بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" عرضه خودرو در تالار نقره ای به ۲ شرط"، "اضافه شدن ۱۵۰هزار سکه به ظرفیت انبارهای بورسی"،" راه اندازی سامانه جامع گیاهان دارویی به کمک انبارهای بورسی" ، "تامین مالی ۱۰ هزار میلیارد ریالی فولاد مبارکه " و "صادرات ۶۵۰ هزار تن قیر در قالب کشف پریمیوم" از مهم ترین آنها بود.

تعیین سقف قیمت فولاد تفاوتی با قیمت گذاری دستوری ندارد

به گزارش کالاخبر، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت‌: تعیین سقف قیمت در واقع همان دستوری شدن قیمت در بورس است که این مسئله هم با مساله قیمت رقابتی بورس کالا در تناقض است و هم باعث ایجاد رانت برای عده‌ای می‌شود.

رضا محتشمی‌پور در مورد تعیین سقف قیمت محصولات فولادی در بورس کالای ایران گفت: در سال ۹۷ ستاد تنظیم بازار به دلیل جهش نرخ ارز، تصمیم گرفت، سقف قیمت مصوبه‌ای برای محصولات فولادی تعیین کند، اما این موضوع به هیأت دولت محول شد که هیأت دولت هم از خود سلب مسئولیت کرد و ستاد اقتصادی دولت بعد از بررسی اعلام کرد که سقف قیمت در بورس کالا باید برداشته شود.

وی ادامه داد: برداشته شدن سقف قیمتی در بورس به صورت عمومی بوده و به کالای خاصی مرتبط نمی‌شود. بعد از مصوبه دولت، سقف قیمت در هیچ کالایی در بورس وجود نداشت و این مسئله تعیین سقف قیمت از نظر حقوقی بررسی شد که این رانت باعث تشکیل پرونده قضایی زیادی در دادگاه‌ها شد.

وی همچنین گفت: جدای از مصوبه قانونی که سقف قیمتی در بورس کالا مشکل ایجاد می‌کند، این امکان را به برخی دلالان می‌دهد که بین قیمت بازار و قیمت تولیدکننده تفاوت ایجاد می‌شود و کم‌کم دلالان جای تولیدکنندگان در بورس را می‌گیرند.

استارت موفق خودرو در تالار نقره ای به ۲ شرط

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران همچنین اظهار کرد که عرضه خودرو در بورس کالا تنها به دو شرط امکان دارد و موفق می شود؛ نخست عرضه به تعداد مناسب و مستمر باشد و دوم، عرضه ها بدون کنترل قیمتی انجام شود.

رضا محتشمی‌پور در مورد گفته رئیس قوه قضاییه که اعلام کرده بود، خودرو هم در بورس کالا عرضه شود، گفت: خودرو را می‌توان در بورس کالا عرضه کرد، اما این عرضه در بورس اگر قرار باشد همراه با کنترل قیمت باشد، فایده‌ای ندارد؛ البته قیمت را شفاف می‌کند.

وی افزود: اگر قرار بر کنترل قیمت خودرو باشد، بهتر است در خارج از بورس تعیین قیمت شود، چون قیمت دستوری در بورس رانت ایجاد می‌کند. مثلاً قیمت خودرو در بورس ۴۰ میلیون و در بیرون ۱۰۰ میلیون می‌شود که این باعث ایجاد رانت خواهد شد.

اضافه شدن ۱۵۰هزار سکه به ظرفیت انبارهای بورسی

عضو هیات مدیره بانک آینده از آغاز فعالیت خزانه این بانک به عنوان انبار سکه در بازار گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران با ظرفیت ۱۵۰ هزار قطعه سکه از هفته آینده خبر داد.

علی سعیدی گفت: با صدور مجوزهای لازم از سوی بورس کالای ایران، خزانه بانک آینده از هفته آینده آماده تحویل سکه از سوی مشتریان و صدور گواهی سپرده سکه طلا خواهد بود و هم اکنون خزانه بانک در حال انجام امور نهایی و تکمیل الحاقیه قرارداد دریافتی از سوی بورس کالاست تا پس از تایید بورس کالا، شاهد بازگشایی نماد معاملاتی گواهی سپرده سکه خزانه بانک آینده باشیم.

راه اندازی سامانه جامع گیاهان دارویی 

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از راه اندازی سامانه جامع بازار گیاهان دارویی از اواسط خرداد ماه با استفاده از ظرفیت انبارهای پذیرفته شده در بورس کالای ایران خبر داد و گفت:امیدواریم با ورود این سامانه به معاملات حوزه گیاهان دارویی بتوانیم برای بسیاری از محصولات و گیاهان دارویی شفافیت قیمتی لازم را ایجاد کرده و برای فروش محصولات تولیدکنندگان این حوزه فضای رقابتی ایجاد کنیم تا در نهایت نقش دلالان در این بازار از بین برود.

حسین زینلی اظهار داشت: به کمک سامانه جامع بازار گیاهان دارویی کلیه کشاورزان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می توانند به راحتی یکدیگر را پیدا کرده و بدون حضور واسطه محصول موردنظر خود را به قیمتی شفاف و رقابتی معامله کنند. ضمن اینکه علاقه مندان به تولید گیاهان دارویی می توانند در این سامانه از آموزش های لازم و مشاوره متخصصین برتر و تولیدکنندگان این حوزه استفاده کنند.

زینلی گفت: در راه اندازی این سامانه مقرر شده که از ظرفیت انبارهای استاندارد مورد پذیرش در بورس کالا برای ارزیابی محصول و نگهداری آن در شرایط استاندارد استفاده کنیم و مجموعه این شرایط می تواند با تسهیل فرآیندهای معاملاتی به کل زنجیره گیاهان دارویی از تولید تا مصرف رونق دهد.

تامین مالی ۱۰ هزار میلیارد ریالی فولاد مبارکه 

در هفته گذشته مرحله اول عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد ورق گرم نوردیده فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالای ایران کلید خورد که با استقبال سرمایه گذاران کل این اوراق به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال خریداری شد.

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد ورق گرم نوردیده فولاد مبارکه اصفهان در مرحله اول در حالی با موفقیت انجام شد که با استقبال خریداران کل اوراق عرضه شده در این مرحله در محدوده ۵۲۱ هزار و ۲۰۱ ریال تا ۵۳۳ هزار و ۶۹۴ ریال به فروش رسید.

معاملات ثانویه این اوراق نیز از روز  ۳۱ اردیبهشت ۹۹ آغاز شده و تا تاریخ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.


صادرات ۶۵۰ هزار تن قیر در قالب کشف پریمیوم
در هفته گذشته ۶۵۰ هزار تن قیر ۶۰۷۰ صادراتی مجتمع پالایش نفت جی در قالب ۶۱ قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالای ایران موردمعامله قرار گرفت.

این حجم از کالا در حالی در قالب قرارداد کشف پریمیوم به فروش رسید که قراردادها در دو حجم حداقلی ۲۵۰۰ و ۵۰۰۰ تنی بوده و تاریخ معامله نهایی قراردادها از ۷ خرداد ماه ۱۳۹۹ آغاز شده و تا ۲۰ اسفندماه امسال ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها