدیریت کنند؛ به این ترتیب خدمتی جدید جهت مدیریت ثروت برای شرکت های سبدگردانی به وجود می آید.

سعیدی با بیان اینکه افزایش شفافیت در معاملات سکه طلا یکی دیگر از مزایای ابزار گواهی سپرده سکه است، عنوان کرد: در بازار سنتی سکه طلا نه تنها حجم و ارزش معاملات و عرضه و تقاضا ثبت نمی شود، بلکه امکان مدیریت درست برای متولی بازار نیز دشوار است. این در شرایطی است که در بازار گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا کلیه اطلاعات و آمار مربوط به معاملات اعم از حجم عرضه، تقاضا و معامله و نیز قیمت ها به صورت دقیق ثبت می شود و به مرور با توسعه این بازار، عموم مردم نیز فرا می گیرند که برای سرمایه گذاری باید به بازار مالی و نهادهای تخصصی فعال در آن مراجعه کنند.

تامین مالی بخش کشاورزی

این عضو هیات مدیره بانک آینده با اشاره به اینکه این ابزار مالی در بازار محصولات کشاورزی نیز استفاده شده و قابلیت توسعه دارد، گفت: کشاورزان می توانند در این بازار محصولی همچون زعفران را به انبارهای بورسی تحویل داده و پس از تایید اصالت و استانداردهای تعریف شده برای کالا، گواهی سپرده محصول خود را دریافت کند. پس از آن کشاورز می تواند به کمک این ابزار نقدینگی مورد نیاز خود را نیز تامین کند به طوری که گواهی سپرده مذکور به عنوان ضمانت جهت دریافت تسهیلات نزد شبکه بانکی قابلیت وثیقه گذاری دارد. هم اکنون بانک آینده در حال تدوین این خدمت را برای کشاورزان و دارندگان گواهی سپرده زعفران است که به زودی قابل ارائه خواهد بود. امید است این موضوع برای سایر کالاهای کشاورزی نیز بوقوع بپیوندد.

وی افزود: همچنین همواره در فصل برداشت به دلیل افزایش حجم عرضه قیمت ها کاهش می یابد و کشاورز از افت قیمت ها متضرر می شود؛ این در حالی است که گواهی سپرده این امکان را به کشاورز می دهد که محصول خود را در انبارهای استاندارد نگهداری کند و ضمن امکان گرفت تسهیلات بانکی و توثیق گواهی سپرده کالای کشاورزی خود، در بازه های زمانی مختلف و متناسب با نیازش به نقدینگی اقدام به فروش محصول خود در قالب این اوراق می کند.

بورس عامل گرانی نیست

سعیدی در ادامه گفت و گو با کالاخبر در خصوص ادعاهای مطرح شده در خصوص مقصر بودن بازار گواهی سپرده بورس کالا در رشد قیمت سکه در بازار سنتی گفت: بازار گواهی سپرده سکه همانند بازار سنتی یک بازار نقد است و صحبت ها و ادعاهای مطرح شده درست و کارشناسی نیست. به نظر می رسد برخی بازار گواهی سپرده را با بازار قراردادهای آتی اشتباه گرفته اند. چراکه در زمان معامله سکه در بازار قراردادهای آتی در بورس کالا به دلیل ویژگی اهرمی بودن معاملات و نیز خرید و فروش سکه برای تحویل در ماه های آینده، قیمت ها متفاوت از نرخ های فعلی در بازار سنتی بود و برخی این تفاوت قیمت ها را سیگنالی برای بازار سنتی تلقی می کردند که البته در درستی آن نیز ابهام وجود دارد.

وی ادامه داد: حال آنکه معاملات گواهی سپرده کالایی سکه، همان معاملات نقدی است که در بازار سنتی انجام می شود؛ با این تفاوت که این معاملات در بازاری متشکل، ساختاریافته، شفاف، تحت نظارت و در یک شبکه رسمی انجام می شود. خاطر نشان می شود، به ازای سکه سپرده شده در خزانه بانک های عامل، گواهی سپرده سکه صادر می شود و تفاوت بین این دو بازار صرفا از جنبه شفافیت و اطمینان خاطر سرمایه گذار است. بنابراین به پشتوانه هر گواهی سپرده سکه طلا دقیقا و معادل همان مقدار، سکه طلا در انبار ثبت شده نزد بورس کالا وجود دارد.

سیاست گذار مراقب هجمه به شفافیت باشد

این عضو هیات مدیره بانک آینده ادعاهای مطرح شده را از سمت افرادی دانست که به دنبال حذف شفافیت هستند. از این رو، این وظیفه تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران است که در مواجهه با این هجمه ها مراقبت بیشتری کرده و مانع از آن شوند که چنین افرادی به اهداف خود برسند. ضمن اینکه پیشنهاد می کنم که سیاست گذار برای حفظ و افزایش شفافیت در معاملات سکه، کلیه معاملات نقدی این کالای سرمایه ای را به بورس کالا و بازار گواهی سپرده کالایی منتقل کند تا ضمن تعادل بخشی به معاملات آن شاهد شفافیت هر چه بیشتر و سهولت معاملات باشیم.

سعیدی در خاتمه با تاکید بر اینکه معاملات گواهی سپرده کالایی مزایای متعددی دارد، گفت: امیدواریم تعداد کالاهای قابل معامله در بازار گواهی سپرده کالایی افزایش یابد تا شاهد ایجاد شفافیت و تعادل در بازار محصولات کشاورزی و صنعتی و همچنین توسعه و رونق معاملات این ابزار در بورس کالا باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها