3_0.jpg

همگام با کاهش شدید ارزش معاملات در بورس تهران، معاملات آتی سکه در بورس کالا با رشد ۱۶۶ درصدی مواجه شد. در عین حال در همین مدت معاملات اوراق مشارکت هم ۷درصد رشد کرده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، سهامداران در بهار امسال ۸.۲درصد زيان كردند و در همين مدت بيش از ۱۰ميليارد دلار از ارزش سهام شركت‌های بورس كاسته شد. دولت اميدوار بود به‌دليل مشوق‌هايی كه برای مسكن درنظر گرفته است، بخشی از نقدينگی به سمت بازار مسكن به‌عنوان پيشران اقتصادی حركت كند اما آمار معاملات وام‌های بانكی در بخش مسكن نشان می‌دهد كه در بهار امسال مقدار وام‌های مسكن خريداری شده توسط مردم فقط ۶درصد رشد كرده است.

در عين حال به دنبال كاهش نرخ سود بانكی تا ۱۵درصد در هفته گذشته برخی كارشناسان تحليل می‌كنند كه اين سياست دولت منجر به جذب نقدينگی به سمت بازار سرمايه نخواهد شد و در شرايطی كه اقتصاد همچنان در حال ركود و تورم در حال كاهش است، سرمايه‌گذاران ترجيح می‌دهند دارايی‌هايشان را در بازار اوراق با درآمد ثابت و همچنين دارايی‌هايی امن‌تر مانند طلا سرمايه‌گذاری كنند.

اتفاقا آمار‌های موجود سخن كارشناسان را تأييد می‌كند. براساس اين اطلاعات حجم معاملات اوراق صكوک و اسناد خزانه در فصل بهار ۷درصد رشد كرده و وضع صندوق‌های سرمايه‌گذاری كه در اوراق با درآمد ثابت سرمايه‌گذاری می‌كنند هم بسيار بهتر از صندوق‌هايی است كه در سهام سرمايه‌گذاری كرده‌اند. در عين حال در اين مدت قيمت هر سكه بهار آزاد ۲.۱درصد افزايش يافته است.

همگام با رشد قيمت سكه در بازار‌های نقد، معاملات آتی سكه نيز در بورس كالا با رشد زيادی در فصل بهار مواجه شد به‌طوری كه براساس اطلاعات موجود سرمايه‌گذاران در ۳ماهه فصل بهار ۶۸۰۰ميليارد تومان سكه، معادل ۲ميليارد دلار خريداری كرده‌اند كه اين مقدار به لحاظ حجم ۱۶۶درصد و به لحاظ ارزش ۱۸۸درصد رشد نشان می‌دهد.

مجموع معاملات سال قبل در فصل بهار ۲۳۰۰ميليارد تومان بود. برخی كارشناسان پيش‌بينی می‌كنند به‌دليل افزايش قيمت جهانی هر اونس طلا در بازار‌های جهانی و وقوع تحولات سياسی در دنيا مانند جداشدن انگليس از اتحاديه اروپا، قيمت سكه در بازار جهانی و همچنين در بازار‌های داخلی با افزايش روبه‌رو شود. برخی تحليلگران خارجی بر اين باورند كه قيمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با توجه به وقوع تحولات جديد در اتحاديه اروپا پتانسيل رشد تا ۱۴۰۰دلار در هر اونس را دارد.

 

منبع: همشهری

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها