تالار

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که «تاکید رییس جمهور بر لزوم تقویت بورس کالا»، «اعلام اهمیت رشد عرضه محصولات در بورس از سوی دو نماینده مجلس»، «تعادل بازار آلومینیوم با افزایش حجم عرضه ها» و «پذیرش یک قطعه زمین و دو واحد تجاری در بازار فرعی بورس کالا» از مهم ترین آن ها بود.

تقویت بورس کالا 

به گزارش کالاخبر، رئیس جمهور هفته گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: باید با اصلاح مسیر تولید، توزیع و تعریف فرآیندها در این زنجیره، در روند تعیین قیمت کالاها شفاف سازی انجام گیرد و در این زمینه بورس کالا باید تقویت شود و با شفافیت عرضه و تقاضا و خارج کردن عملیات سفته بازانه، قیمت کالاهای تولیدی کشور را به سطح منطقی برساند.

تعادل بازارها با تقویت سمت عرضه 

دو نماینده مجلس شورای اسلامی بر لزوم افزایش عرضه محصولات مختلف از جمله فولاد در بورس کالا و نظارت دقیق بر حجم عرضه ها و همچنین مصرف مواد اولیه در چرخه تولید پس از تحویل محصولات تاکید کردند که این دو رویداد می تواند نقش موثری در برقراری تعادل بازارها ایفا کند.

سید البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه عرضه کالاهای مختلف اعم از محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا، شفافیت قیمتی و جلوگیری از سواستفاده های احتمالی را به دنبال دارد، گفت: عرضه محصولات مختلف در بورس می تواند ضمن حمایت از مصرف کننده، دست سودجویان را از سود تولیدکننده کوتاه کند و دولت و مجلس باید به منظور برقراری تعادل در بازارها، فعالان صنایع از جمله تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را به سمت ورود به بورس کالا تشویق کنند.

همچنین حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: نوساناتی که این روزها در بازار فولاد شاهد هستیم، علاوه بر تاثیرگذاری نرخ ارز بر این بازار به کاهش میزان عرضه فولادسازان در بورس کالا نیز مرتبط است به طوری‌که به دلیل مداخله وزارت صمت در قیمت‌ها، عرضه‌ها در بورس کاهش یافته است؛ اما برای ایجاد تعادل در بازار باید وزارت صمت بر عرضه کافی این محصولات در بورس نظارت بیشتری اعمال کند.

رشد عرضه ها عامل تعادل بازار آلومینیوم

یک فعال حوزه آلومینیوم، تعادل بازار آلومینیوم را مطلوب ارزیابی کرده و معتقد است: افزایش حجم عرضه ها در بورس کالا باعث شده در بازار این فلز، عرضه و تقاضا تا حدود زیادی به تعادل نزدیک شوند.

مهدی فرهانی مدیرعامل شرکت پرتو آلیاژ پارس اظهار داشت: بورس کالا از حیث عرضه و تقاضا، به عنوان نمادی از شفافیت قیمت مطرح شده که با توجه به عرضه‌های اخیر این موضوع بیشتر نمود پیدا کرده است. علت ایجاد شفافیت در این بازار آن است که در بازار داخل به پیروی از افزایش نرخ ارز، قیمت پایه آلومینیوم نیز در بورس کالا افزایش می‌یابد اما در همین زمان خوشبختانه شاهد رشد عرضه ها در بورس هستیم که این امر به تعادل بازارها کمک کرده است. 

میهمانان جدید بازار فرعی

مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران هفته گذشته با صدور اطلاعیه های مجزا از پذیرش یک قطعه زمین و دو باب واحد تجاری در بازار فرعی این بورس خبر داد. براساس اطلاعیه مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالا، کمیته عرضه یک قطعه زمین با کاربری مسکونی – تجاری متعلق به بانک اقتصاد نوین که عرضه کننده آن، شرکت سرمایه گذاری عمران و توسعه پایدار ایرانیان خواهد بود را پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و پنجاه و نهمین جلسه کمیته عرضه  مورخ ۱۳۹۹.۰۴.۳۱ در بازار فرعی پذیرش کرد.

همچنین، دو باب واحد تجاری متعلق به بانک اقتصاد نوین  نیز پس از بررسی مدارک  و مستندات در بازار فرعی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها