تالار

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" راه مبارزه با فساد از مسیر بازار سرمایه می‌گذرد"، " لزوم حمایت از معاملات گواهی سپرده سکه"، "قرارداد آتی سکه طلا مجدد فعال شود"، و "شفافیت، مزیت بزرگ عرضه خودرو در بورس" از مهم ترین عناوین آنها بود.

راه مبارزه با فساد از مسیر بازار سرمایه می‌گذرد

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته مشاور رئیس قوه قضائیه و و وزیر سابق دادگستری در مورد نقش بازار سرمایه در ایجاد شفافیت در اقتصاد گفت: ما باید بورس کالا و بورس های دیگر و کلا شفافیت نظام کسب و کار و عرضه و تقاضا را به نهایت برسانیم.

مصطفی پورمحمدی گفت: هر قدمی که در این بازار به جلو حرکت کنیم به سلامت بازار، مبارزه با فساد و شفافیت اقتصاد کمک کردیم؛ البته تا رسیدن به جایگاه اصلی، فاصله زیادی داریم.

وی معتقد است: زمانی که یک بازار شفاف است میزان عرضه و تقاضا و سود منطقی آن برای همگان نیز مشخص است، در نتیجه روند معاملاتی سالم و به روز این بازار به کسب و کار شفاف و تعادل قیمت ها کمک می کند که این موضوع هم به نفع تولید کننده و هم مصرف کننده است که در حال حاضر بورس کالا این فضای شفاف را فراهم کرده است.

بورس مسکن نقدینگی را به سمت تولید مسکن هدایت می کند

در هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه اندازی بورس مسکن گفت: ورود مسکن به بازار بورس باعث می شود تا سرمایه‌های مردم از طریق بورس تبدیل به مسکن شود؛ اولین بار نیز معاونت بورس این موضوع را مطرح کرد و قرار است ساز و کار آن از طریق بورس مشخص شود، این امر می تواند نقدینگی را در اختیار ساخت و ساز مسکن قرار دهد.

محمد اسلامی گفت: مردم به دلیل این که ارزش پولشان را حفظ کنند آن را به زمین و خانه تبدیل می کنند و این امر باعث افزایش قیمت‌ها می شود. ورود مسکن به بازار بورس باعث می شود تا سرمایه‌های مردم از طریق بورس تبدیل به مسکن شود، البته این کار سختی است و محل به محل و ساختمان به ساختمان متفاوت است.

لزوم حمایت از معاملات گواهی سپرده سکه

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: اگر قرار است معاملات سکه در بورس رونق بگیرد و روندی منطقی داشته باشد، متولیان بازار سرمایه باید حمایت بیشتری از این بازار به عمل آورند.

محمد کشتی آرای در مورد منتقدانی که معاملات سکه در بورس را علت افزایش قیمت سکه می‌دانستند، گفت: افزایش قیمت سکه به‌طور طبیعی می‌تواند ناشی از افزایش قیمت اونس طلای جهانی یا افزایش نرخ ارز باشد؛ این عوامل اقتصادی هستند و تأثیر آن‌ها بر قیمت سکه طبیعی است اما اینکه قیمت سکه از قیمت گواهی سپرده سکه خط می گیرد، اظهار نظری غیرکارشناسی است.

وی با بیان اینکه افت قیمت سکه در بورس به معاملات این بازار لطمه می‌زند گفت: اگر قرار است معاملات سکه در بورس رونق بگیرد و روندی منطقی داشته باشد، متولیان بازار سرمایه باید حمایت بیشتری از این بازار به عمل آورند.

توسعه و رونق معاملات سکه بورسی به نفع بازار است

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر گفت: انجام معاملات سکه و طلا در بورس کالا و توسعه آن، اقدام مثبتی برای اقتصاد است به طوریکه عرضه طلا و سکه در قالب بازارهای نوین بازار سرمایه، بخشی از نیاز و تقاضای بازار را پاسخ می دهد و به نفع بازار است.

عبادالله محمدولی با بیان اینکه باید بازارهای متنوعی برای سرمایه گذاران وجود داشته باشد، گفت: معاملات طلا و سکه در بورس کالا، درعین‌حال می‌تواند تأثیر مثبتی در زمینه واقعی شدن قیمت‌ها داشته باشد؛ همچنین شفافیت معامله در بورس از جمله مزایای مبادله هر کالایی در این بستر است.

جبران مافات در بازار سکه با راه اندازی مجدد معاملات آتی

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: اینکه کالای ارزشمندی چون سکه در قالب بورس و بر مبنای عرضه و تقاضا قیمت بخورد، به بهبود و شفافیت بازار کمک می‌کند؛ این در حالی است که خود فعالان سنتی بازار طلا می‌توانند در بازارهای مالی فعال باشند و اتفاقاً از این بازارها به شیوه‌ای شفاف سود به دست آورند.

حمیدرضا مهرآور افزود: اکنون با توجه به تجارب دوره پس از توقف معاملات آتی سکه، باید جبران مافات کرد؛ زیرا بورس کالا با شفافیت خود و قانون طلایی عرضه و تقاضا کمک می‌کند تا ارزش ذاتی و منصفانه سکه تعیین و دلالان تضعیف شوند.

وی اظهار کرد: در بورس، ارزش دارایی هر محصولی به ارزش واقعی و ذاتی آن نزدیک‌تر است. پس نباید گمان کرد که بورس باعث گرانی یک محصول می‌شود؛ بلکه اتفاقاً همه جای دنیا وقتی قرار است قیمت محصولی شفاف شود، از ابزارهای کارآمدی مانند بورس استفاده می‌کنند، چون دقیقاً در بورس است که ملاک قیمت‌گذاری که همان عرضه و تقاضا است، خود را نشان می‌دهد.

قرارداد آتی سکه طلا مجدد فعال شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: وجود یک بازار آتی مستحکم در بازار سرمایه کشور از انتقال سرمایه‌ها به بازارهای غیررسمی و غیر شفاف جلوگیری کرده و سرمایه‌گذاران در دوره‌های ریسکی، راه بازار سرمایه و معاملات سکه و طلا در این بازار را در پیش خواهند گرفت.

علی حیدری با بیان اینکه معاملات بازار آتی سکه طی سال های گذشته مزایایی برای اقتصاد کشور به همراه داشته است، ادامه داد: فراموش نکنید عمده فعالان بازارهای آتی، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر هستند و در همه جای دنیا مرسوم است هرگاه سرمایه‌گذاران در سایر بازارها، ریسک زیادی متوجه سرمایه‌شان باشد، به سمت معاملات آتی و فیزیکی طلا و سکه حرکت می‌کنند.

وی تأکید کرد: در مجموع راه‌اندازی مجدد بازار آتی سکه و توسعه آن در گرو تغییر نگرش مدیران و همچنین اصلاح زیرساخت‌های فنی معاملات است، مهم‌ترین اصلی که بهتر است مدیران میانی بپذیرند، حرکت از اقتصاد ارزشی و آرمان‌گرایی‌ها به سمت اقتصاد اثباتی است؛ در صورت پذیرش چنین تغییری، اقتصاد ما تعامل مثبت‌تری هم با اقتصاد جهانی خواهد داشت.

شفافیت، مزیت بزرگ عرضه خودرو در بورس

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که عرضه خودرو در بورس مزیتی دارد و آن شفافیت است البته باید برای عرضه حواله خودروی صفر در بورس شرایطی را نیز رعایت کرد.

میلاد بیگی گفت: خودرو در بورس باید به قیمت پایه خرید و فروش شود و قیمت پایه نیز نباید توسط خودرو ساز مشخص شود، همچنین باید محدودیت‌هایی روی خرید و فروش خودرو در بورس اعمال شود تا سوداگری و سفته بازی شکل نگیرد.

پذیرش شمش سرب یک شرکت در بورس کالای ایران

در هفته گذشته مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد مقدار ۱.۶۰۰ تن کالای شمش سرب  شرکت ملی سرب و روی ایران، عرضه کننده شرکت کالسیمین پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و پنجاه و چهارمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۹ در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

راه اندازی قرارداد آتی پسته تحویل مهر ۹۹

همچنین براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه، قرارداد آتی پسته تحویل مهر ۹۹  از روز یکشنبه ۲۵ خرداد ماه راه اندازی شده و تا تاریخ  ۲۰ مهر ماه قابل معامله خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها