بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که "عرضه ورق در بورس کالا بیشتر می‌شود"، "قیمت‌گذاری دستوری، عامل گریز سرمایه‌گذاران خارجی"، "فعالان بازار طلا و بورس در انتظار بازگشایی معاملات آتی سکه"و "آمادگی زیرساخت‌های بورس کالا برای معاملات مسکن" از مهم ترین آنها بود.

عرضه ورق در بورس کالا بیشتر می‌شود

به گزارش «کالاخبر»، مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صمت گفت: متاسفانه بخشی از ورق تبدیلی اسلبی که در اختیار برخی شرکت‌ها قرار می‌گیرد، در حال حاضر در بورس کالا عرضه نمی‌شود و باید این ورق در بورس کالا عرضه شود.می‌خواهیم عرضه ورق را در بورس کالا بالا ببریم و برای این کار برنامه داریم و آنالیزهای لازم انجام شده است.

کیوان گردان با تاکید بر اینکه مدیریت و تنظیم بازار ورق‌های فولادی با تاکیدات سرپرست وزارت صمت در دستور کار است، اضافه کرد: دو هفته قبل جلسه اضطراری با توجه به حساسیت موضوع در این زمینه داشتیم و از ۱۳ خرداد ماه ماموریت اصلی موضوع از معاونت امور معادن به معاونت امور صنایع وزارتخانه بعد از چندین سال محول شد.بر همین اساس و در راستای دستور معاونت امور صنایع وزارتخانه برنامه‌ریزی و آنالیز مسائل و مشکلات را ارائه داده‌ایم.

وی بیان کرد: مقرر شده است معادل اسلبی که مجموعه فولاد مبارکه در اختیار شرکت‌های دیگر می‌گذارد، باید حتما معادل ورق آن را در بورس کالا ارائه کنند.

قیمت‌گذاری دستوری، عامل گریز سرمایه‌گذاران خارجی

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معتقد است که با قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد، رقابت‌پذیری محدود می‌شود و در این شرایط تجارت مفهوم پیدا نمی‌کند. به عبارت دیگر، تجربه سال های گذشته بیانگر آن است که قیمت‌های دستوری مانعی برای حضور تولیدکننده در بازارهای صادراتی بوده و در سمت مقابل، سرمایه‌گذاران خارجی را نیز به دلیل ایجاد ناپایداری در اقتصاد، فراری می‌دهد.

غلامحسین جمیلی گفت: در سالیان متمادی متولیان امر و مسئولان در عرصه‌های مختلف از «قیمت‌گذاری» به‌عنوان یک ابزار به‌ظاهر کارآمد برای تنظیم بازار و حمایت از مصرف‌کننده استفاده کرده‌اند، این در حالی است که با مرور تجربیات گذشته در هیچ مقطعی، قیمت‌گذاری دستوری منجر به یک نتیجه مساعد و مناسب برای تولیدکننده و مصرف‌کننده نشده، اما سازوکار آن به بهانه حمایت از مصرف‌کننده همواره به‌عنوان یک ضرورت در ارکان رسمی کشور لحاظ شده است.

وی با تأکید براین که در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته از نظام دستوری و تعیین قیمت خودداری می‌شود گفت: مبانی و مکاتب اقتصادی پذیرفته‌شده علمی هم این را یادآور می‌شود که هرگونه دخالت در یک بازار شاید در کوتاه مدت به مصرف‌کننده کمک کند، اما در مقاطع میان‌مدت و بلندمدت اثرات مخرب‌تری دارد و اتفاقا زیان بیشتر به سمت مصرف کننده روانه می شود.

بورس کالا میزبان عرضه ریل ملی تولید ذوب آهن در چهار کلاس

معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه ریل ملی تولید ذوب آهن اصفهان در بورس کالای ایران پذیرش شد، گفت: براین اساس چهار کلاس ریل مورد نیاز راه آهن ، مترو ، معدن و حمل و نقل داخلی کارخانه ها در بورس کالا عرضه می شود.

بهزاد کرمی با بیان اینکه در آینده  این محصول مهم و استراتژیک در بورس عرضه خواهد شد و خریداران می توانند انواع ریل مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند، افزود: براین اساس  چهار کلاس ریل مورد نیاز راه آهن ، مترو ، معدن و حمل و نقل داخلی کارخانه ها در بورس کالا  عرضه می شود.

وی متعهد شدن خریدار و فروشنده در معاملات مربوط به ریل براساس  قوانین بورس کالا را یکی از مزیت های عرصه این محصول دانست و گفت : در پی این رخداد ، تولید ریل استاندارد ذوب آهن اصفهان در جامعه نهادینه می شود.

استفاده از قرارداد آتی سکه به عنوان ضربه گیر بازار نقد طلا و ارز

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر نیاز اساسی فعالان بازارهای کالایی برای استفاده از قراردادهای آتی در پوشش ریسک ناشی از نوسانات قیمتی و دریافت چشم انداز قیمت ها در آینده، گفت: با راه اندازی مجدد بازار آتی سکه طلا، بخشی از نقدینگی سرگردان و سرمایه هایی که ممکن است با کوچکترین نوسان به سمت بازار فیزیکی ارز و سکه روانه شود، به سمت این بازار مالی حرکت می کند و به عنوان یک ضربه گیر برای بازارهای نقد عمل می کند.

احمد بیات روان تر بودن و سهل بودن معاملات در بورس را به عنوان مزیتی برشمرد که موجب می شود قیمت ها در بورس حد معقولی بالاتر از قیمت های بازار آزاد باشد و ادامه داد: اگر این معاملات مجدد راه اندازی شود قطعا فعالان بازار از آن استقبال می کنند و این معاملات نیز می تواند مفید واقع شود. چرا که بخشی از نقدینگی که در غیاب معاملات آتی سکه، به سمت گواهی سپرده کالایی آن سوق یافته، در نبود این ابزارها به سمت بازار آزاد سرازیر می شد و می توانست با افزایش تقاضا در این بازار، موجب رشد قیمت سکه فیزیکی در بازار آزاد شود.

وی افزود: بر همین اساس، اگر بازار آتی سکه دوباره راه اندازی شود، این قراردادها می تواند بخشی از نقدینگی سرگردان و سرمایه هایی که ممکن است به سمت بازار فیزیکی ارز و سکه روانه شود، را به خود جذب کند. از این رو، به اعتقاد من این اتفاق مثبتی است که بازار هم بسیار از آن استقبال خواهد کرد.

فعالان بازار طلا و بورس در انتظار بازگشایی معاملات آتی سکه

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه طلا و سکه و نیز فعالان بازار سرمایه، بی‌صبرانه منتظر راه‌اندازی مجدد بازار آتی سکه هستند، گفت: زمانی که بازار آتی سکه متوقف شد، بازاری بالغ و کامل بود؛ به این معنا که هم دارای فعالان مختلف و متعدد بود و هم عمق و حجم  معاملات قابل قبولی نیز داشت. فعالان بازار سرمایه؛ چه کارگزاری‌ها و چه اشخاص حقوقی و حقیقی و چه شرکت‌هایی که به‌صورت نهادی فعالیت می‌کردند و همچنین فعالان بازار طلا، درگیر بازار بودند و کار می‌کردند و امروز جای خالی این بازار در بازار سرمایه حس می شود.

حسن کاظم‌زاده در مورد توقف طولانی‌مدت معاملاتی آتی سکه گفت: زمانی که بازار آتی سکه متوقف شد، بازاری بالغ و کامل بود؛ به این معنا که هم دارای فعالان مختلف و متعدد بود و هم عمق و حجم  معاملات قابل قبولی نیز داشت لذا در شرایط فعلی بازار آتی سکه دوباره باید بازگشایی شود. ساختاری که در زمان گذشته اجرا می‌شد، هم‌اینک باید دوباره پیاده‌سازی شود و سررسیدهایی که در بازار آتی به مدت ۲ ماه یک‌بار وجود داشت، باید از سر گرفته شود.

وی با بیان اینکه رشد قیمت سکه ارتباطی به فعالیت بازار آتی سکه ندارد، اظهار کرد: دلیل اصلی نوسان قیمت در بازار سکه عرضه و تقاضاست و اگر بازار آتی سکه دوباره فعال شود، بخش قابل توجهی از نقدینگی وارد این بازار مالی شده و از تقاضای خرید و فروش فیزیکی سکه کاسته می شود و به این ترتیب نیاز به ضرب سکه از سوی بانک مرکزی برای مدیریت عرضه و تقاضا وجود نخواهد داشت.

آمادگی زیرساخت‌های بورس کالا برای معاملات مسکن

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: طرح پیش‌فروش متری مسکن، از روش‌های رایج جهانی تأمین مالی پروژه مسکن است و هدف از آن این است که مردم با هر توان مالی بتوانند صاحب‌خانه شوند. این خرید می‌تواند از یک متر آغاز شود و به ۱۰ متر و حتی کل ساختمان برسد و با این کار برای آینده خود سرمایه‌گذاری کند.

مصطفی صفاری افزود: طرح پیش‌فروش متری مسکن برای خریدار این قابلیت را هم دارد که در زمان فروش می‌توانند متراژ آپارتمان خود را تبدیل به پول نقد کنند. این طرح، پروژه بسیار مناسبی است که قبلاً به‌صورت غیررسمی در شهر قم انجام‌شده و موفقیت‌آمیز بوده است، اکنون نیز به کمک بورس کالا این طرح در حال مکانیزه شدن است تا همه مردم ایران بتوانند در آن سهیم باشند و خانه‌دار شوند؛ من به این طرح بسیار امیدوار هستم.

وی با بیان اینکه زیرساخت های اجرای طرح های فروش مسکن در بورس کالا فراهم است و به نظر می رسد این طرح ها برای مردم نیز جذاب باشد، گفت: اجرای ابزارهای مالی بر پایه مسکن قطعاً برای خیلی از مردم جذاب خواهد بود که با هر مقدار سرمایه‌ای که دارند، بتوانند در بازار مسکن سرمایه گذاری کنند. البته همه این‌ها بستگی به عملکرد افرادی دارد که این پروژه‌ها را انجام می‌دهند اما طرح پیش‌فروش متری مسکن یکی از بهترین روش‌ها برای خانه‌دار شدن است.

سهولت تامین مواد اولیه پتروشیمی با ابزار گواهی سپرده کالایی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: گواهی سپرده کالا در واقع پشتوانه ای است که بر اساس محصول موجود در انبار و به میزان تقاضا صادر شده و علاوه بر امکان دریافت محصول از قابلیت نقدشوندگی و معامله نیز برخوردار است. بنابراین آنچه مسلم است این ابزار مالی در بورس کالا سهولت دستیابی صنایع پایین دستی پتروشیمی به مواد اولیه با هر میزان و حجم را امکان پذیر می کند.

سید محمد امین در خصوص نحوه عرضه و کشف قیمت ها در صدور گواهی سپرده کالا گفت: معاملات گواهی سپرده در بازار مالی صورت می گرد و کشف قیمت پایه نیز از طریق دفتر صنایع تکمیلی و با استفاده از فاکتورهای نرخ ارز در سامانه نیمایی و نرخ محصول در بازار جهانی محاسبه شده و رعایت کف و سقف قیمت نیز اجتناب ناپذیر است.

زعفران نگین و پوشال را برای تحویل آبان ماه معامله کنید

در هفته گذشته سررسیدهای جدید قرارداد آتی زعفران پوشال ونگین تحویل آبان ماه ۹۹ راه اندازی شد.

براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، قرارداد آتی زعفران پوشال تحویل آبان ۹۹ از روز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه راه اندازی شده و تا تاریخ ۱۱ آبان ماه قابل معامله خواهد بود.قرارداد آتی زعفران نگین تحویل آبان ماه نیز از روز سه شنبه ۲۷ خرداد ماه راه اندازی شده و تا تاریخ ۱۸ آبان ماه قابل معامله خواهد بود.

پذیرش محصول ۶ شرکت در بورس کالای ایران

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد مقدار ۳ هزار تن شمش زاماک تولید شرکت پترو اکسید سما، کالای مقاطع فولادی( نبشی و ناودانی) تولید صنایع تولیدی نورد گرم فلز، سیمان تولید شرکت سیمان لارستان و سیمان تولید شرکت سیمان سفید ارومیه، کالای ریل آهن شرکت ذوب آهن اصفهان، کالای تولوئن تولیدی شرکت پتروشیمی بندرامام پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها