حسین نوروزی زاده

حسین نوروزی زاده مدیر بورس کالا و انرژی شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد اعتقاد دارد که رشد خیره کننده حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی در چهار ماهه ابتدایی سال جاری نویدبخش روزهای پررونقی برای چهارمین بورس کشور است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، حسین نوروزی زاده مدیر بورس کالا و انرژی شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد با بیان این مطلب و در بررسی بیشتر بورس انرژی در سال جاری گفت: آمارها نشان می‌دهد ارزش معاملات بورس انرژی در بازار فیزیکی که اصلی‌ترین رینگ معاملاتی این بورس است در ۴ ماهه منتهی به ۳۱ تیرماه ۹۹ به رقم تاریخی ۲۹ هزار ۵۸۲ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد و از ابتدای شکل‌گیری بورس انرژی تا به امروز بی‌سابقه است.

نوروزی زاده افزود: تنها در تیرماه امسال ارزش معاملات فیزیکی بورس انرژی به رقم بی سابقه ۱۱ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان رسیده که بالاترین رکورد ارزش مبادلات ماهانه این بورس در طول یکسال گذشته است؛ همچنین بنابر اظهارات رئیس اداره پذیرش و بازاریابی بورس انرژی از لحاظ آماری عملکرد پذیرش محصولات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۱۸۵ درصدی را به خود دیده است.

استقبال از عرضه فرآورده‌های نفتی

وی اضافه کرد: با احتساب تعداد پذیرش‌های صورت گرفته تا تیرماه۹۹، تعداد ۱۵۵ کالا در بازار هیدروکربوری به همراه ۴۶ نیروگاه در بازار برق بورس انرژی ایران پذیرش ‌شده که این روند موید افزایش روزافزون اقبال و اعتماد فعالان و تولیدکنندگان کالاهای انرژی محور به عملکرد این شرکت است.

این کارشناس بورس انرژی در خصوص عرضه نفت در این بازار تصریح کرد: هرچقدر که عرضه نفت خام در بورس انرژی با دشواری های عدیده ای همراه بود و تحریم‌های آمریکا هم مزید بر علت شد، ولی عرضه فرآورده های نفتی چه در رینگ داخلی و چه در تالار صادراتی با استقبال مناسب خریداران بالاخص در کشورهای همسایه روبرو شده است.

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک پاسارگاد توضیح داد: شاید بتوان افزایش قیمت ارز در کشور را یکی از عوامل رشد ارزش معاملات در بورس انرژی دانست، اما نباید از این مهم غافل شد که تعهد شرکت ملی پالایش و پخش و سایر عرضه‌کنندگان به عرضه‌های منظم که سبب جلب اعتماد خریداران در خصوص تداوم این بازار شده، نقش بسزایی در رشد حجم و ارزش معاملات داشته است.

وی ادامه داد: از سویی حذف بروکراسی های غیرضروری، سخت‌گیری های بی مورد و تسهیل در انجام فرایند پذیرش محصولات، همچنین صدور کد معاملاتی برای مشتریان خارجی توسط شرکت بورس انرژی و سمات نقش قابل توجهی در رونق بازار فیزیکی بورس انرژی بالاخص رینگ صادراتی داشته است.

تجربه موفق ابزارهای بورس انرژی در رشد اقتصاد

وی افزود: از منظری دیگر بدون تردید استفاده از ابزارهای مالی متنوع و جدید جایگاه بورس انرژی در بازار سرمایه کشور را تثبیت و تقویت خواهد کرد. ابزارهایی مانند قرارداد سلف موازی استاندارد، معاملات کشف پریمیوم، قرارداد گواهی ظرفیت، صندوق سرمایه گذاری پروژه و مظنه یابی متعهد پذیره نویسی اوراق با درآمد ثابت، تجربه موفقی برای رشد و توسعه اقتصاد کشور در بستر بورس انرژی خواهد بود. به عنوان نمونه می‌توان به تامین مالی قابل توجه دولت از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی اشاره کرد که در ۱۳ سررسید منتشر و اجرایی شد.

نوروزی زاده در مثبت دانستن عملکرد این اوراق اضافه کرد: همانطور که می دانید انتشار و معاملات اوراق سلف موازی استاندارد دارای مزیت‌های قابل توجهی از جمله تسهیل در تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی، وجود بازار ثانویه و امکان معامله مجدد قراردادهای سلف، قابلیت اعمال اختیار خرید و فروش و پوشش ریسک، قدرت نقدشوندگی قبل از سررسید قرارداد از طریق بازار ثانویه و مباحث مربوط به معافیتهای مالیاتی است که این ابزار مالی اسلامی را برای تولیدکنندگان بسیار جذاب می‌کند.

کرونا بر معاملات بورس انرژی اثر نکرد

نوروزی زاده تاکید کرد: نگاهی به حجم و ارزش معاملات هفته های گذشته بورس انرژی نشانگر آن است که محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا تاثیری در معاملات بورس انرژی نداشته است؛ اما نمی توان به قطعیت این روند را ادامه‌دار دانست. کاهش سفرهای تابستانی در کشور، تقاضای فصلی بنزین را تحت تاثیر قرارخواهد داد. همین وضعیت با درصد وقوع بالا، کشورهای هدف صادراتی را متاثر خواهد کرد و در صورت وقوع چنین رخدادی حجم عرضه های صادراتی به دلیل مازاد تولید در کشور افزایش داشته و در طرف مقابل کاهش سطح تقاضا به دلیل محدودیت‌های کرونایی را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: البته با تمام اتفاقات مثبتی که در یکسال گذشته برای بورس انرژی و معاملات آن افتاده است، اما جایز نیست که  از کمبودها و مشکلات بر سر راه معاملات این بورس به سادگی گذشت. همچنان یکی از بزرگترین معضلات عملیاتی رینگ صادراتی بورس انرژی عدم امکان نقل و انتقال بدون دغدغه مبلغ معامله و دریافت و پرداخت وجه پیش پرداخت است؛ همچنین محیا نبودن سامانه معاملات مستقل از جمله معضلاتی است که مشارکت‌کنندگان در این بازار را با مشکلاتی مواجه کرده است.

این کارشناس بورس کالا و انرژی بیان کرد: درست است که نوسانات شدید نرخ ارز در بخش کلان اقتصاد تاثیر زیادی بر حجم عرضه و تقاضای هفته های گذشته نداشته است، ولی ادامه این روند، جذابیت بازار فرآورده های نفتی کشور را برای خریداران مخصوصا در کشورهای همسایه کمرنگ خواهد کرد و به یکی از دغدغه های اصلی فعالین در این حوزه تبدیل شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها