محمودزاده وزارت راه

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: آیین نامه طرح فروش متری مسکن در بورس کالا در حال تدوین بوده و کلیات آن در شورای عالی مسکن طرح موضوع شده است. البته شاید این طرح به قانون جدید نیاز داشته باشد که برای صرفه جویی در زمان به دنبال آن هستیم که پیش نویس معاملات متری مسکن را به دولت ارائه کنیم تا از طریق مصوبه سران سه قوا این طرح زودتر به نتیجه برسد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایلنا، به تازگی یک برنامه تلویزیونی به بررسی بازار مسکن و چگونگی پیوند بازار مسکن و سرمایه پرداخته است که گزیده ای از این برنامه را می خوانید.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این برنامه به اقدامات این وزارتخانه برای صندوق های مرتبط با حوزه مسکن و همچنین فروش متری مسکن در بورس کالا اشاره کرد و گفت: به تازگی اصلاحات آیین نامه ای مورد نیاز صندوق های زمین و ساختمان انجام شده تا این صندوق ها با قدرت و وسعت بیشتر در بازار سرمایه آغاز به کار کنند.

وی ادامه داد: بعضی از این صندوق هایی که در حال حاضر وجود دارند در مقیاس بسیار کوچک هستند این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی بین ۱۵ تا ۲۰ پروژه بسیار بزرگ را با تمام تاسیسات طراحی کرده و مطالعات ریسک و بازار را انجام داده است البته در این میان اختلاف نظر آیین نامه ای با دستگاه های نظارتی وجود داشت که منجر به اصلاح آیین نامه در کمیسیون های تخصصی دولت شد و این باب را باز کرد تا بتوانیم پروژه های مسکن و ساختمان را در حجم وسیعی در صندوق ها راه اندازی کنیم.

وی تصریح کرد:این اتفاق بزرگی است که می تواند بخش قابل ملاحظه ای از سرمایه هایی که علاقمند به سرمایه گذاری در بازار مسکن و یا پروژه های خدماتی و توسعه شهری هستند را به خود جذب کند.

فروش متری مسکن در بورس کالا

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: موضوع دیگری که با سازمان بورس به جمع بندی رسیدیم فروش متری مسکن در بورس کالا است که شامل پروژه های متعددی بوده و الزاما پروژهای دولتی نیست. برای فروش متری مسکن آیین نامه آن در حال تدوین است و کلیات آن در شورای عالی مسکن طرح موضوع شده است.

محمودزاده گفت: البته شاید این طرح به قانون جدید نیاز داشته باشد که برای صرفه جویی در زمان به دنبال آن هستیم که پیش نویس معاملات متری مسکن در بورس کالا را به دولت را ارائه کنیم تا از طریق مصوبه سران سه قوا این طرح زودتر به نتیجه برسد یا اینکه در مجلس در زمان کمتری بررسی شود.

محمود زاده با بیان اینکه راه اندازی تابلوی اختصاصی مسکن و تابلوی مصالح ساختمانی در بورس کالا نیز به زودی عملیاتی می شود، اظهار کرد: موضوع استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه از اوایل سال گذشته با تاکید وزیر راه و شهرسازی مورد توجه قرار گرفت تا منابع مورد نیاز طرح های وزارتخانه در حوزه مسکن و حمل و نقل، اجرایی شود لذا  سرمایه گذاری ویژه ای در بورس صورت گرفت تا بتوانیم در حوزه تامین مسکن با جهش تولید به صورت واقعی و ملموس در سال جاری و آتی رو به باشیم.

فروش متری در قالب اوراق سلف موازی

علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران نیز در این برنامه گفت: در حال حاضر بازار سرمایه در دو حوزه با وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن در حال مذاکره است که نخست به فروش متری مسکن شهرت یافته و دیگری راه اندازی ۲ نوع صندوق زمین و ساختمان و املاک و مستغلات است.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در خصوص طرح فروش متری مسکن از طریق بورس کالا گفت: تصور کنید در بازار مسکن افرادی می خواهند ریسک خود را در مقابل تغییرات قیمت مسکن پوشش دهند و یا عده ای با توجه به میزان پس انداز خود نمی توانند یک ملک خریداری کنند که در این خصوص استفاده از اوارق سلف موازی استاندارد در حوزه مسکن می تواند راهگشا باشد.

ناصرپور افزود: شرکت های انبوه سازی می توانند با انتشار اوراق سلف موازی مسکن در بورس کالا، هم برای تامین مالی پروژه های در حال ساخت از آن استفاده کنند و هم اینکه می توانند بخشی از پروژه ها را پیش فروش کرده و در قالب انتشار اوراق سلف موازی استاندارد اقدام به فروش متری مسکن کنند.

وی اظهار کرد: با اختیارات خرید و فروش تبعی که روی این ابزار طراحی می شود، می توان ریسک خریدار و فروشنده را پوشش داد لذا انتشار اوراق سلف موازی استاندارد ابزار مناسبی بوده و جزو ابزارهایی است که نیاز به مصوبه و آیین نامه جدید ندارد و فقط به همراهی وزارت راه و شهرسازی و شرکتهایی که در ساخت و ساز فعال هستند نیاز دارد تا هرچه سریع تر آغاز شود.

وی در ادامه به صندوق ها اشاره کرد و افزود: صندوق های زمین و ساختمان در گذشته راه اندازی شده بود ولی چندان مورد استقبال قرار نگرفت لذا صندوق املاک و مستغلات یک پیشنهاد جدیدی است که در قالب اساسنامه و امیدنامه جدید طراحی شده که قابلیت اجرایی شدن دارد. البته ابهاماتی در خصوص مباحث مالیاتی این صندوق ها وجود دارد که مقرر شده با همکاری سازمان امور مالیاتی برطرف و یا در صورت نیاز به قانون جدید، از سوی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.

ناصرپور با بیان اینکه شرکت های انبوه سازی، شرکت های سرمایه گذاری مسکن و سایر نهادهایی که در حوزه سرمایه گذاری مسکن فعالیت می کنند می توانند از این صندوق ها استفاده کنند، افزود: این در حالی است که به دلیل ابهامات مالیاتی تا کنون از این حوزه استقبال نشده است زیرا ابهاماتی مانند بحث نقل و انتقال دارایی از بیرون صندوق به داخل صندوق و بر عکس و نیزمالیات اجاره صندوق های املاک و مستغلات وجود دارد که جذابیت این صندوق ها را برای سرمایه گذاران کاهش می دهد.

چرا چین با این جمعیت مشکل مسکن ندارد؟

در ادامه این برنامه مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در تمام دنیا صندوق های زمین و مسکن وجود دارند، تصریح کرد: در حال حاضر صندوق هایی که در دنیا وجود دارد که وزارت راه و شهرسازی باید به شدت به دنبال راه اندازی آن باشد؛ در واقع با همراهی وزارت راه و شهرسازی و انبوه سازان، شهرک هایی با الگوی اقتصاد ایرانی و اسلامی با امکانات مدرسه، پارک، مسجد، درمانگاه و ... ساخته شود که به پشتوانه این ساخت و سازها، واحد های این دست صندوق ها در بازار سرمایه خرید و فروش شود که به این ترتیب این صندوق ها می توانند امکاناتی در اختیار نسل جوانی که فعلا قدرت خرید مسکن ندارند، قرار دهد.

وی با طرح این سوال که چرا تاکنون صندوق های زمین و ساختمان ناموفق بود؟ اعلام کرد که اصلی ترین دلیل ناکامی، تعریف نشدن آیین نامه مالیاتی مشخص برای این صندوق هاست.

صفاری تاکید کرد: لذا در این موضوع نباید چرخ را دوباره اختراع کرد بلکه باید دید چرا در دنیا به این میزان مشکل مسکن و حباب مسکن وجود ندارد و چرا چین با جمعیت میلیاردی مشکل مسکن ندارد زیرا در چین آیین نامه ای تصویب شده است که کسی نمی توانند دو ملک داشته باشد اما می تواند در صندوق های مسکن، در ساخت صدها خانه مشارکت کند و سود بدست بیاورد که امیدوارم طرح های مرتبط میان وزارت راه و شهرسازی و بازار سرمایه به زودی عملیاتی شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها