امین شاکری رئیس مجمع عالی کارآفرینان و کارشناس اقتصادی

امین شاکری کارشناس مسائل اقتصادی گفت: افزایش معاملات کالایی و عرضه کالاهایی چون خودرو در بازار سرمایه در وضعیت فعلی اقتصاد کشور امری ضروری است.

به گزارش «کالاخبر»، امین شاکری کارشناس مسائل اقتصادی درباره ضرورت عرضه خودرو در بورس اظهار کرد: هر ساله یکی از نگرانی های اصلی مردم جامعه از افزایش نرخ تورم و بالتبع افزایش قیمت کالاهاست. در صورتی که می توان با برنامه ریزی مدون جهت عرضه محصولات استراتژیک و همچنین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات تولیدی در بورس کالا و بهره گیری از ابزارهای مالی، علاوه برجذب نقدینگی سرگردان عمومی در جهت تامین مالی بنگاه های اقتصادی و توسعه اقتصادی کشور، از ورود تقاضای سوداگرانه و کاذب در سایربازار های مالی نظیر مسکن، طلا، ارز و خودرو کاسته و در میزان عرضه نیز تنظیم بهتری صورت گرفته و تورم را نیز تا حد قابل توجهی، کنترل کرد.

وی افزود: تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد، یکی از ابزارهای صحیح به جهت مردمی سازی اقتصاد و کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد، این است که عرضه کالاهای استراتژیک و پرتقاضا در بورس کالا صورت پذیرد که موجب رقابتی شدن اقتصاد و تنظیم قیمت ها و مانع از بروز فساد اداری و رانت در نظام توزیع شود. متاسفانه طی سال های اخیر، به دلیل شرایط تورمی موجود در کشور، عموم جامعه به خودرو به جای یک کالای مصرفی به ‌عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه کرده و به دلیل وجود تقاضاهای کاذب، همواره شاهد به هم ریختگی و آشفتگی بازار خودرو و جولان افرادی سودجو و منفعت طلب، بوده ایم.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: باتوجه به حمایت دولت از بازار سرمایه، اگر خودروهای داخلی و وارداتی در بورس کالا عرضه شود، علاوه بر ایجاد شفافیت و انضباط مالی موجب افزایش تولید و همچنین کاهش سوداگری بوده و در ضمن از رکود چندین ساله حاکم بر این صنعت جلوگیری کرده و امنیت شغلی کارگران و شاغلین این صنعت را نیز تضمین می نماید.کما اینکه سوابق و تجربه های موفقی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا، نیز وجود دارد.

شاکری خاطرنشان کرد: شرایط فعلی اقتصاد کشور ایجاب می کند، که معاملات کالایی بیشتری چه به صورت آنی و چه به صورت آتی در بستر بورس صورت پذیرد که تورم انتظاری را مدیریت کرده تا شاهد رفتارهای هیجانی در بازار آزاد نباشیم زیرا کشف قیمت و تشخیص نیاز واقعی در بازارهای غیررسمی و آزاد، همواره با نواقص و محدودیت‌های زیادی همراه است.

وی تاکید کرد: اگر معاملات قراردادهای آتی در کشور ما به صورت فراگیر اجرایی شود، کنترل تورم و توسعه اقتصادی، میسر تر خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: این نکته قابل توجه است که دو نرخی بودن در بازار هر کالایی موجب ایجاد رانت و فساد می‌شود. با عرضه خودرو در بورس کالا، علاوه بر تک نرخی شدن قیمت خودرو و از بین رفتن قیمت های کاذب در بازار آزاد، امکان بررسی و نظارت دقیق از سوی نهادهای مسئول فراهم شده و بروکراسی اداری و سردرگمی برای قیمت‌گذاری بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار، نیز دیگر وجود نخواهد داشت.

منبع: رخداد اقتصادی 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها