منصور قدیمی عضو انجمن پلیمر

عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با بیان عوامل ایجاد آرامش نسبی در بازار مواد پلیمری به ارائه راهکارهایی برای ایجاد ثبات با دوام در این بازارها پرداخت.

به گزارش «کالاخبر»، منصور قدیمی، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و عضو انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، در گفت و گو با خبرنگار اینپیا در بیان ریشه‌ها و عواملی که باعث کاهش التهابات بازار مواد اولیه پلیمری شد، گفت: یکی از مهم ترین عواملی که منجر به ایجاد آرامش نسبی در بازار شد، گریدبندی و ردیابی محموله هایی بود که از پتروشیمی ها بارگیری می شوند، چرا که این عامل باعث شد خیلی از دلالی ها بخاطر ترس از ردیابی و پیگیری کاهش یابد و همچنین خرید و فورش کدها نیر کم شد.

وی توضیح داد: بحث واردات مواد اولیه و سهمیه بندی از طریق طرح افق نیز در این مسیر موثر بود هر چند التهابات هنوز تمام نشده بلکه مقداری کاهش یافته و حتی می بینیم بر خی روزها رقابت ها بالاتر است.

قدیمی در خصوص کاهش سهمیه ها گفت: کاهش سهمیه ها قرار بود از هفته پیش اجرا شود ولی به روزهای آتی موکول شد و از این پس شفافیت ها در خرید و عرضه بیشتر پیگیری می شود.

این فعال اقتصادی در خصوص تاثیر ثبت تنها یک فاکتور در سامانه افق اظهار کرد: تا زمانی که باز خواست نشود و درگیری نشود، دلال ها ترجیح می دهند خریدهای خود را انجام دهند و نهایتا اگر نتوانند ثبت فاکتور کنند، سهمیه آن ها حذف یا کم می شود، بنابراین فعلا تاثیری نداشته است.

قدیمی در خصوص مزایای طرح افق نیز گفت: اگر طرح افق به درستی اجرا شود، می‌تواند در ایجاد شفافیت و سامان دادن بازار بسیار کمک کند اما مرحله اول اجرای صحیح این طرح ثبت درست فاکتور توسط مصرف کننده ها و فروشنده ها است و در مراحل بعدی باید کارگاه های زیرپله ای که کد رهگیری برای شناسایی ندارند متوقف شوند. همچنین باید نصب صندوق ها در فروشگاه های خرده فروشی و عمده فروشی اجرا شود و همه این عوامل باهم می تواند به موفقیت طرح افق کمک کنند.

وی تاکید کرد: اگر این طرح به طور کامل و درست با همه این مراحل اجرا نشود و تولید کننده ای که سهمیه دارد بخاطر اینکه نتوانسته فاکتور رسمی صادر کند، نتواند مواد اولیه خود را تهیه کند، کارگاه های زیر پله ای فعال تر می شوند و می توانند سودهای خوبی به این بهانه کسب کنند، پس باید این مسائل به موازات هم جلو برود در غیر این صورت بزرگترین ضربه را تولید کنندگان واقعی می خورند.

به گفته قدیمی، هماهنگ شدن همه تولید کننده ها در برخی صنایع مثل لوله و اتصالات پی وی سی بسیار سخت است چون تعداد شرکت‌های زیر پله ای در این حوزه بسیار بیشتر از تولید کننده گان واقعی است، بنابراین باید با روش‌ها و سامانه‌هایی مثل طرح افق این کنترل صورت بگیرد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: ایجاد ثبات در بازار مواد پلیمری باید با دوام واقعی باشد، اینکه سهمیه کارخانه ها را کم کنند و پی وی سی وارد مچینگ شود، بی فایده است. ثبات واقعی یعنی تولید کننده واقعی هم بتواند مصرف داخل را تامین کند و هم به اندازه صادرات، مواد اولیه برای تولید داشته باشد و هیچ رقابتی هم در بورس ایجاد نشود.

وی ادامه داد: ظرفیت بورس بیشتر از سهمیه های اختصاص داده شده است و ممکن است در بورس رقابتی نشود اما این رقابت به بازار آزاد کشیده می‌شود و در این بازار، قیمت مواد اولیه سیر صعودی را طی می کند.

قدیمی در خصوص راهکارهای پیش رو برای ثبات واقعی و با دوام بازار مواد اولیه پتروشیمی گفت: یکی از این راهکارها این است که پتروشیمی‌ها عرضه های نقدی خود را بیشتر کنند و بالاتر از میزان کف عرضه، به عرضه مواد اقدام کنند، حتی معضلات رقابت ها و التهابات همان چند ماه پیش هم تمام می‌شد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز پتروشیمی ‌ها باید عرضه های نقدی خود را بیشر کنند چرا که عرضه سلف در این شرایط ارزی و تحریم‌ها، این پیام را انعکاس می‌دهد که پتروشیمی ها شرایط خوب و ایده آلی برای تولید و عرضه نقدی ندارند، همین موضوع بازار را آشفته می‌کند اما اگر بیش از نصف عرضه ها به صورت نقدی باشد، جلوی خیلی از مشکلات گرفته می‌شود اما متاسفانه در اوج التهابات، پتروشیمی ها عرضه های نقدی را کم و عرضه سلف را بیشتر کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها