تالار جدید

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که «عرضه موفق ریل ملی برای نخستین بار»،«استقبال قطعه سازان از عرضه خودرو در بورس»،«لزوم بازگشایی قوی بازار آتی سکه»، « بهره گیری بیشتر از ظرفیت بورس کالا در بازار زعفران»، « تعادل قیمت زنجیره فولاد با عرضه سنگ آهن در تالار نقره ای» از مهم ترین عناوین آن ها بود.

ذوب آهن با ریل به بورس آمد 

به گزارش "کالاخبر" شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ حدود یک ماه پیش بود که براساس اطلاعیه بورس کالای ایران، محصول ریل آهن شرکت ذوب آهن اصفهان در بورس کالا پذیرش و براساس اعلام قبلی، چهارشنبه ٢٥ تیرماه نخستین عرضه ریل آهن در بازار فیزیکی رقم خورد که در نهایت ۶۶۰ تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت.

ریل تولیدی ذوب آهن در چهار کلاس ریل مورد نیاز راه آهن ، مترو ، معدن و حمل و نقل داخلی کارخانه ها در بورس کالا عرضه می شود.

بازگشایی قدرتمند بازار آتی سکه

احمد بیات کارشناس بازار سرمایه معتقد است، بررسی ها از روند قیمت سکه به وضوح نشان داد که درست با توقف معاملات آتی سکه در شهریور٩٧، نقدینگی که جذب این ابزار مالی شده بود راهی بازار نقدی شد و طی این دوران نیز به دلیل نبود بازاری برای جذب نقدینگی سرگردان، شاهد رشد مستمر بهای سکه بوده ایم.

وی گفت: با این تفاسیر دیدگاه کارشناسانی که آن زمان بر لزوم توسعه و گسترش بازار آتی سکه تاکید می کردند به میان می آید و به نظر می رسد این بار باید متولی بازار طلای کشور یعنی بانک مرکزی مسیر امتحان شده در بازارهای بین المللی یعنی توسعه بازارهای مالی و معاملات قراردادهای آتی سکه و همچنین گواهی سپرده سکه را در دستور کار قرار دهد. 

استقبال از عرضه خودرو

محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با استقبال از عرضه خودرو در بورس کالا گفت: کشف قیمت محصولات مختلف از جمله خودرو در فضای شفاف بورس کالا که رقابت و مکانیسم عرضه و تقاضا در آن حرف اول را می زند، بهترین مسیر برای تقویت تولید کشور است و از این رو انجمن قطعه سازان از عرضه خودرو در بورس کالا استقبال می کند.

او افزود؛ با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت می‌تواند بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود که این مسئله ۱۰۰ درصد به نفع خودروسازان و قطعه سازان و حتی مصرف کنندگان خواهد بود، از سویی در گذشته نیز خودروسازان در چند نوبت محصولات خود را در بورس کالا عرضه کرده‌اند و آن عرضه ها نیز اتفاقا با موفقیت همراه بوده است.

بهره گیری بیشتر از ظرفیت های بورس

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران و فعال باسابقه بازار زعفران معتقد است که دولت می تواند حمایت خود از فعالان بازار زعفران را در قالب یک طرح جامع با در نظر گرفتن همه جوانب به خصوص مباحث مربوط به توسعه مصرف و ساماندهی بازارهای هدف عملیاتی کند.

علی شریعتی مقدم افزود: بعد از افزایش مصرف که یک راهبرد جدی است، موضوع ساماندهی بازار و رسیدن به قیمت های متعادل نیز نکته مهم دیگری است که مطرح بوده تا قیمتی منصفانه هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف کنندگان تعیین شود؛ در این زمینه باید از ظرفیت های بورس کالا بیشتر بهره برد.

تعادل قیمت زنجیره فولاد با عرضه سنگ آهن در بورس

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مورد نظام قیمت گذاری معتقد است با عرضه سنگ آهن و فـرآورده های فولاد در بورس کالا، مسأله مهم کشف قیمت محصولات زنجیرۀ فولاد تکمیل می گردد به عبارت دیگر هدف و فلسفۀ اوّلیۀ تشکیل بورس کالا خروج از قیمت گذاری دستوری بوده است. زیرا اقدامات غیر کارشناسانه در بخش معادن سنگ آهن و قیمت فولاد در گذشته موجب گردیده، به علت عدم کشف قیمت کلّی زنجیـرۀ تولید فولاد در بورس کالا ، بخش های تولیدی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از غیر واقعی بودن قیمت ها آسیب پذیر باشند.

تقی زاده افزود: به نظر می رسد با پیشرفت هایی که بورس کالا کرده، امروز در جایگاهی قرار دارد که دولت و صنایع می توانند برای کشف قیمت ها به آن اعتماد کنند؛ محصولات استراتژیک از جمله تولیدات زنجیرۀ فولاد راهی جزء کشف قیمت واقعی در بورس کالا را ندارند و وصل کردن کل قیمت های زنجیرۀ فولاد به یک محصول، منطقی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها