به گزارش «کالاخبر»، روزی که مسئولان عزم خود برای تعطیلی بورس آتی سکه را جزم کردند، بر این باور بودند که روند صعودی قیمت سکه را متوقف خواهند کرد اما اکنون برای خرید هر سکه باید دو برابر دو سال پیش هزینه کرد. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه، معتقد است تحلیل چنین بازارهایی می‌تواند نبض بازار را نشان دهد و در مواقع ضروری به‌عنوان زنگ خطر برای مسئولان باشد اما آن‌ها از چنین امکانی استفاده نکردند. 
در ادامه این گفتگو را بخوانید:
*دو سال از توقف معاملات آتی سکه سپری شد، این اتفاق چه تأثیری بر روند بازار سکه گذاشته است؟
مهم‌ترین نکته این است که باید از موقعیت‌های بسیار خوبی که در بازار سرمایه و فضای اقتصادی به وجود می‌آید، بیشترین استفاده را انجام دهیم. بازارها و بورس‌ها کنار هم معنا پیدا می‌کنند و همدیگر را تکمیل می‌کنند. حذف یکی از این بازارها که متأسفانه درباره معاملات آتی سکه اتفاق افتاد، نقطه‌ضعفی برای بازار سرمایه تلقی می‌شود. مرور زمان به مسئولانی که چنین تصمیم اشتباهی را گرفتند، اثبات کرد تعطیلی بازار آتی سکه نقشی در روند صعودی قیمت سکه نداشته است و سکه ۴ میلیون تومانی اکنون از مرز ۸ میلیون تومان هم عبور کرده است.
*آیا زمان بازگشایی بازار آتی سکه فرارسیده است؟
مرور زمان ثابت کرد با توقف فعالیت بورس آتی سکه، نه‌فقط قیمت‌ها کاهش پیدا نکرد بلکه فشار خرید و نقدینگی زیادی وارد بازار و اوراق بهادار شد و سطح انتظارات افزایش یافت. راه‌اندازی دوباره بازار آتی سکه و اختیاراتی که در کنار آن وجود دارد باعث می‌شود قیمت واقعی سکه به‌صورت شفاف و در اتاق‌های شیشه‌ای تعیین شود. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که لازمه فضای کسب‌وکار سرمایه، وجود سفته‌بازان و سوداگران است و آن‌ها نیز به نقد شوندگی و شفافیت قیمت‌ها کمک می‌کنند، آن‌ها از فرصت‌ها به‌خوبی استفاده می‌کنند و برآیند و سرعت سفارش‌ها و خرید آنان باعث خواهد شد تا دامنه نوسانات قیمت به حداقل برسد. نمی‌توان این افراد را فیلتر کرد و پافشاری کرد که فقط افرادی که نگاه بلندمدت به این بازار دارند، مجاز به حضور در بازار آتی سکه هستند و بقیه را بیرون از بازار کنیم. چنین نگاهی، مغایر با اصول اقتصاد و سرمایه‌گذاری است زیرا حضور سفته‌بازان جزو لاینفک بازارهای مالی محسوب می‌شود. البته حضور این افراد مانند تیغ جراحی است که ممکن است در دست جراح ناسالم قرار بگیرد. باید از این ابزارها درست استفاده کرد و خوشبختانه با زیرساخت‌هایی که وجود دارد شرایط راه‌اندازی مجدد بازار آتی سکه وجود دارد.
*مردم عادت کرده‌اند نقدینگی خود را تبدیل به سکه و طلا کنند، چگونه می‌توان آن‌ها را به سمت چنین بازارهایی سوق داد؟
مردم شناخت چندانی از بازار آتی سکه ندارند و همین نکته، از دلایل تأثیرگذار در تعطیلی ناگهانی آن بود. زمانی خریدوفروش اوراق در بورس برای مردم بی‌معنی بود و هیچ‌کس با آن آشنا نبود اما به دلیل کثرت و حضور فعال سرمایه‌گذاران به مردم آموزش داده شد که یکی از راه‌های درآمد و سودآوری خریدوفروش اوراق است. مرور زمان این آموزش را به آن‌ها داد و باعث فرهنگ‌سازی شد. یکی از راه‌های فرهنگ‌سازی ایجاد بازارهای متنوع و مختلف است، اگر بازاری مانند آتی سکه تعطیل شد در حقیقت دسترسی به دانش روز و فن‌آوری‌های جدید، کند و متوقف می‌شود.
از طرف دیگر بازار آتی به دلیل ارایه چشم انداز، می تواند به مسوولان در مدیریت بازارها کمک کند. برای مثال، یکی از نشانه‌های تلاطم در بازار ارز طی سال ۹۷ در همین معاملات آتی سکه خود را نشان داد، قطعاً این بورس مسبب آن نبود اما نوسان قیمت در آتی سکه نشان داد که اقتصاد کشور نیز در حال رفتن به سمت نوسان است و همین می‌توانست برای مسئولان مانند زنگ خطر عمل کند و نبض بازار را به آن‌ها نشان دهد. این اتفاقی است که در بازار نفت نیز رخ می‌دهد و همه سرمایه‌داران و مسئولان از هم‌اکنون می‌دانند قیمت نفت در دو ماه آینده به صورت حدودی چگونه خواهد بود، چون با تحلیل معاملات نفت برنت در بورس های جهانی می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت نفت رو به بالا حرکت می‌کند یا به پایین. وقتی فضای عرضه و تقاضای وسیع ایجاد شود، هیچ فرد و گروهی نمی‌تواند به‌تنهایی بر فضای بازار تأثیر گذارد و تأثیرگذاری یک‌سویه مرتفع می‌شود.
*تأثیر روانی تعطیلی بازار آتی سکه بر فضای بازار چیست؟
متأسفانه نتیجه برخی تصمیمات مسئولان باعث کند شدن و حتی توقف و شکست می‌شود مانند بازار آتی سکه که باوجود رشد بسیار قابل‌توجه و چند هزار برابری که در پایان سال ۹۶ داشت اما ناگهان متوقف شد. امیدوارم مسئولان در زمینهٔ راه‌اندازی دوباره بازار آتی سکه بازنگری ضروری را انجام دهند چون مزیت‌های فعالیت مجدد آن نصیب کل اقتصاد کشور خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها