بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که «کلیه محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می شود»، «کرکره معاملات املاک در بورس کالا بالا رفت»، «بورس کالا هزینه معاملات املاک را کاهش می دهد»، «حمایت دولت و فعالان صنعت فولاد از تقویت عرضه ها در بورس کالا»، «سهمیه خریداران پی وی سی در بهین یاب اصلاح شد» و«پذیرش محصول ۷ شرکت جدید در بورس کالا» از مهم ترین آن ها بود.

کلیه محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می شود

به گزارش «کالاخبر»؛ در هفته ای که گذشت، مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت در حاشیه جلسه هیات دولت با حمایت از سازوکار بورس کالا، گفت: بورس، یک شبکه پذیرفته شده است و براساس اصل شفاف سازی و کشف قیمت عمل می کند. بورس، نقطه تلاقی عرضه و تقاضاست و به هیچ وجه کسی سعی در لغو کردن سازوکار بورس ندارد. سرپرست وزارت صمت تاکید کرد که حتما کلیه محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می شود.

حسین مدرس خیابانی توضیح داد: اتفاقی به تازگی بازار فولاد را تحت تاثیر قرار داده است، رشد قیمت ارز بوده چراکه در بورس، قیمت ها متاثر از قیمت های جهانی ضربدر فوب صادراتی است و چون در زمان رشد بهای ارز، مزیت صادرات محصولات بیشتر می شود، همه تولیدکنندگان تلاش می کنند بر میزان صادراتشان بیافزایند.

سرپرست وزارت صمت افزود: در این هفته برای تنظیم مناسب بازار به جمع بندی رسیدیم تا به تناسب جایگاه و اهمیت بالای صادرات برای کشور، تامین خوراک داخلی نیز انجام شود. به عبارتی کف عرضه تامین خوراک در بورس کالا به گونه ای مشخص می شود که مطمئن باشیم فعالیت  کارخانه ها و اشتغال آن ها به خوبی پیش می رد و بعد، مازاد نیاز داخل صادر می شود.

کرکره معاملات املاک در بورس کالا بالا رفت

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از عرضه املاک، اراضی و مستغلات به این وزارتخانه در بورس کالای ایران برای نخستین بار خبر داد.

امیرمحمود غفاری با اعلام خبر عرضه املاک، اراضی و مستغلات این وزارتخانه در بورس کالای ایران برای نخستین بار، اظهار داشت:  این عرضه مربوط به یک ملک تجاری متعلق به شرکت عمران  شهر جدید پردیس است که به قیمت پایه ۱۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و با شرایط پرداخت ۳۰ درصد ثمن به صورت نقد و مابقی در اقساط ۴۸ ماهه، در دستور کار قرار گرفت.

بورس کالا هزینه معاملات املاک را کاهش می دهد

در پی پذیرش یک باب واحد تجاری شرکت عمران پردیس در بورس کالای ایران و انتشار اطلاعیه عرضه آن، یک کارشناس مسایل اقتصادی استفاده از بستر بورس کالا برای انجام معاملات حوزه مسکن را راهکاری برای ایجاد شفافیت در قیمت، کشف قیمت منطقه ای در بازار مسکن و کاهش هزینه نقل و انتقالات برای خریدار و فروشنده عنوان کرد.

مصطفی صفاری در خصوص برنامه عرضه یک واحد تجاری در بازار فرعی بورس کالا اظهار داشت: در حوزه بازار مسکن معمولا مزایده ها به صورت آگهی در روزنامه ها منتشر می شد که مسلما بسیاری از افراد روزنامه نمی خواندند و از این عرضه ها اطلاع پیدا نمی کردند. اما بورس یک بستر معاملاتی شفاف و منطبق بر مکانیسم مزایده است که با انتشار اطلاعیه های عرضه در آن به صورت شفاف و با جزییات کامل، همه متقاضیان می توانند به راحتی و به سرعت، اطلاعات را دریافت کرده و قیمت ها را ببینند و با هم مقایسه کنند.

حمایت دولت و فعالان صنعت فولاد از تقویت عرضه ها در بورس کالا

عضو هیات مدیره انجمن فولاد با تشریح جزئیات جلسه تولیدکنندگان فولاد با مسئولان دولتی، گفت: در جلسه تولیدکنندگان فولاد با محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور، دولت حمایت خود را از عرضه فولاد در بورس کالا اعلام و نهاوندیان نیز بر عرضه فولاد متناسب با نیاز کشور تاکید کرد.

سید رضا شهرستانی با تشریح جزئیات جلسه تولیدکنندگان فولاد با محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه در خصوص مدیریت بازار فولاد و چگونگی عرضه در بورس مباحثی مطرح شد و دولتی ها حمایت خود را از ادامه عرضه فولاد در بورس کالا اعلام کردند.

سهمیه خریداران پی وی سی در بهین یاب اصلاح شد

مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود تقاضای کاذب برای محصول پی وی سی، از تعدیل سهمیه متقاضیان در سامانه بهین یاب و تعیین سقف خرید برای تنظیم بازار، کاهش التهاب و تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی خبر داد.

محسن صفدری افزود: مدیریت تقاضای محصولات صنایع پایین دستی پتروشیمی از سال گذشته در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.

وی گفت: ماه های گذشته افزایش نرخ ارز و برخی نوسان های بازار سبب شد تا تقاضای کاذب برخی تولید کننده نماها و دلالان را در خرید محصول پی وی سی شرکت های پتروشیمی که از سوی سامانه بهین یاب به بورس کالا معرفی می شدند را شاهد باشیم.

پذیرش محصول ۷ شرکت جدید در بورس کالا

این گزارش می افزاید، در هفته ای که گذشت مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران طی صدور اطلاعیه های مجزا، از پذیرش تیرآهن فولادی، شمش روی، قیر و عایق رطوبتی ۴ شرکت در بازار اصلی بورس کالا و پذیرش کالای نوار پوشش لوله، بیتومن انامل و فروسیلیسیوم سه شرکت در بازار فرعی این بورس خبر داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها