نادر سلیمانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، عرضه متناوب و منضبط محصولات فولادی در بورس کالا را راهکار اصلی آرامش بازار می‌داند.

به گزارش «کالاخبر»؛ نادر سلیمانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص خبر احتمال خروج معاملات فولاد از بورس کالا به فولادبان گفت: هفته گذشته، شایعه شد که عرضه محصولات فولادی پس از سال‌ها به جای بورس کالا در بازار آزاد انجام خواهد شد؛ این موضوع از همان اتفاقات نادری است که فقط در کشور ما رقم می‌خورد و بدون اینکه نظر تولیدکنندگان و فعالان بازار را جویا شوند، روی یک موضوع بحث و اظهار نظر می‌شود.
سلیمانی با بیان اینکه زیرساختی به جز بورس، برای فروش محصولات فولادی وجود ندارد، توضیح داد: احتمالا تصور دولت این است که قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های بخش مسکن مثل فولاد، رشد چشمگیری داشته است. به همین دلیل برای پایین آوردن قیمت‌ها، اگر فولاد همانند سال‌های قبل و تعزیراتی به فروش برسد، قیمت مسکن هم کاهش می‌یابد که این مدل نگاه، قطعا تبعات ناخوشایندی برای بازار خواهد داشت.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تأکید کرد: خروج محصولات از بورس، قطعاً شفافیت را از بین می‌برد و به بازار سیاه هم دامن می‌زند. اینکه ما عرضه محصولات را از بورس که بازاری شفاف است، خارج کنیم و آن را به بازار آزاد بسپاریم به‌طور حتم، تأثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت و چیزی که مدنظر دولت است، محقق نخواهد شد.
به گفته وی، آنچه در کاهش قیمت‌ها مؤثر است عرضه متناوب و منضبط محصولات در بورس و کشف قیمت در بورس است. خارج از این قاعده هر اقدامی انجام شود تأثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت. پیش‌ازاین هم محصولات در بازار آزاد عرضه می‌شد ولی قیمت مسکن همواره رشدی تصاعدی داشته است. وقتی ما یک تجربه شکست‌خورده این‌چنینی را در گذشته داشته‌ایم؛ چرا به ‌اشتباه گمان می‌کنیم تکرار آن نتیجه متفاوتی را خواهد داشت.
سلیمانی تصریح کرد: دولت حتی از زمانی که محصولات فولادی به بورس آمد، باز هم دست از مداخلات خود برنداشت و همواره با تعیین سقف قیمت یا میزان عرضه و اخیراً ابطال معاملات در بازار دخالت کرده است. آنچه اکنون در بازار فولاد به لحاظ افزایش قیمت‌ها و بعضاً رانت‌های ایجادشده برای عده‌ای می‌بینیم، نتیجه همان مداخلات دستوری دولت است. حال در چنین شرایطی باز صحبت از این می‌شود که معاملات فولاد به بازاری غیرشفاف منتقل شود که قابل نظارت نیست. وقتی همه‌چیز به بازار آزاد سپرده شود، چگونه دولت می‌خواهد قیمت‌ها، عرضه و تقاضا و معاملات را نظارت کند؟
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: از ابتدای سال که دولت با ابطال معاملات سعی در مداخله در بازار می‌کرد؛ تولیدکنندگان این اعتراض را داشتند که با این فشارها، عرضه در خارج از سیکل شفاف اتفاق خواهد افتاد. حال دولتی که تا مدتی پیش عرضه شفاف در بورس را زیر ذره‌بین داشت و اجازه اندکی افزایش قیمت را نمی‌داد، امروز از آن‌طرف بام افتاده و اعلام می‌شود که کلاً نظارت‌های خود را با سپردن عرضه به بازار آزاد، حذف می‌کند؛ البته این رویداد شدنی نیست.
سلیمانی ادامه داد: به نظر من این اتفاق، تأثیری در افزایش صادرات فولاد نخواهد داشت. زیرا نمی‌توان بدون در نظر گرفتن نیاز داخلی تمام محصولات تولیدشده را صادر کرد. بنابراین، اینکه فکر کنیم دولت برای تأمین ارز دست به این کار می‌زند، احتمال صحیحی نیست. اگر فرض کنیم که دولت برای صادرات بیشتر این امتیاز را به تولیدکنندگان داده، آن‌وقت با رشد قیمت‌های عجیب و نجومی در بازار داخل مواجه خواهد شد. بنابراین، فدا کردن بازار داخلی برای به دست آوردن ارز بیشتر، منطقی به نظر نمی‌رسد.
وی با اشاره به تولید مازاد در صنعت فولاد، گفت: ما همین‌الان، در بحث تولید فولاد، ۵۰ درصد مازاد داریم و با همین سازوکار قبلی هم این مازاد قابل صادرات است. بنابراین مشکلی برای صادرات در گذشته نداشته‌ایم.
به اعتقاد سلیمانی تصمیمات گذشته مانند تعیین قیمت بر اساس ۹۵ درصد فوب خلیج‌فارس هم حاکی از آن است که زمینه برای صادرات کاملاً مهیا بوده است. مشکل اصلی ما در موضوع صادرات، بحث بازگشت پول است که باید آن مشکل را برطرف کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها