محمد ولی

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر گفت: انجام معاملات سکه و طلا در بورس کالا و توسعه آن، اقدام مثبتی برای اقتصاد است به طوریکه عرضه طلا و سکه در قالب بازارهای نوین بازار سرمایه، بخشی از نیاز و تقاضای بازار را پاسخ می دهد و به نفع بازار است

به گزارش «کالاخبر» حدود دو سال پیش هم‌زمان با افزایش قیمت ها در بازارهای سکه و ارز، با فشار عده‌ای، «معاملات آتی سکه» پس از ۱۰ سال فعالیت و تبدیل شدن به یکی از جذاب ترین و شفاف ترین معاملات بازار سرمایه، متوقف شد که بسیاری از کارشناسان از این رویداد به عنوان منفی ترین رخداد سال های اخیر بازار سرمایه یاد می کنند. در این میان اما در هفته های گذشته نیز برخی منتقدان گرانی سکه، فارغ از نرخ جهانی اونس طلا و جهش نرخ دلار، معاملات گواهی سپرده سکه در بورس را علت جهش قیمت در بازار نقدی عنوان کردند و بار دیگر یک موج خبری هدایت شده به راه افتاد. اما چند روزی است که خبری از آن موج نیست چراکه هم‌اکنون قیمت سکه بورسی از بازار فیزیکی پایین تر آمده و منتقدان معامله بورسی سکه هنوز به این ابهام پاسخ روشنی نداده‌اند که اگر معاملات بورسی عامل گرانی سکه است پس چرا قیمت‌های گواهی سکه در بورس پایین‌تر از نرخ بازار فیزیکی سکه است؟

در همین زمینه عبادالله محمدولی عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: انجام معاملات سکه و طلا در بستر بازار سرمایه و توسعه آن، اقدام مثبتی برای اقتصاد است به طوریکه عرضه طلا و سکه در بازار سرمایه و با بازارهای نوین آن می‌تواند بخشی از نیاز و تقاضای بازار را پاسخ دهد.

محمدولی با بیان اینکه باید بازارهای متنوعی برای سرمایه گذاران وجود داشته باشد، گفت: معاملات طلا و سکه در بورس کالا، درعین‌حال می‌تواند تأثیر مثبتی در زمینه واقعی شدن قیمت‌ها داشته باشد؛ همچنین شفافیت معامله در بورس از جمله مزایای مبادله هر کالایی در این بستر است.

وی ادامه داد: سکان بازار سکه و طلا، در دست بانک مرکزی بوده و این نهاد تصمیم گیر اصلی است؛ بنابراین، اینکه برخی عنوان کردند بورس و معاملات گواهی سکه در آن نقش اصلی در قیمت های بازار را دارد صحیح نیست.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر در خصوص نحوه مدیریت کلان بازارهای ارز و سکه تصریح کرد: نهاد ناظر باید سیاست‌هایی را اتخاذ کند که التهاب در بازار ایجاد نشود. این در حالی است که در مواقع نوسانی بازار و از آنجایی‌ که سیستم اقتصادی کشور به بنیاد سازی توجهی ندارد، بعضا به صورت ناگهانی و یک‌شبه دستوراتی به این حوزه تحمیل می شود که به بهبود بازار کمک نمی کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها