تنش عربستان و ترکیه

دولت عربستان به طور جداگانه با کسب و کارهای مختلف در این کشور تماس گرفته و به آنها دستور داده با شرکت های ترک معامله نکرده و هیچ محصول ساخت ترکیه را خریداری نکنند.

به گزارش 《کالاخبر》به نقل از تسنیم، میدل ایست مانیتور نوشت: عربستان سعودی جهت تقویت تحریم غیر رسمی خود علیه ترکیه، فشار بر کسب و کارهای داخلی را برای عدم تجارت با این کشور و صنایع آن افزایش داده است. توقیف کامیون های حامل محصولات ترک، تنش ها بین دو کشور را شدیدتر کرده است.

مقامات ترکیه مدعی شدند، عربستان سعودی مانع عبور کامیون‌های حامل میوه و سبزیجات تازه از مرز عربستان شده است.

روزنامه ترکیه ای دونیا گزارش داد دولت عربستان به طور جداگانه با کسب و کارهای مختلف در این کشور تماس گرفته و به آنها دستور داده با شرکت های ترک معامله نکرده و هیچ محصول ساخت ترکیه را خریداری نکنند. دولت عربستان هر شرکتی را که از این دستور سرپیچی کند جریمه خواهد کرد.

در گزارش این روزنامه آمده است:« عربستان سعودی با توجه به تحریم های سازمان تجارت جهانی نمی تواند این سیاست را رسماً اعلام کند».

عربستان همچنین قراردادهای استخدام ملیت های رده بالای ترک را که در این کشور کار می‌کنند لغو کرده است. ترکیه قصد دارد در صورت ادامه این شرایط به سازمان تجارت جهانی شکایت و ادعای خسارت کند.

روابط بین ترکیه و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات متحده عربی طی چند سال گذشته به خاطر اختلاف در اهداف سیاست خارجه تیره شده است.

یک مسئله مورد اختلاف دیگر بین آنکارا و ریاض قتل روزنامه نگار جمال خاشقچی در اکتبر ۲۰۱۸ است که در کنسولگری عربستان در استانبول صورت گرفت. در حالی که عربستان سعودی مسئولیت این کار را برعهده نگرفته ولی ترکیه اصرار دارد مدارکی دارد که نشان می‌دهد این قتل به دستور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صورت گرفته است.

عربستان سال گذشته چندین کامیون حامل منسوجات و مواد شیمیایی را که از ترکیه می آمد در مرز متوقف کرد. مقامات عربستان همچنین نام «امپراتوری عثمانی» را در کتابهای درسی دانش آموزان به «اشغالگران عثمانی» تغییر داده و در سال جاری نماد سلطان سلیمان عثمانی را از خیابانی در ریاض برداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها