تالار

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که «کمبود عرضه و نبود نظارت، ۲ مشکل اصلی بازار فولاد»، « حذف رانت با عرضه قیر رایگان در بورس کالا»، «جای خالی معاملات آتی و گواهی سپرده در حوزه فولاد»، «مکانیسم بازار کلید حل مشکلات زنجیره فولاد»، «مزایای ویراژ خودرو در بورس کالا چیست؟»،« موفقیت تامین مالی ۳۰ هزار میلیارد ریالی فولاد مبارکه از مسیر بورس کالا» و «پذیرش محصول ۹ شرکت جدید در بورس کالا» از مهم ترین عناوین آن ها بود.

کمبود عرضه و نبود نظارت، ۲ مشکل اصلی بازار فولاد

به گزارش «کالاخبر»، رضا محتشمی پور معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران به دلایل ایجاد التهاب در بازار فولاد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کمبود عرضه مواد اولیه فولاد در بورس کالا باعث ایجاد التهاب در بازار شده که ریشه این اتفاق به نداشتن متولی برای تنظیم بازار فولاد برمی گردد.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه کاهش عرضه ها در بورس را بارها در گزارش ها و جلسات به نهادهای متولی اعلام کرده ایم، افزود: امروز میزان کف عرضه محصولات در بورس رعایت نمی شود اما هیچ نهادی پاسخگو نیست.

حذف رانت با عرضه «قیر رایگان» در بورس کالا

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مصوبه مجلس برای توزیع قیر رایگان رانت بزرگی را برای پیمانکاران پروژه‌های عمرانی به‌وجود می‌آورد، گفت: اگر در فرایندی شفاف هر نهاد یا مجموعه‌ای که متقاضی دریافت قیر برای پروژه عمرانی است، قیر را از بورس کالا خریداری کند و پول قیر خریداری شده را از دولت بگیرد، رانت توزیع قیر به‌طور کامل از بین می‌رود.

سید امیر سیّاح تصریح کرد: علاوه بر رانتی که توزیع قیر رایگان به وجود می‌آورد، کیفیت آسفالت هم در نهایت کاهش می‌یابد. اگر در فرایندی شفاف هر نهاد یا مجموعه‌ای که متقاضی دریافت قیر برای پروژه عمرانی است، قیر را از بورس کالا خریداری کند و پول قیر خریداری شده را از دولت بگیرد، رانت توزیع قیر به‌طور کامل از بین می‌رود.

جای خالی معاملات آتی و گواهی سپرده در حوزه فولاد

یک کارشناس اقتصادی گفت: یکی از راه های درمان التهاب بازارهای کالایی در دنیا، استفاده از ابزارهای مالی است که با توجه به آنکه زیرساخت های بکارگیری از ابزارهایی چون معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی در بورس کالا وجود دارد، برای مثال یک مصرف کننده فولاد از امروز می تواند برای چند ماه آینده قرارداد آتی فولاد منعقد کند و از رشد قیمت و یا نرسیدن محصول به دستش، نگران نباشد.

علی قنبری با اشاره به تحولات این روزهای بازار فولاد، اظهار کرد: اینکه یک محصول علاوه بر عرضه در بورس کالا امکان عرضه خارج از بورس را نیز داشته باشد، باعث می شود شاهد تفاوت های قیمتی و برهم خوردن نظم بازار باشیم. از این رو وزارت صمت باید بر عرضه کافی و مستمر فولاد در بورس نظارت نماید تا التهاب قیمتی در این بازار فروکش کند.

«مکانیسم بازار» کلید حل مشکلات زنجیره فولاد

عباس آرگون عضو نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران معتقد است، برای جلوگیری از مشکلات به وجود آمده در زنجیره فولاد، قیمت را باید بازار تعیین کند. برای این کار، باید نهاده‌ها به قیمت واقعی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا در نهایت اختیار تعیین قیمت به سازوکار عرضه و تقاضا در بورس سپرده شود. در این صورت است که قیمت به‌درستی کشف می‌شود و سود غیرواقعی و کاذب نصیب عده‌ای اندک نمی‌شود.

مزایای ویراژ خودرو در بورس کالا چیست؟

محمدجواد شاهجویی، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند علاوه بر کم‌رنگ کردن جذابیت‌های بازار سوداگری، میزان تقاضای خرید خودرو صفر را به میزان تقاضای واقعی و مصرفی نزدیک کرده و همچنین سبب کشف قیمت واقعی خودروها در یک فضای شفاف و رقابتی شود. وی معتقد است: با عرضه خودرو صفر در بورس کالا، رفته‌رفته قیمت‌هایی را که مراجعی چون برخی سایت‌های اینترنتی و مافیای قیمت‌گذاری خودرو تعیین می‌کردند از بین می‌رود و مابه‌التفاوت قیمت مصوب کارخانه و قیمت کشف‌شده به‌جای آنکه به‌حساب دلالان این بازار واریز شود، می‌تواند صرف منابع نوسازی ناوگان عمومی حمل‌ونقل در کشور شده و موجبات منتفع شدن همه مردم از این منابع را فراهم کند.

موفقیت تامین مالی ۳۰ هزار میلیارد ریالی فولاد مبارکه از مسیر بورس کالا

مرحله سوم عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد ورق گرم نوردیده شرکت فولاد مبارکه اصفهان به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال در حالی طی هفته جاری در بورس کالای ایران انجام شد که کل این اوراق در عرضه چند دقیقه به فروش رسید. به این ترتیب فولاد مبارکه اصفهان طی سه مرحله انتشار این اوراق موفق شد از مسیر بورس کالای ایران ۳۰هزار میلیارد ریال جذب نقدینگی کند.

پذیرش محصول ۹ شرکت جدید در بورس کالا

این گزارش می افزاید؛ در هفته ای که گذشت محصول ۹ شرکت جدید در بازار اصلی و فرعی بورس کالای ایران پذیرش شد؛ به طوری که مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران طی صدور اطلاعیه های مجزا، از پذیرش شمش، ناودانی و میلگرد فولادی، شمش روی، سیمان و تیرآهن، ۹ شرکت در بازار اصلی و فرعی این بورس خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها