مسکن بورس املاک

یک کارگزار کالایی معتقد است عرضه املاک در بورس کالا ضمن شفافیت قیمتی و اطلاعاتی، می تواند نقاط تاریک مزایده های سنتی و رانت زا را مرتفع سازد؛ همچنین با عرضه املاک نهادها و ارگان های دولتی و غیردولتی در بورس کالا، می توان به یک شاخص شفاف قیمتی در بازار املاک دست یافت. 

حسن رضایی پور کارشناس و فعال بازار سرمایه با اشاره به آغاز برنامه عرضه املاک در بورس کالا با یک باب واحد تجاری در شهر جدید پردیس در گفتگو با کالاخبر اظهار داشت: ملک همانند سایر کالاها، قابلیت عرضه در بورس ها را دارد و طی آخرین روز کاری مرداد ماه جاری شاهد عرضه این ملک تجاری خواهیم بود. البته بورس کالا در این حوزه سابقه نزدیک به ۵ ساله دارد و طی سنوات قبل نیز تجربه ای از عرضه ملک در بورس کالا را داشته ایم.
پایان شائبه در مزایده های غیرشفاف
قائم مقام کارگزاری توسعه کشاورزی در خصوص نقش عرضه املاک در بورس کالا به منظور حذف مزایده های غیرشفاف و رانت زا گفت: حذف مزایده های غیرشفاف به کمک حراج در بورس کالا می تواند به تصمیم گیران اعم از خریدار و فروشنده کمک کند. 
وی تاکید کرد: مشکل مزایده ها به روش سنتی این است که متاسفانه در سازمان ها و ارگان های مختلف در حراج این قبیل دارایی ها، احتمال دستکاری قیمتی و یا صدور سیگنال های اشتباه و ایجاد رانت برای فرد یا ارگانی خاص وجود دارد. این در حالی است که در بورس کالا از مکانیسم معاملات شفافی در حراج برخوردار است و می تواند از بروز این نقاط تاریک در مزایده های سنتی جلوگیری کند.
نیاز به مرجع شفاف قیمتی
این کارگزار کالایی به مزایای جانبی این اقدام مثبت نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قیمت ملک یکی از متغیرهای اصلی در اقتصاد کشور است با عرضه املاک نهادها و ارگان های دولتی و غیردولتی در بورس کالا می توان به یک شاخص شفاف در بازار املاک دست یافت. به طوری که براساس این شاخص سیاستمداران، تصمیم سازان و دولت از افزایش و یا کاهش واقعی قیمت ها مطلع می شوند و این بازار به یک مرجع قیمتی شفاف تبدیل می شود.
وی تاکید کرد: فارغ از عرضه برنامه ریزی شده برای فروش یک باب واحد تجاری در شهر پردیس، ادامه این عرضه ها اطلاعات شفافی را چه برای دولتمردان و چه برای عموم در اختیار می گذارد و نکته مهم این است که در حوزه املاک و یا کالاهای با ارزش سرمایه سنگین، بهترین مکانیسم معاملاتی روش حراج است و بورس کالا نیز ایده آل ترین مکان برای انجام این معاملات تلقی می شود.
وی در ارزیابی خود برای استقبال از این معاملات اظهار داشت: این عرضه شروع معامله املاک در بورس کالاست و باید اجازه داد در دید عموم به جایگاه خود برسد تا موفقیت آمیز باشد. چراکه در ابتدای راه هر کاری باید اجازه دهیم ایرادات و نواقص مشخص شود تا بهترین نتیجه به دست آید.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: امیدواریم این عرضه و عرضه های بعدی املاک در بورس کالا با رونق و استقبال مواجه شود؛ چراکه بهترین و ایده آل ترین راه برای فروش این دارایی ها بورس کالاست.
وی تعریف ابزارهای مالی بر پایه مسکن و املاک را یکی از موثرترین روش ها برای رونق این معاملات عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه قدرت خرید عموم در بازار مسکن تحت تاثیر تورم کاهش پیدا کرده، بهتر است ابزارهای مالی روی این دارایی تعریف شود تا ملک عرضه شده به عنوان دارایی پایه قرار گیرد تا در معاملات ابزارهای مالی شاهد مشارکت عموم مردم باشیم. در این شرایط این معاملات با رونق دوچندان نیز رو به رو خواهد شد. چراکه عرضه املاک به صورت فیزیکی مشتریان خاص خود را دارد، اما در بازار ابزارهای مالی مشارکت مردم در رونق معاملات تاثیرگذار است. 
رضایی پور در خاتمه سخنان خود در خصوص شفافیت قیمتی بازار مسکن و ایجاد تعادل در آن با عرضه املاک در بورس کالا گفت: مسکن یکی از کالاهایی است که متغیرهای کلان اقتصادی از جمله نرخ تورم، میزان واردات و نقدینگی جامعه و نیز قدرت خرید مردم و عواملی از این دست در آن اثر گذار است. اما عرضه در بورس راهکار موثری برای ایجاد شفافیت قیمتی و اطلاعاتی در جامعه بوده و می تواند در شفافیت معاملات این حوزه کمک کند.

29 مرداد؛ روز عرضه 

به گزارش کالاخبر، شرکت عمران شهر جدید پردیس پس از پذیرش یک باب واحد تجاری در بورس کالای ایران، این واحد را در تاریخ ۲۹ مرداد ماه جاری به ارزش پایه بیش از ۱۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون ریال در بازار فرعی عرضه می‌کند.

براساس اطلاعیه صادره از سوی بورس کالای ایران و ارزیابی های صورت گرفته کارشناس رسمی دادگستری، یک باب واحد تجاری (مغازه) واقع در محله ۱ فاز ۲ پردیس و به مساحت ۱۷.۱۶ مترمربع مورخ ۲۹ مرداد ماه سال جاری از سوی شرکت عمران شهر جدید پردیس برای فروش روی تابلوی فرعی بورس کالای ایران می‌رود.

متقاضیان از روز انتشار اطلاعیه عرضه به مدت ۱۰ روز کاری فرصت دارند تا از این واحد بازدید کنند و درصورت رضایت برای شرکت در این معامله اعلام آمادگی نمایند. فروش این واحد به صورت ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد به صورت اقساط ۴۸ ماهه است و افراد برای ثبت سفارش نیازمند دریافت کد بورسی از یکی از ۸۶ شرکت کارگزار حاضر در بورس کالا هستند. در تاریخ عرضه، کارگزار به نمایندگی از مشتری، تقاضای خود را ثبت خواهد کرد و برای ثبت درخواست، مشتری بایستی ۳ درصد ارزش پایه ملک را به حساب بورس واریز نماید یا از طریق مکانیزم حساب وکالتی بورس برای این موضوع اقدام کند تا کارگزار مربوطه در مکانیزم حراج شرکت نماید و در نهایت ملک به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته خواهد شد.

همچنین بعد از برگزاری حراج، برنده معامله، باقیمانده ۳۰ درصد وجه اولیه را به حساب بورس کالا واریز و چک ها را هم نزد شرکت عمران شهر جدید پردیس تحویل می نماید و با امضای مبایعه نامه، فرایند معامله در بورس کالا تمام می شود. سه روز بعد از امضای مبایعه نامه، شرکت عمران پردیس ملک را به خریدار تحویل خواهد داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها