کشتی آرای

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: اگر قرار است معاملات سکه در بورس رونق بگیرد و روندی منطقی داشته باشد، متولیان بازار سرمایه باید حمایت بیشتری از این بازار به عمل آورند. کشتی آرای در مورد منتقدانی که معاملات سکه در بورس را علت افزایش قیمت سکه می‌دانستند، گفت: افزایش قیمت سکه به‌طور طبیعی می‌تواند ناشی از افزایش قیمت اونس طلای جهانی یا افزایش نرخ ارز باشد؛ این عوامل اقتصادی هستند و تأثیر آن‌ها بر قیمت سکه طبیعی است اما اینکه قیمت سکه از قیمت گواهی سپرده سکه خط می گیرد، اظهار نظری غیرکارشناسی است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از اقتصاد آنلاین، همین هفته‌های اخیر بود که برخی فعالان بازار طلا، ریشه عبور نرخ سکه از مرز ۷ میلیون تومان را افزایش قیمت سکه در معاملات بورس می‌دانستند اما چند روزی است که قیمت سکه در بورس ۱۰۰ هزار تومان از بازار نقدی کمتر شده و درنتیجه، نشاندن سکه بورسی روی صندلی مقصر گرانی این بازار، با تردیدهای جدی مواجه شده و این سؤال اساسی، ذهن کارشناسان را درگیر کرده که اگر بورس مقصر گرانی در بازار سکه است چرا قیمت سکه بورسی پایین‌تر از نرخ بازار فیزیکی است؟

در همین زمینه، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه افت قیمت سکه در بورس به معاملات این بازار لطمه می‌زند به اقتصاد آنلاین گفت: اگر قرار است معاملات سکه در بورس رونق بگیرد و روندی منطقی داشته باشد، متولیان بازار سرمایه باید حمایت بیشتری از این بازار به عمل آورند.

به گفته محمد کشتی آرای، تا زمانی که فاصله قیمت سکه در بورس و بازار فیزیکی منطقی باشد، می‌توان به استقبال بیشتر مردم از معاملات سکه در بورس هم خوش‌بین بود. اختلاف قیمت منطقی حدود ۱۰۰ هزار تومان است؛ اما اینکه سکه در بورس از بازار فیزیکی، ارزان‌تر باشد هم منطقی نیست و منطقاً قیمت سکه در بورس باید اندکی بالاتر از قیمت‌های بازار فیزیکی باشد.

وی در مورد منتقدانی که معاملات سکه در بورس را علت افزایش قیمت سکه می‌دانستند، گفت: افزایش قیمت سکه به‌طور طبیعی می‌تواند ناشی از افزایش قیمت اونس طلای جهانی یا افزایش نرخ ارز باشد؛ این عوامل اقتصادی هستند و تأثیر آن‌ها بر قیمت سکه طبیعی است اما اینکه قیمت سکه از قیمت گواهی سپرده سکه خط می گیرد، اظهار نظری غیرکارشناسی است.

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: طی هفته‌های اخیر، فاصله قیمت سکه در بورس با قیمت سکه در بازار فیزیکی انتقادهایی را در پی داشت. فاصله غیرمنطقی و زیاد بین قیمت این دو بازار، قابل توجیه نیست و اتفاقاً اگر فاصله قیمت این دو بازار منطقی باشد، بسیاری از سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن امنیت بالای خرید سکه در بورس، تمایلی به معامله در بازار سنتی نخواهند داشت و خودبه‌خود جذب معاملات بازار بورس خواهند شد.

وی درخصوص دلایل افت قیمت سکه در بازار طی روزهای اخیر توضیح داد: در روزهای اخیر عرضه و تقاضا در بازار سکه، کمی متعادل‌تر شده و به همین علت، حباب قیمت هر سکه امامی که هفته‌های قبل حدود ۴۰۰ هزار تومان بود، به ۱۵۰ هزار تومان رسیده و امیدواریم با برقراری تعادل در بازار سکه، حباب قیمتی کاملاً از بین برود.

وی همچنین در رابطه با افت قیمت سکه بورسی گفت: روند قیمت جهانی طلا و کاهش نسبی نرخ ارز، قیمت سکه را کاهش داده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها