مسکن

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در خصوص طرح پیش فروش متری مسکن از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد گفت: سرمایه گذارانی که از طریق بورس کالا و با اندوخته اندک خود مثلاً ۲ مترمربع مسکن خریداری می کنند، همزمان هم به تامین مالی پروژه ها کمک می کنند و هم از تورم های دوره ای مسکن دور خواهند بود و شاید بتوانند با تزریق تدریجی سرمایه خود، یک خانه خریداری کنند.

به گزارش «کالاخبر»،طرح عرضه مسکن در بورس کالا بار دیگر در محافل بورس و مسکن ایران مطرح شده است. بر اساس این طرح (که برخی عنوان طرح «فروش متری مسکن» را بر آن گذاشته اند) سرمایه گذاران به اندازه آورده مالی خود در بورس کالا، در منافع حاصل از فروش، ساخت یا اجاره مسکن سهیم می شوند و حتی اگر سرمایه آنها کفاف خرید یک واحد مسکن را هم ندهد، می توانند به اندازه چند متر مسکن خریداری کنند.

احمد اشتیاقی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در این باره به میزان گفت: بررسی ها نشان می دهد این طرح در مجموع طرح بسیار خوبی است و می تواند مشکل تامین مسکن برای بخش بزرگی از جامعه را حل و فصل کند.

اشتیاقی افزود: سرمایه گذارانی که از طریق بورس کالا و با اندوخته اندک خود مثلاً ۲ مترمربع  مسکن خریداری می کنند، همزمان هم به تامین مالی پروژه ها کمک می کنند و هم از تورم های دوره ای مسکن دور خواهند بود و شاید بتوانند با تزریق تدریجی سرمایه خود، یک خانه خریداری کنند. این در حالی است که در حال حاضر، همین شخص ناچار خواهد بود صرفاً از نظام بانکی تسهیلات بگیرد و برای نزدیک به دو دهه اقساط پرداخت کند، در حالی که هنوز هم در مقابل تورم های دوره ای در بخش مسکن آسیب پذیر است.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده اظهار داشت: با آغاز طرح پیش فروش متری مسکن، به نظر می رسد که قیمت مسکن در نقاط مختلف کشور شفافیت بیشتری پیدا خواهد کرد. البته به طور طبیعی با توجه به شرایط عرضه و تقاضا در بازار مسکن، ممکن است در اثر افزایش معاملات در برخی نقاط، قیمت اوراق مسکن در بورس از میانگین قیمت در آن منطقه بالاتر برود، اما موضوع مهم آن است مادامی که ما با محدودیت عرضه و افزایش بی دلیل تقاضا مواجه نباشیم، عرضه مسکن به شکل ابزار مالی در بورس می تواند در میان و بلند مدت، به تعادل در بخش مسکن بینجامد. لازمه این مساله هم البته این است که ساز و کار دقیق عرضه مسکن در بورس مشخص شود و بر اساس یک مدل کارآمد به پیش برود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها